Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM

Auteur Topic: Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM  (gelezen 16618 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2009, 17:51:28
Het beeld is er wel, Henk had altijd het gevoel dat hij gelijkwaardig werd gezien maar nu spreekt de Burgervader zich heel uitgesproken uit en wordt Hoge gezien als een gewone watersporter die op hol slaan als er iets gebeurd.

Denk dat Henk het iets anders had aangepakt als hij dit geweten had.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2009, 18:32:21
Tja,toch had Henk dit al veel eerder aan kunnen zien komen.Henk is prominent aanwezig,en laat veelvuldig zijn stem horen.En opzich is daar niets mis mee,alleen kom dan wel met goede argumenten.Parkeerproblemen zijn er overal,en zijn veelal bekend bij de hulpdiensten.En zolang zij geen reden zien om hun mond open te doen,waarom zou Henk dat dan wel moeten doen?
Enja,nu heeft Henk  de directe aandacht van de burgemeester.Ik weet niet of je daar zo blij mee moet zijn. :-\
Want ja,nu zal er wel meer op tafel gaan komen.De Burgemeester laat hem niet voor niets op het matje verschijnen,zeker als je bedenkt dat een burgemeester zich niet inlaat over parkeerproblemen. :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2009, 20:19:25
Het beeld is er wel, Henk had altijd het gevoel dat hij gelijkwaardig werd gezien maar nu spreekt de Burgervader zich heel uitgesproken uit en wordt Hoge gezien als een gewone watersporter die op hol slaan als er iets gebeurd.

Denk dat Henk het iets anders had aangepakt als hij dit geweten had.

Eerst even het stukje:






Reddingboot in knel door parkeerdruk

    * Gepubliceerd op 03 juni 2009, 08:05

De parkeerdrukte op tweede pinksterdag bij de haven van Huizen. foto hoge
huizen -

'Een onaanvaardbare situatie voor hulpdiensten'. Zo noemt Henk Wijga van Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer(HOGE) de parkeerdrukte bij de haven van Huizen. ,,Er kan op een drukke dag geen brandweerauto meer bij de houten huisjes en de geparkeerde auto's komen. Met als gevolg dat bijvoorbeeld een brand zich snel zal kunnen uitbreiden. Bovendien is de kans groot dat een ambulance het terrein niet op kan.''
Oorzaak is volgens Wijga de bouw van de boothuizen met hun eigen parkeerplekken achter een slagboom. ,,Het aantal parkeerplaatsen nam met meer dan 20 af. Bovendien nam door de komst van deze booteigenaren, hun familie en vrienden de parkeerdruk toe met tientallen auto's.'Ook wij zijn zwaar gedupeerd door de nieuwe situatie. Wij kunnen niet meer bij onze reddingboot komen (door de slagboom) en moeten levensreddend eerste hulp-materiaal als koffers met zuurstof, AED en EHBO-koffer over honderden meters rennend naar de reddingsboot dragen, dit terwijl iedere seconde telt.' We hebben brieven verstuurd aan de vereniging van eigenaren om in overleg te komen, maar nog geen antwoord ontvangen.'' Wijga zoekt medegedupeerden: ligplaatshouders die door de slagboom ook moeten sjouwen. ,,Stuur een mailtje naar info@reddingbrigade.net. Om samen te onderhandelen over een oplossing. ''




Dit stukje is naar aanleiding van een persbericht, daar kaart aan dat er overlast en een gevaarlijke situatie ontstaat bij de haven, de foto zal ik ook nog eens groot plaatsen als de servers van mijn host weer leven.

Ik ga hierbij niet over één nacht ijs, als de situatie zich ontrolt zoals voorspeld. Er zijn een twintigtal houten boothuizen die niet alleen zoals bedoeld en volgens de bestemming boot opslag worden gebruikt maar ook nog als kantoor en werkplaats. Dat laat ik terzijde, maar dat maakt de situatie er niet minder gevaarlijk.

Ik neem dus kontakt op met de politie, die ter plaatse gaat, en mij maandag vertelt er een onaanvaardbare situatie aan te treffen. Neemt U ook kontakt op met de gemeente dan doen wij dat ook, misschien help dat.  Daarna ga ik met de foto's (die ik ook even moet mailen, wat ik gedaan heb) naar de preventiemedewerker van de brandweer Huizen, die een en ander onder de loep zal gaan nemen.



