Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM

Auteur Topic: Burgemeester in de plaatselijke commissie KNRM  (gelezen 16420 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #30 Gepost op: 28 juni 2009, 19:21:36
Ik volg deze discussie nu al een tijdje en er moeten me toch een paar dingen van het hart.

Overigens, voor alle duidelijkheid, ik ben de afgelopen 20 jaar zeer nauw betrokken geweest bij het redding werk op het Markermeer, dus ik ken de historie van deze discussie (die al veel langer loopt dan dit forum oud is) behoorlijk goed.

Als er bij mij wordt ingebroken, dan bel ik daarvoor de politie
Als m'n huis in de brand staat, dan bel ik daarvoor de brandweer
Als ik een hartklap krijg dan bel ik een ambulance

Echter, als ik met een bootje op het Markermeer (of de randmeren) in de problemen kom dan schieten er van alle kanten bootjes op me af me die me allemaal hulp moeten komen verlenen. Je kunt je dus afvragen of er niet een soort van wildgroei ontstaan is van zelfbenoemde reddingboten. De discussie gaat echter over HOGE en JSH dus laten we ons daar maar even op concentreren.

Zoals Peter al zei heeft de veiligheidsregio besloten om samen te werken met de KNRM en met de reddingsbrigade. Dat doen ze uiteraard niet voor niets, want laten we eerlijk wezen, de KNRM is nu eenmaal de enige die momenteel 24 uur per dag en 365 dagen per jaar hulp kan (en dus moet) verlenen. Ze hebben nu eenmaal het materieel en de mensen daarvoor. HOGE, met alle respect, kan dat niet. Juist om die reden kun je dus niet opgenomen worden in rampenplannen en dergelijke omdat er niet altijd voor de volle 100% op gerekend kan worden. Uiteraard geldt voor JSH hetzelfde, want dat is een "berger" en die varen in principe alleen maar als er geld aan te verdienen is.

Overigens maakt dat HOGE er echt niet minder om. Ik denk dat ze zeer zeker een bijdrage leveren aan de veiligheid op en rond de randmeren. Maar, je moet jezelf niet groter denken dan je bent, en dat is volgens mij het grootste probleem hier. HOGE probeert uit alle macht om "onmisbaar" te zijn op het water, maar verliest daarbij (vrees ik) de realiteit een beetje uit het oog.

Wat JSH betreft, dat doet mij een beetje denken aan iemand die naast een snelweg gaat wonen en vervolgens gaat klagen over geluidsoverlast. Als je in 2005 begint met het verslepen van bootjes, terwijl er al zat reddingboten in de omgeving liggen kun je natuurlijk niet verwachten dat iedereen je de lucht in zal prijzen en zeggen dat ze alle sleepklussen nu maar aan JSH over zullen laten.

Nog even voor Tosa: Het gaat er niet zo zeer om hoe snel een reddingboot bij je is, maar wat de reddingboot voor je kan doen als ze er daadwerkelijk is. De trand van tegenwoordig om maar zo snel mogelijke boten te moeten hebben zodat je als eerste ter plaatse bent schiet totaal z'n doel voorbij. Als snelheid alles zou zijn dan zou de brandweer wel met een personen auto aan komen denderen, maar dat doen ze niet omdat ze een hoop spullen mee moeten nemen zodat ze op een zo doeltreffende manier hulp kunnen bieden. Het gaat om het bieden van de hulp die er nodig is, en als de langzaamste boot de meest doeltreffende hulp kan bieden dan moet die daar voor gebruikt worden. Vergelijk het met de oude situatie op KNRM Station Marken (in de tijd van de Tjerck Hiddes en De Kuil), daar was, uiteraard, De kuil als eerste ter plaatse om de situatie op te nemen en eventueel te stabiliseren, en dan wachtte men op de Tjerck Hiddes om te gaan slepen of al wat nodig was.  

Jan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2009, 20:07:41
Als je nu iemand gelijk zou moeten geven op de dingen die hij wel zegt, verzin je gewoon een paar zaken die hij niet zegt en gaat daar tegen in.

Wij willen geen grotere rol spelen dan de KNRM of reddingsbrigades. De bewering dat wij  50% van alle reddingen verrichten komt van de KNRM en niet van ons. De KNRM maakt ons groter/bedreigender dan we in werkelijkheid zijn.
Steeds weer mensen die de situatie vergelijken met die op het land. Op het land moet de brandweer binnen 8 minuten ter plaatse zijn. De ambulance binnen 15 minuten.

