Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM

Auteur Topic: Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM  (gelezen 16639 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 4 augustus 2009, 12:15:45
De haven is dichterbij, de auto kan bij de steiger, de koffers zo in de boot en en weg zijn we. Vanaf huis is het in het gunstigste geval 4 minuten rijden, de twee minuten zijn nodig om de boot los te gooien en te starten. Dus kunnen we in zes minuten los van de steiger zijn.

In de oude situatie moesten we verder rijden, 6 minuten minimaal Dan kwamen we voor het eerste hek, dat 's avonds gesloten werd, zo'n schuif hek op wieltjes. Voordat ie helemaal open was dat je er door kunt duurde één minuut. Dan nog een stukje rijden met twee bochten en de auto parkeren. Daarna moesten we nog 500 meter lopen met drie zware koffers. Sneller dan een kwartier lukte nooit, meestal was het langzamer.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 4 augustus 2009, 12:42:41
Koffers en spullen vanuit huis meenemen, houdt dit in dat het wegvaren van 1 persoon afhankelijk is, lijkt mij erg kwetsbaar om een goede dekking te geven. Als nu de auto met de koffer belemmerd is dan kan je niet uitvaren dit is een verhoogd risico.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 4 augustus 2009, 22:28:26
Wij kennen een piketdienst, waarbij de dienstdoende schipper toegang tot de koffers heeft,die bevinden zich al op het haven terrein. Dekkings problemen kennen wij tot op heden niet, maar wij rukken dan ook alleen voor echte noodgevallen uit. Dus de belasting voor onze leden is niet zo groot.  Soms bij uitzondering ook wel voor assistentie aan jsh, die op zijn beurt ons weer aanvult. En tijdens sommige evenementen worden we gevraagd voor bewaking en zijn we gewoon niet beschikbaar voor noodoproepen, maar dat wordt dan wel doorgegeven aan de reddingsbrigade en de kustwacht. Zoals bij de Swim Challenge Almere - Huizen op 26 juli jongsleden en de Canal Parade van afgelopen zaterdag.  

Henk

Blue

• Forum gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:29:42
Henk, hoe gaat het nu in de praktijk nu je ee nmaand vanuit je nieuwe ligplaats start met varen.
Is jullie tijd inderdaad teruggelopen ?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:04:33
Inderdaad, de uitruktijd is in de praktijk nu zo'n acht minuten. Het wordt als zo bedreigend ervaren dat steeds meer gekozen wordt voor de alarmering vanuit het RAC in geheimtaal en dat die steeds minder bijzonderheden bevat en dat de kustwacht geen bijzonderheden meer krijgt waar iemand anders wat mee kan.

Net vanavond bijvoorbeeld dus de volgende alarmering, de kustwacht weet bij navraag van niets:

0703061   21:25:54   30-08-09   Pr 1 GOOIMEER HUIZEN RB3919 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade/inmelden C2000
K.N.R.M. KNBRD Blaricum  (Bemanning Blaricum-1 en Mayflower) Gooi en Ve
0703029   21:25:54   30-08-09   Pr 1 GOOIMEER HUIZEN RB3919 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade/inmelden C2000
K.N.R.M. KNBRD Huizen  (Bemanning De Gooier) Gooi en Vechtstreek

en even later blijkt dat het om een persoon in gevaar gaat, prio 1 onder de pet dus.

0703061   21:27:47   30-08-09   Geen inzet meer nodig persoon in veiligheid bedankt
K.N.R.M. KNBRD Blaricum  (Bemanning Blaricum-1 en Mayflower) Gooi en Ve
0703029   21:27:47   30-08-09   Geen inzet meer nodig persoon in veiligheid bedankt

en vanmiddag:

0703029   16:44:00   30-08-09   KNRM huizen opkomen voor inzet prio 3, graag contact AC

Daar kun je ook niets meer mee en de kustwacht weet desgevraagd weer van niets.

Een teken dat we het goed doen, als ze de alarmeringen gaan versleutelen en de kustwacht niet meer inlichten uit angst dat we wel eens eerder zouden kunnen zijn.

De rol van de kustwacht hier wordt dan ook steeds kleiner. Wij melden voorlopig nog wel alles, maar misschien stopt dat ook wel een keer.

