Nou, hier dan de rest. De burgemeester voelt zich aangevallen en denkt te lezen dat ik beweer dat de veiligheid op het water in het geding is en wordt daar dan vervolgens boos over. En de journalist laat mij zeggen dat er een half uur aan het ter plaatse gaan hangt, terwijl ik hem juist uitgelegd heb dat daar wettelijk niets voor geregeld is. Het enige is dat de KNRM belooft aan de kustwacht er naar te streven binnen het kwartier uit te varen. Geen verplichting dus. Ik denk dat een krant er belang bij heeft het vuurtje nog eens lekker op te stoken.
Wat ik wel gezegd heb maar er uit laten halen omdat dat misschien onvriendelijk overkwam is dat ik als hij zich uit wil leven in het verbieden van verenigingen, burgers op het matje roepen en boten aan de ketting leggen hij misschien eens aan een ander land moet gaan denken om burgemeester te worden, Birma, Noord Korea, China, daar liggen allemaal kansen voor iemand die dat nastreeft, zonder lastige juridische beperkingen. Er is al bij de oprichting een juridisch onderzoek geweest naar HOGE. In Nederland kun je niet zomaar verenigingen verbieden omdat je ze niet leuk vindt was de conclusie. Geen kwestie van "we hebben daar niet voor gekozen" dus. Allemaal verteld op de bijeenkomst, dat dat al een keer vergeefs geprobeerd was.
Gegevens geheim houden. Ik doe niet anders als gegevens doorgeven. Ik kan mij echt niet voorstellen dat als iemand May Day roept en de kustwacht hoort dat niet dat je dat geheim moet houden.
En van Gils weet dat hij daar dan de KNRM die dit al jaren doet ook op aan zou moeten spreken, maar dat doet ie niet. Ik heb een stukje radioverkeer van de dag erna, waar de Gooijer beslist niet binnen een half uur ter plaatse is en ook nog eens met zijn tweeën vaart. Als je je toevlucht moet nemen tot een hele rij leugens, hoe sterk sta je dan in je zaak... Het is nergens 12 kilometer, maar 9 buiten- en 20 in de vaargeul. De Seeker haalt bij lange na geen 100. hooguit tachtig. Ik vaar nooit ingemeld alleen, hoogstens om even André of Wilco op te pikken in Almere Haven, maar ik meld me pas in als ik mijn tweede mannetje aan boord heb. Ik zeg nergens dat de veiligheid op het water in het geding is, ik zeg wel dat ik het vervelend voor HOGE vind 250 meter te moeten rennen met koffers, zodat onze uitruktijd als alles meezit van zes naar vijftien minuten is gegaan. De laatste echte uitruk van de KNRM dateert van 25 mei 2009. Toch is er best het een en ander gebeurd daarna, ik zal deze even on-line zetten als ik weer even tijd heb. Voorbeelden hoe geweldig het soms kan, bootjes op de dijk, gauw bootje van Menno erbij, mensen uit het water in de bergerboot, even wachten op de reddingsboot. Hup bij de echte redders aan boord die ze naar de kant brengt. Bootje komt zo. Met de berger.
Geweldig, toch? Waarom kan dat gewoon niet altijd, waar ligt dat dan aan... Complimenten aan de Reddingsbrigade Naarden, die er steeds sneller uit is ook! De havenmeester gooit al vast de touwtjes los en vort met de geit..
Vanmiddag witte speedboot met een gat er in op de ondiepte bij het Muiderzand. Man in de flat ziet ze knoeien. Zegt letterlijk tegen mij: "daar ga ik geen KNRM voor bellen, dat vind ik overdreven, dus bel ik jullie". Ik bel Menno weer (bij mij neemt hij meestal meteen op), binnen drie minuten vaart hij uit. Ik heb de kustwacht al gebeld. Prima Henk, ik hoor 'm wel. Heerlijk. LZMLGDD. (Laat ze maar lullen, gewoon je ding doen.)
DOOR WIM VAN DIJK
HUIZEN -Reddingsbrigades lopen zich het vuur uit de sloffen mensen op het Gooimeer te redden, maar onderling breekt bij het minste of geringste ruzie uit.
Kritische uitlatingen van Henk Wijga zijn in het verkeerde keelgat geschoten bij de Huizer burgemeester Frans-Willem van Gils. Wijga, baas van reddingsorganisatie Hoge, stoort zich aan de vele geparkeerde auto's bij de nieuwe boothuizen in het nautisch havenkwartier waardoor hulpverleners zich wat lastig een weg kunnen banen. Daarin ziet Van Gils de suggestie in dat de veiligheid op het water in gevaar kan komen. En dus moet Wijga op het matje komen. Hem zal worden meegedeeld dat hij op het Gooimeer niet harder mag varen dan de voor niet-redders toegestane twaalf kilometer. „Hij vaart met honderd kilometer over het water en brengt eerder de veiligheid in gevaar," zegt Van Gils. Een bekeuring uitschrijven is niet eenvoudig, dan behoort het een heterdaadje te zijn. Hoge aan de ketting leggen? Dat doe je ook niet zomaar.
Hoge mag de marifoon afluisteren waardoor hij de hulpvragen oppikt. „Maar die gegevens moet hij dan geheim houden", zegt Hans Borremans, secretaris van de KNRM. „Wij gaan bijna altijd met z'n drieën het water op. Wijga alleen." In dat opzicht deelt hij de gegevens dus niet met anderen. Volgens Wijga haalt de Huizer reddingsbrigade, ondergebracht bij de KNRM, heel vaak de aanvaartij-den niet. In de reglementen is vastgelegd dat een boot binnen dertig minuten bij de plek des onhijls moet zijn. „En dat lukt uitstekend", zegt Borremans. In de regels is ook vastgelegd dat een boot op het water hulp moet verlenen als elders mensen in nood zijn. Wijga: „De zogenaamde passanten verzorgen negentig procent van de hulpverlening. Ik ben ook een passant. Moet ik dan langzamer gaan varen als er mensen gered moeten worden? Ik kan me wel voorstellen dat de burgemeester en de Huizer reddingsbrigade niet staan te juichen dat ik er ben. Maar zo is het nu eenmaal. En die burgemeester is óók voorzitter van de KNRM. Die komt voor zijn club op." Als KNRM en Van Gils zich zó storen aan Hoge, behoort een juridische aanpak dan tot de mogelijkheden? Borremans. „Daar is niet voor gekozen. Maar inderdaad, daardoor blijft het ons achtervolgen."