De heer Geesink is de project ontwikkelaar van het havenkwartier waar de boothuizen ook onderdeel van vormen. Hij is eigenaar van een deel van de haven en bedrijven, zoals het water bij de boothuizen, "het Kolkje" en de "botterwerf". Deze stuurt mij een boze mail waarbij hij mij de toegang tot water bij deze eigendommen ontzegd:


Citaat
Voor de goede orde laat ik u bij deze weten dat u met uw reddigsboot ook
niet welkom bent bij de Botterwerf, in het Kolkje en aan de kade tegenover
de botenhuizen. Het is u niet toegstaan daar af te meren en indien u dat wel
doet zal er bij de politie aangifte worden gedaan.  De reden voor dit verbod
is dat u zich eerder agressief tegenover boothuiseigenaren heeft gedragen en
geen gevolg heeft gegeven aan verzoeken om ergens anders te gaan liggen.

Heel spijtig allemaal, maar met u is het kwaad hazen vangen.
Hoogachtend,
Jan Geesink.
Namens het NKH en de Stichting Botterwerf.

Het mailtje is aan een aantal mensen verzonden (kenmerk FW) maar Geesink wil niet zeggen aan wie allemaal, maar ik kan dat wel raden.

Natuurlijk zit deze Geesink als projectontwikkelaar bijna in het gemeentebestuur en er staan grote belangen op het spel: onveilige boothuizen (koopprijs met parkeerplaats tot 300.000 euro) verkopen minder goed.

Borremans, de secretaris van de KNRM is een goede bekende van Jan Geesink, zo ook de burgemeester van Gils.

Matthijs en ik zijn bij de burgemeester geweest die beloofde bemiddelend op te treden in onze ruzie en hebben alles uitgelegd over dat iedereen moet redden, maximum snelheden die niet meer gelden als iemand in nood is en dat de snelheid buiten de vaargeul 9 en in de vaargeul 20 km per uur is. Er geen ontheffingen worden verleend betreffende snelheid voor reddingsboten en zij dus geen andere status hebben dan andere vaartuigen, ook niet in geval van nood.

Maar hij schijnt alles wat daar besproken is weer vergeten te zijn en haalt weer alles door elkaar.

Ik zal straks even het artikeltje plaatsen waar boven zou kunnen staan "de burgemeester neemt wraak en maakt gehakt van Henk Wijga!".

Eerst even eten...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2009, 23:22:25
Nou, hier dan de rest. De burgemeester voelt zich aangevallen en denkt te lezen dat ik beweer dat de veiligheid op het water in het geding is en wordt daar dan vervolgens boos over. En de journalist laat mij zeggen dat er een half uur aan het ter plaatse gaan hangt, terwijl ik hem juist uitgelegd heb dat daar wettelijk niets voor geregeld is. Het enige is dat de KNRM belooft aan de kustwacht er naar te streven binnen het kwartier uit te varen. Geen verplichting dus. Ik denk dat een krant er belang bij heeft het vuurtje nog eens lekker op te stoken.

Wat ik wel gezegd heb maar er uit laten halen omdat dat misschien onvriendelijk overkwam is dat ik als hij zich uit wil leven in het verbieden van verenigingen, burgers op het matje roepen en boten aan de ketting leggen hij misschien eens aan een ander land moet gaan denken om burgemeester te worden, Birma, Noord Korea, China, daar liggen allemaal kansen voor iemand die dat nastreeft, zonder lastige juridische beperkingen. Er is al bij de oprichting een juridisch onderzoek geweest naar HOGE. In Nederland kun je niet zomaar verenigingen verbieden omdat je ze niet leuk vindt was de conclusie. Geen kwestie van "we hebben daar niet voor gekozen" dus. Allemaal verteld op de bijeenkomst, dat dat al een keer vergeefs geprobeerd was.
Gegevens geheim houden. Ik doe niet anders als gegevens doorgeven. Ik kan mij echt niet voorstellen dat als iemand May Day roept en de kustwacht hoort dat niet dat je dat geheim moet houden.
En van Gils weet dat hij daar dan de KNRM die dit al jaren doet ook op aan zou moeten spreken, maar dat doet ie niet. Ik heb een stukje radioverkeer van de dag erna, waar de Gooijer beslist niet binnen een half uur ter plaatse is en ook nog eens met zijn tweeën vaart. Als je je toevlucht moet nemen tot een hele rij leugens, hoe sterk sta je dan in je zaak... Het is nergens 12 kilometer, maar 9 buiten- en 20 in de vaargeul. De Seeker haalt bij lange na geen 100. hooguit tachtig. Ik vaar nooit ingemeld alleen, hoogstens om even André of Wilco op te pikken in Almere Haven, maar ik meld me pas in als ik mijn tweede mannetje aan boord heb. Ik zeg nergens dat de veiligheid op het water in het geding is, ik zeg wel dat ik het vervelend voor HOGE vind 250 meter te moeten rennen met koffers, zodat onze uitruktijd als alles meezit van zes naar vijftien minuten is gegaan. De laatste echte uitruk van de KNRM dateert van 25 mei 2009. Toch is er best het een en ander gebeurd daarna, ik zal deze even on-line zetten als ik weer even tijd heb. Voorbeelden hoe geweldig het soms kan, bootjes op de dijk, gauw bootje van Menno erbij, mensen uit het water in de bergerboot, even wachten op de reddingsboot. Hup bij de echte redders aan boord die ze naar de kant brengt. Bootje komt zo. Met de berger.