Henk

Blue

• Forum gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:14:09
Voor jullie dus een vooruitgang qua tijd. C2000 is inderdaad voor buitenstaanders niet te volgen dus jullie lopen dan achter de feiten aan.
Het is wachten tot het moment dat de meldkamer en KWC langs elkaar heen werken, hier moeten werkafspraken over komen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:19:45
Dit klinkt als een gevalletje voor www.onderzoeksraad.nl als men moedwillig de gangbare gebruiken op het water gaat negeren... Ik denk dat er wel wat  politieke problemen gaan ontstaan als er iemand verdrinkt terwijl henk kan aantonen dat bij een goede melding hij wel op tijd terplaatse had kunnen zijn. Ook de KWC buiten de info houden lijkt mij een onderzoek waard... Hier wordt over de ruggen van mensen politiek gespeeld...  :-X :-X :-X Zou jij je als burgemeester nog recht in de spiegel kunnen kijken als er een kind omkomt door deze gedragingen door een organisatie die jij voor het redden hebt aangewezen...  :-X :-X :-X :-X

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 30 augustus 2009, 23:44:21
Dit klinkt als een gevalletje voor www.onderzoeksraad.nl als men moedwillig de gangbare gebruiken op het water gaat negeren... Ik denk dat er wel wat  politieke problemen gaan ontstaan als er iemand verdrinkt terwijl henk kan aantonen dat bij een goede melding hij wel op tijd terplaatse had kunnen zijn. Ook de KWC buiten de info houden lijkt mij een onderzoek waard... Hier wordt over de ruggen van mensen politiek gespeeld...  :-X :-X :-X Zou jij je als burgemeester nog recht in de spiegel kunnen kijken als er een kind omkomt door deze gedragingen door een organisatie die jij voor het redden hebt aangewezen...  :-X :-X :-X :-X

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/faq/#algemeen-confronatie-met-onveilige-situaties

Ik word regelmatig geconfronteerd met onveilige situaties en wil graag mijn ervaringen delen. Is dat mogelijk?

Helaas kan de Onderzoeksraad niet ingaan op of helpen bij problemen en klachten van individuele personen. Dit past namelijk niet binnen de taken en bevoegdheden van de Raad. Toch kan uw kennis en ervaring ons mogelijk van dienst zijn bij ons werk. Wij vragen u uw ervaringen aan ons uiteen te zetten in een brief. Wij nemen naar aanleiding van uw brief contact met u op. Uw brief kunt u richten aan: Onderzoeksraad Voor Veiligheid, Postbus 95404, 2509 CK Den Haag o.v.v. het onderwerp

Kan ik ook anoniem iets melden?

Nee dat is niet mogelijk en ook niet noodzakelijk. Onderzoek naar schuld of aansprakelijkheid maakt nadrukkelijk geen deel uit van het onderzoek door de Raad. Verklaringen die zijn afgelegd in het kader van een onderzoek van de Raad, informatie die de Raad heeft verzameld, resultaten van technische onderzoeken en analyses, opgestelde documenten (inclusief het gepubliceerde rapport) mogen niet worden gebruikt als bewijs in strafrechtelijke, tuchtrechtelijke of civielrechtelijke procedures en zijn niet toegankelijk of opvraagbaar voor derden.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 31 augustus 2009, 00:00:34
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/faq/#algemeen-confronatie-met-onveilige-situaties

Ik word regelmatig geconfronteerd met onveilige situaties en wil graag mijn ervaringen delen. Is dat mogelijk?

Helaas kan de Onderzoeksraad niet ingaan op of helpen bij problemen en klachten van individuele personen. Dit past namelijk niet binnen de taken en bevoegdheden van de Raad. Toch kan uw kennis en ervaring ons mogelijk van dienst zijn bij ons werk. Wij vragen u uw ervaringen aan ons uiteen te zetten in een brief. Wij nemen naar aanleiding van uw brief contact met u op. Uw brief kunt u richten aan: Onderzoeksraad Voor Veiligheid, Postbus 95404, 2509 CK Den Haag o.v.v. het onderwerp

Kan ik ook anoniem iets melden?

Nee dat is niet mogelijk en ook niet noodzakelijk. Onderzoek naar schuld of aansprakelijkheid maakt nadrukkelijk geen deel uit van het onderzoek door de Raad. Verklaringen die zijn afgelegd in het kader van een onderzoek van de Raad, informatie die de Raad heeft verzameld, resultaten van technische onderzoeken en analyses, opgestelde documenten (inclusief het gepubliceerde rapport) mogen niet worden gebruikt als bewijs in strafrechtelijke, tuchtrechtelijke of civielrechtelijke procedures en zijn niet toegankelijk of opvraagbaar voor derden.