Die tijden zijn op het water niet haalbaar voor de officiële instanties. Daarom is de waterhulpverlening zo wennen voor de brandweer. Je kunt niet dezelfde  exclusieve rechten claimen als op het land zolang je niet dezelfde aanvaartijden hebt gerealiseerd.
Juist daarom is passantenhulpverlening op het water zo belangrijk. Er is geen reddingsboot voor nodig om iemand uit het water te halen, iedereen kan het. Moet het zelfs.


JE BENT HET ZELFS VERPLICHT!!

Belachelijk dat er steeds weer mensen zijn die denken dat het publiek in verwarring raakt als ze eerder het water uitgehaald worden dan de KNRM het kan. Weet je wie verwarring sticht? Dat zijn de mensen die beweren dat mensen elkaar op het water niet hoeven te helpen, dat dit de exclusieve taak van de KNRM is. En niet weten dat het strafbaar is op het water als je verzuimt hulp te verlenen aan hen die dat nodig hebben. Die mensen zijn een gevaar voor de hulpverlening op het water.
 
Bovendien zijn reddingsboten zijn altijd zelf benoemd. Ooit is de KNRM net zo begonnen als HOGE.

Wij hebben heus niet de illusie dat we de KNRM van hun troon kunnen stoten en wij willen dat ook niet, wij, iedereen heeft belang bij een goed functionerende KNRM. Wij willen graag met hen samenwerken, maar begrijpen dat dit nu geen optie meer is.

De zaken worden steeds omgedraaid, wij zijn niet uit op beschadiging van de KNRM, de KNRM wil het bloed zien van HOGE!

En waar haal je het vandaan dat we niet 24/7 inzetbaar zijn?  Hoe kom je aan die informatie?

Henk


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #32 Gepost op: 28 juni 2009, 21:04:20
Henk, je eerste zin slaat, neem ik maar aan, op je eigen stuk, want ik kan 'm niet echt plaatsen in relatie tot hetgeen ik geschreven heb, maar dat even ter zijde.

Het feit dat HOGE of JSH 50% van de "reddingen" uitvoert is allang niet meer de hoofdzaak van deze discussie, en dat is het (in mijn opinie) ook nooit geweest. Waar het al jaren om draait is het simpele feit dat iedereen zich belangrijk voelt, maar dat er altijd iemand is die zich nog belangrijker wil voelen (het zogenaamde haantjes gedrag). Het is wellicht een beetje bot gezegd, maar daar komt het, in een notedop, wel op neer (geloof me, ik heb lang genoeg in het reddingwerk meegedraaid om te weten dat het in dat wereldje vol zit met "haantjes").

Je kunt dan natuurlijk twee dingen doen. Je neerleggen bij de situatie, doorgaan met waar je goed in bent en op een zo goed mogelijke manier samenwerken met de grotere instanties. Of, zoals HOGE, al jaren doet, je gooit je kont tegen de krib, probeert de KNRM het leven zuur te maken (en toegegeven, soms ook wel andersom) en verzandt dan in dit soort oeverloze discussies waar men de vuile was ten overstaan van de hele wereld buiten hangt.

Iedereen mag natuurlijk zelf weten wat hij doet, maar of de laatste de meest verstandige is valt, in mijn opinie, wel te bezien.

Over het eeuwig leuren met het artikeltje in de wet dat je hulp moet verlenen aan iemand die in nood is. Natuurlijk is dat zo, maar als iedereen de wet zo letterlijk neemt als HOGE, betekent dat wel dat de volgende keer als er iemand in nood is, de hele jachthaven op stap gaat, want we moeten hulp verlenen.
Kom nou toch. Ieder wel denkend mens weet dat het desbetreffende artikel is bedoeld voor midden op zee of de oceaan, wanneer hulp ietsje langer op zich laat wachten dan hier.

Om het begin van de KNRM (of eigenlijk NZHRM) te vergelijken met het ontstaan van HOGE, vind ik een beetje een appel met een peer vergelijken. Als ik op de site van HOGE kijk zie ik dat het bewaken van een ijsbaan min of meer het ontstaan van HOGE is geweest. Als ik je geheugen even mag opfrissen is het vergaan van het fregat "de Vreede" in 1824 de aanzet geweest om een reddingmaatschappij op te gaan richten. Ik weet niet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen bij het bewaken van de ijsbaan, maar bij de tocht naar de Vreede vonden zes redders de dood. Een kleine nuance verschil dacht ik zo.

Dat je niet uit bent op beschadiging van de KNRM is natuurlijk je reinste flauwekul. Als ik je bijdragen op dit forum lees kan er werkelijk waar niets positiefs over de KNRM gevonden worden. Er worden complete brieven geplaatst om maar zoveel als mogelijk negatieve berichten over de KNRM te spuwen.

