Rijden zonder geluidssignalen

Auteur Topic: Rijden zonder geluidssignalen  (gelezen 25370 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #70 Gepost op: 29 september 2010, 18:53:27
Een collega van mij heeft de brancherichtlijn uitgewerkt en een soort van quiz van gemaakt. Ideaal om te integreren in de briefing. Als je interesse hebt stuur me ff een PB-tje, dan mail ik de intranetlink door.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #71 Gepost op: 29 september 2010, 23:17:00
Mag ik even wat samenvatten wat hiervoor gezegd is (geheel naar eigen inzicht en met mijn menig erbij)?

We hebben het over een richtlijn. Van Dale zegt: richt·lijn de; v(m) -en aanwijzing voor te volgen gedrag. Het betreft dus een aanwijzing, of te wel een instructie of hulpmiddel.

Verder heb ik al een paar keer de volgende termen gelezen: gezond boeren verstand, eigen verantwoordelijkheid, inzicht. Daar staat of valt deze hele discussie mee, dit blijft altijd voorop staan. Daar is ook ruimte voor in de richtlijnen, in ieder geval die van de politie. De andere 2 (3? De KMAR, hoe zit het daar mee?) ken ik niet zo heel goed maar daar staat er ook een verwijzing naar.

Je MAG dus altijd afwijken van de richtlijn, als je het maar kan verantwoorden achteraf. Dit geldt beide kanten op, dus gebruik maken van zonder toestemming, of juist geen gebruik maken van, met toestemming. Ik ga midden in de nacht echt niet met sirene aan rijden over een verder lege A10. Ik besef me dan wel heel goed wat mijn juridische status is op dat moment. Aan de andere kant, als ik geen toestemming heb en ik moet naar de N201 voor een aanrijding zonder, in de spits, zal ik er nooit komen als ik geen gebruik maak van...(of pas als de hele file die er achter staat al lang opgelost is.Voor de onbekenden daar, de N201 tussen Aalsmeer en Uithoorn is een 2 baansweg en de drukste N-weg in NL).

Even een opmerking over de blauwe richtlijn: Een heel groot misverstand bij collega's is dat, als je geen toestemming krijgt, je dus ook maar rustig naar de melding toe moet rijden. Je mag altijd nog gebruik maken van je ontheffingen, alleen heb je geen toestemming om als voorrangsvoertuig op te treden.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #72 Gepost op: 29 september 2010, 23:42:00
@TDMdR:

Helaas klopt wat je zegt niet met de recente ontwikkelingen. Op 20 mei heeft de minister met een algemene maatregel van bestuur onze vrijstelling vanuit de WVW aangepast, en daarbij de richtlijn voorwaardelijk gemaakt. Met andere woorden: je hebt de vrijstelling ALLEEN als je je houdt aan de brancherichtlijn. Doe je dat niet, dan pleeg je een overtreding (geen mulder maar strafrecht).

Wanneer je optische én geluidssignalen aan hebt, dan is de brancherichtlijn wel een richtlijn: de vrijstelling hebben we dan op basis van het RVV (voorrangsvoertuig), en daarvoor is de brancherichtlijn niet voorwaardelijk.
Wout


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #73 Gepost op: 30 september 2010, 00:32:17
gebruik maken van zonder toestemming
Een dergelijke regeling is niet in de brandweerbrancherichtlijn op genomen. De centrale bepaalt in beginsel de Prio, deze kan op voorstel van Bevelvoerder, OvD of centralist en na accoord van de centralist, naar boven en/of naar beneden worden bijgesteld. Altijd in overleg, zodat iedereen er van op de hoogte is wat de Prio-status is.


Gast48368

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 30 september 2010, 00:40:30

Even een opmerking over de blauwe richtlijn: Een heel groot misverstand bij collega's is dat, als je geen toestemming krijgt, je dus ook maar rustig naar de melding toe moet rijden. Je mag altijd nog gebruik maken van je ontheffingen, alleen heb je geen toestemming om als voorrangsvoertuig op te treden.

Ik heb deze zin nu een aantal keren gelezen, maar kom er niet uit wat dit nu concreet inhoudt?


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #75 Gepost op: 30 september 2010, 15:32:34
Mmm, gisteren een antwoord getikt op Wout zijn reactie, maar die is niet geplaatst. Zal we aan het tijdstip gelegen hebben....

@Wout: De inhoud van de brancherichtlijn is niet veranderd, dus het blijft een richtlijn. Deze is alleen formeler gemaakt. Je kan en mag dus afwijken ervan, als je het maar kan verantwoorden, zoals bij meer zaken het geval is. Zo wordt het in ieder geval in A-A geïnterpreteerd.

