de sporenvernietigingsdienst aka brandweer

Auteur Topic: de sporenvernietigingsdienst aka brandweer  (gelezen 2450 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

yuri1984

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Gepost op: 23 september 2010, 22:00:58
Hey luitjes

ik vroeg mij af hoe de brandweer om gaat met sporen bij een brand met een dodelijk slachtoffer denk aan een misdrijf oid. Ik heb gelezen dat het Team Brand Onderzoek de oorzaak van de brand probeert te achterhalen en de TR van de politie het forensisch onderzoek doet.
Maar de brandweer heet niet voor niets de sporenvernietigingsdienst  :D
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? ervaringen etc?




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2010, 22:37:28
Eerste prioriteit is hulpverlening en redding. Als dat niet meer mogelijk is, gaat het opsporingsbelang (strafrecht) voor. Het team brandonderzoek is primair gericht op het vergaren van kennis over brand voor ontwikkeling van de eigen organisatie. Het opsporingsbelang prevaleert boven het belang van brandonderzoek.

Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer de nodige expertise is opgebouwd op het gebied van brandonderzoek, deze teams ook een bijdrage kunnen leveren aan de forensische opsporing. Maar zover is het volgens mij nog niet.

Wanneer de Onderzoeksraad voor de Veiligheid in actie komt is het een ander verhaal, zij mogen grotendeels hun gang gaan omdat de wetgever het belang van waarheidsvinding boven het belang van opsporing heeft gesteld. De Raad hoeft de door hun verzamelde informatie bijvoorbeeld ook niet aan het OM af te geven.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast48368

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2010, 22:38:55
Volgens mij ben jij nog lerende...........wellicht kun je iets respectvoller omgaan m.b.t.. de hulpverleners.

Ik heb geen zin om op deze manier je vraag te gaan beantwoorden.  8)


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2010, 22:09:55
Mwoh....

En de Brandweer noemt de politie ook wel blauwe infuuspalen  0098
Groetjes, Marco


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 25 september 2010, 06:45:49
Brandweer noemt ze de blauwe meetbuisjes,de naam blauwe infuuspalen komt onetwijfeld uit de witte hoek.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #5 Gepost op: 25 september 2010, 09:40:37
Brandweer noemt ze de blauwe meetbuisjes,de naam blauwe infuuspalen komt onetwijfeld uit de witte hoek.

Beetje off-topic, maar de naam "blauwe meetbuisjes" (aka "blauwe testbuisjes") heeft de politie zelf verzonnen (onderzoek politievakbond ACP in 2001)...

On-topic: de primaire taak van de brandweer bij brand is de bestrijding daarvan, dus zolang er nog brandgevaar is (= onveilige situatie) doen zij er wat aan (nablussen e.d.). Pas als de brand "uit" is kan de "PI" overgegeven worden aan de politie en wordt het een "PD".
Overigens, toen ik nog brandweervrijwilliger was, heb ik wel eens stand-by gestaan na een brand tijdens politie-onderzoek voor het geval er nog wat brand kon oplaaien. Dan kon het van het ene op andere moment toch weer een "PI" worden.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #6 Gepost op: 25 september 2010, 11:37:34
resumerend:

Brandweer: Sporenvernietigingsdienst
Politie: Blauwe meetbuisjes
Witte hoek?: ehh Verbanddoos!  098uo 98uiye

Ok back on-topic.

Volgens mij komt het verhaal van sporen ook niet voor in de opleiding bw of manschappen, misschien bevelvoerder en hoger?
Freude am Fahren


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2010, 11:43:24
Volgens mij komt het verhaal van sporen ook niet voor in de opleiding bw of manschappen, misschien bevelvoerder en hoger?

Het is niet in het cursusboek terug te vinden, maar er is tijdens mijn cursus Hoofdbrandwacht "Organisatie & leidinggeven" bij het onderdeel "Nablussen" door de instructeur wel aandacht aan gegeven (stem nablusactiviteiten af met de politie).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 25 september 2010, 12:02:04
...
Witte hoek?: ehh Verbanddoos!  098uo 98uiye
...

In de UK: Paramonkeys
Arts  www.alphalog.nl


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #9 Gepost op: 25 september 2010, 12:04:21
Bij mijn opleiding tot brw duiker is er veel aandacht geweest voor het ontdekken, gebruiken en in stand houden van sporen.
Ook bij ongevallen is hier de nodige aandacht voor, maar hoe vervelend het ook kan zijn voor de opsporingsdienst "levens gaan voor".
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”