Wanneer je 1 boot hebt is het moeilijk vol te houden dat je altijd beschikbaar bent. Als je vandaag een gat in je boot vaart ben je dus niet meer beschikbaar ergo, er kan dus niet altijd op je gerekend worden. Spijtig maar waar.

Jan


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #33 Gepost op: 28 juni 2009, 22:50:44
Henk,
Even een vraagje wat ik mij al maanden afvraag:

Jij hebt het over passantenhulpverlening, maar ik lees regelmatig dat je van huis gaat wanneer je iets hoort op de marifoon. In mijn beleving is dit geen pasantenhulp. Zie ik het verkeerd?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 28 juni 2009, 23:35:26
Henk, je eerste zin slaat, neem ik maar aan, op je eigen stuk, want ik kan 'm niet echt plaatsen in relatie tot hetgeen ik geschreven heb, maar dat even ter zijde.
 
Zal ik uitleggen. Ik heb het over verkeerde aannames: wij zouden geen 24/7 kunnen bieden. Wij kunnen beschikken over alle boten van Jachtservice Huizen, dat zijn er vier. Ook zojuist zijn we uitgevaren voor een mogelijke boot in de brand, het radioverkeer plaats ik later. We zouden in het rampenplan willen worden opgenomen... Belachelijk!
Citaat

Het feit dat HOGE of JSH 50% van de "reddingen" uitvoert is allang niet meer de hoofdzaak van deze discussie, en dat is het (in mijn opinie) ook nooit geweest. Waar het al jaren om draait is het simpele feit dat iedereen zich belangrijk voelt, maar dat er altijd iemand is die zich nog belangrijker wil voelen (het zogenaamde haantjes gedrag). Het is wellicht een beetje bot gezegd, maar daar komt het, in een notedop, wel op neer (geloof me, ik heb lang genoeg in het reddingwerk meegedraaid om te weten dat het in dat wereldje vol zit met "haantjes").
Waar is ons haantjes gedrag? Het hele spul is begonnen met een aanval in de krant van de zijde van de KNRM, via een persbericht van het CDA. Daarvoor was het als afgesproken in een bijeenkomst met de directie van de KNRM heel stil, ook van onze kant. Die stilte werd doorbroken door de klaagzang van de KNRM, dat ze zo voor niets vaarden, wij werden vergeleken met piraten, en dat in een tijd dat zulke lieden de kust van Somalië onveilig maken. Daarop volgde een inval door de politie met het agentschap telecom op de hielen. Wat verwacht je nu als je zo behandeld wordt, dat je stil in een hoekje gaat zitten tot het overwaait? Nu hebben ze het weer voorzien op onze ligplaats. En de plaatsing van de brief was nodig omdat de secretaris van de KNRM, de heer Borremans het bestaan ervan ontkende, en die brief nu precies verwoordt wat er tot dan toe mis was en hoe we het in de toekomst aan zouden gaan pakken, Een hele mooie brief, met niets dan goede voornemens en afspraken er in waar ik mij- en de directie van de KNRM zich prima in konden vinden. Lees de brief maar eens aandachtig door, dan zul je zien dat  er in staat "elkaar versterken in de publiciteit"en "wie het eerste vastmaakt heeft de klus". Met de brief zelf laat de KNRM zich van de goede kant zien: samen oefenen, wij zijn er niet op uit om een club die al zolang actief is met redden bij de vuilnisbak te zetten, afspraken enfin, noem het maar op. Pijnlijk werd de brief pas toen bleek dat het station Huizen de inhoud veel te ver ging en om te voorkomen dat er vrede gesloten zou worden opende de heer Borremans, secretaris van de KNRM de aanval via het CDA met een laster campagne, en een inval naar aanleiding van ongefundeerde beschuldigingen van het station KNRM Huizen. Natuurlijk geef je dan weerwoord. Ik laat me niet willoos naar de slachtbank voeren. Wij vallen niet aan, maar verdedigen, in dat kader lieten wij ook die brief zien.  Als wij zouden aanvallen dan zouden we hele andere dingen in de publiciteit brengen en op een andere manier.    
 
Citaat

Je kunt dan natuurlijk twee dingen doen. Je neerleggen bij de situatie, doorgaan met waar je goed in bent en op een zo goed mogelijke manier samenwerken met de grotere instanties. Of, zoals HOGE, al jaren doet, je gooit je kont tegen de krib, probeert de KNRM het leven zuur te maken (en toegegeven, soms ook wel andersom) en verzandt dan in dit soort oeverloze discussies waar men de vuile was ten overstaan van de hele wereld buiten hangt.