@Whyllum: Ben alleen op de hoogte van de politiekant. Is de chauffeur niet uiteindelijk verantwoordelijk voor het wel of niet gebruik van OGS? De centralist heeft namelijk geen zicht op de situatie op straat (verkeersdrukte, etc.)

@firefamke: Ik bedoel daarmee dat sommige politiecollega's zich helemaal blind staren op het toestemming hebben. Als ze dit niet krijgen voor een melding, rijden ze op hun gemakkie naar de melding toe. Dit terwijl ze gewoon nog hun vrijstelling kunnen gebruiken om toch snel ter plaatse te zijn. Alleen zijn ze dan geen voorrangsvoertuig. De mobilofonist geeft namelijk toestemming tot het gebruik van OGS, de chauffeur bepaalt hoe om te gaan hiermee.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #76 Gepost op: 30 september 2010, 17:15:54
@Whyllum: Ben alleen op de hoogte van de politiekant. Is de chauffeur niet uiteindelijk verantwoordelijk voor het wel of niet gebruik van OGS? De centralist heeft namelijk geen zicht op de situatie op straat (verkeersdrukte, etc.)
De chauffeur is verantwoordelijk voor zijn rijgedrag en voor het wel- of niet voeren van OGS bij Prio1. Als de situatie op straat en de plaatselijke bekendheid er om vragen, zal de bevelvoerder contact opnemen met de centralist, en die een voorstel doen om de Prio te wijzigen. Pas als de centralist accoord geeft, is de chauffeur bevoegd om OGS te gaan gebruiken (bij wijziging van Prio2 naar Prio1 uiteraard)

Wanneer de chauffeur (eventueel samen met de bevelvoerder) besluit om zijn OGS bij een Prio1-rit niet te gebruiken, is dat juridisch op zich geen probleem. Hij bestuurt dan weliswaar geen voorrangsvoertuig meer en zal zijn rijgedrag daar dan ook naar moeten aanpassen. Maar als de eenheid maar minimaal binnen de gestelde normen ter plaatse komt, hoeft er niets aan de hand te zijn.

En nogmaals, bij het niet gebruiken van OGS verandert de Prio1 niet per definitie naar Prio2. Maar ik geloof dat ik iedereen daarvan inmiddels al heb overtuigd, gezien het uitblijven van commentaar op mijn laatste posting daarover  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #77 Gepost op: 30 september 2010, 17:20:41
Ik doe altijd maar wat.. ;). brancherichtlijn is leuk,

 en de oplossing? Ik heb geen idee, dus ik rommel maar wat in de marge... 98uiye

Sluit ik me bij aan! Vaak ''rommel'' je maar wat. En soms luister je naar wat er achter in je wagen allemaal gebeurt en je ziet de blik van je collega in je binnenspiegel, achterin...om maar wat te noemen..soms voldoende reden om bepaalde kruisingen toch even met blauw over te rijden ipv wachten voor het rode licht. Gewoon gezond verstand, inzicht in je eigen doen en laten.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #78 Gepost op: 30 september 2010, 18:39:59
Aan de andere kant, als ik geen toestemming heb en ik moet naar de N201 voor een aanrijding zonder, in de spits, zal ik er nooit komen als ik geen gebruik maak van.
Oooh, dat is wel erg ver van de ring hoor ;)
N201 is inderdaad geen doorkomen aan zonder toestemming tussen 15.00 - 19.00. Geef dit ook meteen aan als ik een melding krijg.
En gebruik maken van je vrijstellingen is wel leuk gezegt maar als daar geen veilige mogelijheid toe is....
Het duurt een eeuw/of het gebeurt niet dat mensen je tussendoor laten zonder toeters en bellen op de N201.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #79 Gepost op: 30 september 2010, 18:51:23
Oooh, dat is wel erg ver van de ring hoor ;)
N201 is inderdaad geen doorkomen aan zonder toestemming tussen 15.00 - 19.00. Geef dit ook meteen aan als ik een melding krijg.
En gebruik maken van je vrijstellingen is wel leuk gezegt maar als daar geen veilige mogelijheid toe is....
Het duurt een eeuw/of het gebeurt niet dat mensen je tussendoor laten zonder toeters en bellen op de N201.

Wat is ver? In Amsterdam vinden we het al snel ver  0098 En via de A4 ben je er zo 0021

Maar het was maar even een voorbeeld, denk niet dat de chef blij is als ik een melding op de N201 zou gaan doen, tenzij er echt werk voor me ligt, maar dan zal ik echt wel toestemming krijgen!