Agenten schieten beter na stresstraining

Auteur Topic: Agenten schieten beter na stresstraining  (gelezen 2495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 24 september 2010, 14:54:06
En hebben sommige leden deze training al gehad?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7741881/__Beter_schieten_na_stresstraining__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 24 sep 2010, 13:21
Agenten schieten beter na stresstraining

AMSTERDAM -  Politieagenten leren beter schieten als zij veel trainen onder stressvolle omstandigheden. Dat blijkt uit onderzoek waarvan de Vrije Universiteit in Amsterdam vrijdag de resultaten heeft bekendgemaakt.

Bewegingswetenschappers Raôul Oudejans en Arne Nieuwenhuys stelden agenten bloot aan realistische trainingen waarbij tegenstanders terugschoten met verfpatronen. Door de stress die dit opleverde schoten de dienders aanvankelijk vaker mis, maar hun prestaties gingen vooruit naarmate zij vaker trainden.

De VU-onderzoekers werkten bij hun studie nauw samen met de politiekorpsen Amsterdam-Amstelland, Flevoland en Gooi- en Vechtstreek. De wetenschappers stellen dat de nieuwe manier van oefenen goed kan worden ingepast in het bestaande programma.




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2010, 16:15:22
Hoe vaker je een spelletje speelt, des te beter je erin wordt... heb je toch geen wetenschappers voor nodig?  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2010, 16:36:37
Hoe vaker je een spelletje speelt, des te beter je erin wordt... heb je toch geen wetenschappers voor nodig?  ::)

Iemand die echt terug schiet met paintballs lijkt me wel een realistischer scenario dan schieten op een scherm.  :) Als je ineens een paintball midden op je gezichtsbescherming of borst krijgt voordat je een schot gelost heb dan schrik je denk ik wel....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2010, 17:05:53
Ik moet zeggen dat het een erg goede, leerzame en vooral leuke training is  :)

Even voor de duidelijkheid, de agent schiet (natuurlijk) ook met verfpatronen terug op de met verfpatronen schietende verdachte  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2010, 17:15:21
Iemand die echt terug schiet met paintballs lijkt me wel een realistischer scenario dan schieten op een scherm.  :) Als je ineens een paintball midden op je gezichtsbescherming of borst krijgt voordat je een schot gelost heb dan schrik je denk ik wel....

Zeker, ik juich die training dan ook helemaal toe! Reken maar dat de adrenaline behoorlijk oploopt, bij zulke trainingen.

Maar waar het me even om ging: hebben we er wetenschappers voor nodig om vast te stellen dat.....etc.  O0

Bij Defensie was het paintball-gebeuren ook al doorgedrongen. Op een gegeven moment is het geen spelletje meer, maar pure ernst, als je bezig bent. Althans, zo ervoer ik het. Immers: verfvlek op je lichaam = dood = af.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2010, 17:58:50
Símunition trainingen zijn toch al heel oud?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 24 september 2010, 18:14:00
Ik deed in 2008 al dergelijke oefeningen, echter zou het wat mij betreft wat vaker mogen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 26 september 2010, 20:11:15
Símunition trainingen zijn toch al heel oud?

Jawel, alleen zijn er nu twee wetenschappers officieel wetenschapper geworden met dit onderzoek ... en dat is natuurlijk opzienbarend nieuws  8) 998765
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 26 september 2010, 21:13:19
zijn het aangepaste/speciale wapens en/of speciale patronen die gebruikt worden?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2010, 23:28:14
Aangepaste dienstwapens die verfpatronen schieten. Dus de bediening is precies hetzelfde als de echte wapens.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.