 
Wij werken op een zo goed mogelijke manier samen met de instanties. De kustwacht geeft aan in een artikel in de Huizer Courant geen bezwaar tegen het inzetten van particuliere instanties als HOGE te hebben als de snelste hulp van die kant voorhanden is" Als wij al op het water zijn en de KNRM moet nog van huis komen zijn wij die snellere hulp. Wij wilden graag samen werken met de KNRM en (zie de brief) de eerste stappen zijn ooit gezet, maar weer terug gedraaid.  
Citaat


Iedereen mag natuurlijk zelf weten wat hij doet, maar of de laatste de meest verstandige is valt, in mijn opinie, wel te bezien.

Over het eeuwig leuren met het artikeltje in de wet dat je hulp moet verlenen aan iemand die in nood is. Natuurlijk is dat zo, maar als iedereen de wet zo letterlijk neemt als HOGE, betekent dat wel dat de volgende keer als er iemand in nood is, de hele jachthaven op stap gaat, want we moeten hulp verlenen.
 
Kijk en daar zijn je officiële instanties. Een instantie die echt weet hoe het er op het water aan toe gaat. Je bent namelijk van je verplichting iemand te helpen ontheven als er al andere adequate hulp sneller ter plaatse kan zijn dan jij. En wie bepaalt of dat zo is? Juist De Nederlandse Kustwacht. Op kanaal 16 krijgen we precies te horen wat we moeten doen, en dat doen we dan ook. Doorvaren is doorvaren, verwijderen van de scene is dat ook. Als iedereen luistert bnaar de kustwacht kan het nooit verwarrend zijn of een caos worden.
Citaat
Kom nou toch. Ieder wel denkend mens weet dat het desbetreffende artikel is bedoeld voor midden op zee of de oceaan, wanneer hulp ietsje langer op zich laat wachten dan hier.
 
Oh, dus als een kind in de haven dondert bel je 112 en kijkt hoelang het duurt eer de brandweer er is. "Want die wet is bedoelt voor midden zee of op de oceaan.
Citaat

Om het begin van de KNRM (of eigenlijk NZHRM) te vergelijken met het ontstaan van HOGE, vind ik een beetje een appel met een peer vergelijken. Als ik op de site van HOGE kijk zie ik dat het bewaken van een ijsbaan min of meer het ontstaan van HOGE is geweest. Als ik je geheugen even mag opfrissen is het vergaan van het fregat "de Vreede" in 1824 de aanzet geweest om een reddingmaatschappij op te gaan richten. Ik weet niet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen bij het bewaken van de ijsbaan, maar bij de tocht naar de Vreede vonden zes redders de dood. Een kleine nuance verschil dacht ik zo.
 
  Oh, dus daar hangt het van af, het aantal doden dat aanleiding was voor je oprichting, weer wat geleerd.
Citaat
Dat je niet uit bent op beschadiging van de KNRM is natuurlijk je reinste flauwekul. Als ik je bijdragen op dit forum lees kan er werkelijk waar niets positiefs over de KNRM gevonden worden. Er worden complete brieven geplaatst om maar zoveel als mogelijk negatieve berichten over de KNRM te spuwen.
 
Niets dan goeds over de KNRM. De KNRM Elburg bijvoorbeeld, diverse actie mee gedaan, niets mis mee, prima lui die maar een ding willen, beste voor de mens in problemen op het water en ons graag ziet komen ter assistentie. En zeggen ze die niet nodig te hebben gaan we terug (nog nooit gebeurd) KNRM Marken, Piet Sondervan en maten. Prima kerels met het hart op de juiste plaats en prima zeelui. Maar wat zeg je tegen een station dat geen middel schuwt om een einde aan je bestaan te maken en niet in overleg wil, tegen de wil van het hoofdbestuur in? Hoe positief moet je daar tegenover staan. Je vraagt wel veel van ons incasseringsvermogen.  
Citaat

Wanneer je 1 boot hebt is het moeilijk vol te houden dat je altijd beschikbaar bent. Als je vandaag een gat in je boot vaart ben je dus niet meer beschikbaar ergo, er kan dus niet altijd op je gerekend worden. Spijtig maar waar.

Jan  

Jan, we hebben dus de beschikking over totaal vijf boten.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 28 juni 2009, 23:53:40
Henk,
Even een vraagje wat ik mij al maanden afvraag:

Jij hebt het over passantenhulpverlening, maar ik lees regelmatig dat je van huis gaat wanneer je iets hoort op de marifoon. In mijn beleving is dit geen pasantenhulp. Zie ik het verkeerd?