Geweldig, toch? Waarom kan dat gewoon niet altijd, waar ligt dat dan aan... Complimenten aan de Reddingsbrigade Naarden, die er steeds sneller uit is ook! De havenmeester gooit al vast de touwtjes los en vort met de geit.. O0

Vanmiddag witte speedboot met een gat er in op de ondiepte bij het Muiderzand.  Man in de flat ziet ze knoeien. Zegt letterlijk tegen mij: "daar ga ik geen KNRM voor bellen, dat vind ik overdreven, dus bel ik jullie". Ik bel Menno weer (bij mij neemt hij meestal meteen op), binnen drie minuten vaart hij uit. Ik heb de kustwacht al gebeld. Prima Henk, ik hoor 'm wel. Heerlijk. LZMLGDD. (Laat ze maar lullen, gewoon je ding doen.)


DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN -Reddingsbrigades lopen zich het vuur uit de sloffen mensen op het Gooimeer te redden, maar onderling breekt bij het minste of geringste ruzie uit.
Kritische uitlatingen van Henk Wijga zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij de Huizer burgemeester Frans-Willem van Gils. Wijga, baas van reddingsorganisatie Hoge, stoort zich aan de vele geparkeerde auto's bij de nieuwe boothuizen in het nautisch havenkwartier waardoor hulpverleners zich wat lastig een weg kunnen banen. Daarin ziet Van Gils de suggestie in dat de veiligheid op het water in gevaar kan komen. En dus moet Wijga op het matje komen. Hem zal worden meegedeeld dat hij op het Gooimeer niet harder mag varen dan de voor niet-redders toegestane twaalf kilometer. „Hij vaart met honderd kilometer over het water en brengt eerder de veiligheid in gevaar," zegt Van Gils. Een bekeuring uitschrijven is niet eenvoudig, dan behoort het een heterdaadje te zijn. Hoge aan de ketting leggen? Dat doe je ook niet zomaar.

Hoge mag de marifoon afluisteren waardoor hij de hulpvragen oppikt. „Maar die gegevens moet hij dan geheim houden", zegt Hans Borremans, secretaris van de KNRM. „Wij gaan bijna altijd met z'n drieën het water op. Wijga alleen." In dat opzicht deelt hij de gegevens dus niet met anderen. Volgens Wijga haalt de Huizer reddingsbrigade, ondergebracht bij de KNRM, heel vaak de aanvaartij-den niet. In de reglementen is vastgelegd dat een boot binnen dertig minuten bij de plek des onhijls moet zijn. „En dat lukt uitstekend", zegt Borremans. In de regels is ook vastgelegd dat een boot op het water hulp moet verlenen als elders mensen in nood zijn. Wijga: „De zogenaamde passanten verzorgen negentig procent van de hulpverlening. Ik ben ook een passant. Moet ik dan langzamer gaan varen als er mensen gered moeten worden? Ik kan me wel voorstellen dat de burgemeester en de Huizer reddingsbrigade niet staan te juichen dat ik er ben. Maar zo is het nu eenmaal. En die burgemeester is óók voorzitter van de KNRM. Die komt voor zijn club op." Als KNRM en Van Gils zich zó storen aan Hoge, behoort een juridische aanpak dan tot de mogelijkheden? Borremans. „Daar is niet voor gekozen. Maar inderdaad, daardoor blijft het ons achtervolgen."