Palmpie, weer bedankt voor het zoveelste voorzetje, we hoeven aleen nog maar in te koppen. Ik wil echter nog even wachten om aan te kunnen tonen dat het hier om een structureel probleem gaat en dat het niet afgedaan kan worden als "incident".

Ik weet nu wel al dat het merendeel van de alarmeringen van reddingsbrigade Blaricum door het RAC over C2000 gaat als ze op het water zijn en dat ook hier de kustwacht niet of nauwelijks op de hoogte wordt gesteld. Als de Blaricum 1 binnen enkele minuten ter plaatse kan zijn hoeft dit ook geen probleem te zijn. Maar wat als de Blaricum 1 bij Marken is voor het verslepen van een boei zoals vanmiddag en er wordt iemand op de Dode Hond onwel??? Gaat dan ook het RAC eerst de Blaricum 1 proberen, en als blijkt dat  die een vaartijd van meer dan een half uur naar het eigen gebied heeft wat gebeurt er dan? Als wij dan op het Gooimeer zijn met de benodigde AED, hoelang duurt het dan eer dat wij er van weten... Als de Gooier zich inmeldt? (Aangenomen dat er geen personele problemen meer zijn is dat tien minuten nadat ze er op het RAC achter zijn dat de Blaricum 1 ver buiten haar gebied is)...

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 22 september 2010, 10:33:58
Ik ken iemand die met genoegen kennis neemt van het feit dat er hoogwaardigheidsbekleders meelezen hier op het Hulpverleningsforum, blijkens dit stuk op de regionale voorpagina van de Gooi- en Eeemlander:

Komt Van Gils avondje terug in Huizen?
DOOR WIM VAN DIJK   
HUIZEN - Laat de vroegtijdig vertrokken burgemeester Frans-Willem van Gils even zijn gezicht weer zien in Huizen? Formeel zou het kunnen, want Van Gils is officieel nog steeds voorzitter van de plaatselijke KNRM afdeling. Die houdt op 15 oktober een feestavond voor de vrijwilligers. Bij een dergelijke gelegenheid worden er personen in het zonnetje gezet. „Het is gangbaar dat dat door de voorzitter gebeurt", erkent Kees Brinkman, woordvoerder van de landelijke KNRM. Naar verluidt zou Van Gils hebben aangegeven wel te willen komen. De voormalige burgemeester, die na vier jaar Huizen verliet omdat het niet boterde tussen hem en de plaatselijke politiek en ambtenaren en die nu in Zoetermeer woont, is niet voor commentaar bereikbaar. Mocht Van Gils komen dan loopt hij zijn opvolger Fons Hertog tegen het lijf. Want die zal de vrijwilligers toespreken en onderscheidingen uitreiken.
Hans B, secretaris van de plaatselijke KNRM-afdeling, wil geen commentaar geven en verwijst door naar de landelijke instantie. Brinkman: „Het is niet zo dat Van Gils gevraagd is om niet te komen. Hij is welkom maar ik kan me voorstellen dat er dan wat spanning op de bijeenkomst zit."
Zolang de Huizer afdeling zelf geen signalen richting het hoofdkantoor stuurt, blijft Van Gils de voorzitter. Dat hij Huizen met conflicten verlaten heeft, hoeft zijn functioneren als voorzitter van de plaatselijke KNRM-' afdeling niet in de weg te staan. Brinkman zegt dat een vertrokken burgemeester doorgaans de functie houdt totdat z'n definitieve opvolger is benoemd. In Huizen kan dat echter nog wel enige tijd duren. Want Hertog is nog steeds waarnemend burgemeester.
Het is onduidelijk hoelang die situatie voortduurt. -Hij heeft echter een paar dagen geleden aan de KNRM laten weten niet voor het voorzitterschap van de Huizer afdeling te voelen. De reden: hij heeft ook zitting in een commissie die waakt over de veiligheid in de regio. „Die controleert als het ware de KNRM. Hij zou dus zichzelf moeten controleren. Dat wil hij niet," aldus een woordvoerder. „De KNRM zal dus op zoek moeten naar een andere voorzitter."

Er had ook boven kunnen staan :
Het gelijk van Palmpie?
 098uo