Tja, dat is een kwestie van van intrepatie. Het enige verschil is dat we niet altijd direct op het water zitten. Niet wij zijn met de term passanten hulp gekomen, die is afkomstig van... Ja je raad het al: de KNRM! Jullie doen "maar passanten hulpverlening".

En wij hebben dat overgenomen, prima toch? Zal ons een worst wezen hoe het beestje heet, als het al een naam moet hebben wat we doen. Het mag misschien zelfs geen naam hebben  ;D Maar dan is er ook geen reden om er zo'n drama van te maken.

Ik hou er trouwens weer over op, dit is zinloos in een kringetje ronddraaien.  We gaan gewoon door en laat die KNRM maar lekker zijn ding doen en ze moeten vooral veel energie steken in de pogingen ons de nek om te draaien, we gaan wel zien of het ze lukt ons er onder te krijgen...


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2009, 09:05:51
Henk, er stond nog wat open .... hoe zit het met ligplaatsen heb je daar alternatieven voor ? Wordt Menno hier nu ook door getroffen ?

Oja, Menno heeft zo'n zelfde brief gekregen..

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 29 juni 2009, 11:08:18
De juridsche middelen van een gemeente of veiligheidsregio zijn zeer beperkt..  Als je in nederland de vereniging "Hells Angels" niet kan verbieden, dan kan je een vereniging "HOGE" al helemaal niet verbieden..

Het uitvoeren van reddingstaken is geen wettelijk voorbehouden handeling..

Misschien is mijn informatie niet juist, maar volgens mij huurt HOGE niet van de gemeente maar een ligplaats  (huren zij, of hebben ze gesponsord gekregen een ligplaats bij een zeilschool..  

Deze actie van burgervader zal zowel zijn positie en die van de KNRM schaden..   Door alleen al in een openbare raadsvergadering de juiste vragen stellen, heeft de burgervader nog al een moeilijke klus om  zijn intepretatie van "de wet" uit te leggen..
De nationale ombudsman kan zo helpen.. :-D, Want ook de burgervader moet zich aan de wet houden..

Ik denk dat ze met deze brief wisseling eerder HOGE helpen.. Als Henk zijn communicatie slim doet, en niet bij voorbaat iedereen tegen de schenen schopt..


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2009, 12:06:07


Nog even voor Tosa: Het gaat er niet zo zeer om hoe snel een reddingboot bij je is, maar wat de reddingboot voor je kan doen als ze er daadwerkelijk is. De trand van tegenwoordig om maar zo snel mogelijke boten te moeten hebben zodat je als eerste ter plaatse bent schiet totaal z'n doel voorbij. Als snelheid alles zou zijn dan zou de brandweer wel met een personen auto aan komen denderen, maar dat doen ze niet omdat ze een hoop spullen mee moeten nemen zodat ze op een zo doeltreffende manier hulp kunnen bieden. Het gaat om het bieden van de hulp die er nodig is, en als de langzaamste boot de meest doeltreffende hulp kan bieden dan moet die daar voor gebruikt worden. Vergelijk het met de oude situatie op KNRM Station Marken (in de tijd van de Tjerck Hiddes en De Kuil), daar was, uiteraard, De kuil als eerste ter plaatse om de situatie op te nemen en eventueel te stabiliseren, en dan wachtte men op de Tjerck Hiddes om te gaan slepen of al wat nodig was.  

Jan


Nou Jan in je eigen verhaal spreek je jezelf tegen, waarom vaarde de kuil eerst uit? gaat toch niet om de snelheid volgens jou :o
Als ik op het water noodhulp ( medische redenen of gevaarzetting ) nodig heb dan wil ik dat snel hebben, als ik gewoon hulp nodig heb (motorstoring en voor anker liggen) dan bel ik wel een bergingsbedrijf. En voor wat betreft de brandweer die krijgen steeds kleinere en smallere auto's. Dat is om snel een eerste inzet te doen. Lees je eigen verhaal nog eens goed door want wat mij betreft rammelt het aan alle kanten.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #39 Gepost op: 1 juli 2009, 23:54:26
hier weer een stuk die morgen in de gooi en eemlander staat

Redders ondanks waarschuwing IJmeer op

huizen

De reddingsorganisaties Hogé en Jachtservice Huizen hebben dinsdag twee maal hulp geboden bij schepen in nood.

Ze staken de handen uit de mouwen bij een zeilschip waarvan de mast kapot was gegaan en bij schip dat bij IJburg was vastgelopen.
De particuliere bedrijven riskeren daarmee hun ligplaats in Huizen te verliezen.
De gemeente vindt dat de Huizer reddingsbrigade de eerst aangewezen instantie is.
Die instelling rukte wel uit, maar werd later teruggeroep