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2009, 23:42:11


Die Henk Wijga, hij overdrijft altijd zo...  :-[

Ja, palmpie op zich geen onhandige zet van de KNRM overal waar je zit de burgemeester voorzitter van je club te maken... Hij gaat "toevallig" ook altijd over orde en veiligheid, komt dat even goed uit...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2009, 01:10:49
[img width=700]http://reddingbrigade.net/plaatjes/geenparkeerdrukte.jpg

Die Henk Wijga, hij overdrijft altijd zo...  :-[

Ja, palmpie op zich geen onhandige zet van de KNRM overal waar je zit de burgemeester voorzitter van je club te maken... Hij gaat "toevallig" ook altijd over orde en veiligheid, komt dat even goed uit...

Henk

Misschien moet je de plaatselijke TV omroep baas voorzitter van jouw club maken...  ;) Wie de media beheerst die beheerst de wereld.... (zie berlosconi in Italie...  ;))


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2009, 12:17:51
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/gooivechtstreek/article4869565.ece/Redders_dreigen_ligplaats_te_verliezen

Redders dreigen ligplaats te verliezen
Gepubliceerd op 26 juni 2009, 16:18
Laatst bijgewerkt op 26 juni 2009, 16:24
Huizen -  
HOGÉ en Jachtservice Huizen dreigen hun ligplaats te verliezen als zij nog eens het Gooimeer opgaan om een schip in nood te redden. De particuliere reddingsorganisaties hebben daarover een brief ontvangen van burgemeester Frans-Willem van Gils. HOGÉ-baas Henk Wijga zegt zich niets van het dreigement aan te trekken. Hij bereidt zich voor op juridische procedures.


Naar het oordeel van burgemeester van Gils is de belangrijkste rol weggelegd voor de reddingsbrigade Huizen, onderdeel van de KNRM. Volgens hem frustreren HOGÉ en de Jachtservice het werk van de reddingsbrigade. ,,Hierdoor ontstaat verwarring en onduidelijkheid bij de watersporters." Van Gils vindt dat de particuliere redders zich moeten houden aan de maximumsnelheden op het water. In de praktijk zijn de particuliere redders soms sneller bij een schip in nood dan de KNRM. ,,Als er mensen in nood zijn, ga ik toch niet langzaam varen,'' zo reageert Wijga.

Gooi&eemlander

En daar worden de eerste tikken uitgedeelt.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #17 Gepost op: 27 juni 2009, 18:37:27
Wat een machtsmisbruik van de burgermeester van huizen zeg, je zou haast denken dat hij betrokken is bij de KNRM . . . . . . . .
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #18 Gepost op: 27 juni 2009, 18:43:15
En hier een reaktie ;
Ik kan daar toch wel zo ontzettend de smoor over inkrijgen, dit al jaren bestaande gekissebis over wie er op de Randmeren mag gaan redden zodra de noodzaak dáár is. En dat nota bene onder stuk voor stuk volwassen mannen (en misschien een enkele vrouw, 'k weet niet) waaronder intussen een burgemeester die ervaren redders doodleuk verbiedt om te doen waar ze goed in zijn.

Neem nu vanmiddag. De eerste donderslagen zijn in de verte intussen te horen; ruim een uur geleden gaf het KNMI een weerwaarschuwing af.
Hoeveel mensen zullen zich met zo'n mooie, warme zaterdag op de Randmeren bevinden? Hoeveel van hen krijgen de waarschuwing op tijd, of zien het inderdaad al tijdig aan hoe de wolken zich gedragen en voelen het aan de hele atmosfeer? Is er gevaar voor hen? Met de voorspelde onweer en bliksem zeer zeker.

Ik wil niet veel zeggen, maar het wachten is blijkbaar op ongelukken waarna de slachtoffers of hun nabestaanden de burgemeester van Huizen persoonlijk aansprakelijk gaan stellen voor diens interventies, en zijn verbod aan Hogé en de Jachtservice om uit te rukken als er gered moet worden.

En Wijga heeft dus groot gelijk zich op juridische procedures, tegen de KNRM en z'n beschermheer hier, voor te bereiden. Want deze kinderachtige flauwekul over redders die zich moeten houden aan de maximum snelheid die op het water voor recreanten geldt, moet afgelopen zijn. Zoiets eis je van de politie of van de brandweer of ambulances ook niet : dat ze zich in geval van nood (van anderen) aan de maximum snelheid houden en meer van dit onnodige en ongewenste haarkloverij.

Ik voel de wind nu komen opzetten; ben benieuwd.



Ik ben benieuwd wat Henk er zelf van vindt, klopt het wat er in het artikel staat  ????


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 27 juni 2009, 19:59:10
Een burgervader die zich zeer slecht geinformeerd voor een karretje laat spannen, en wel pressie middelen probeert in te zetten, waar hij geen enkele macht over heeft..   Ik blijf me verbazen..