Naar aanleiding van een ongeval van een van onze auto's gister ben ik toch benieuwd hoe e.e.a. in Nederland is geregeld.
In Duitsland op de A61 is gister een auto van ons tegen de vangrail aan gegaan. Is 20 km rijden voor mij, dus ik er naar toe. Kom daar aan bij de Unfalstelle. Vrachtauto staat op de vluchtstrook, leunt licht tegen de vangrail aan maar staat met één kant nog gewoon op het asfalt, ligt niet op de zijkant o.i.d.
Wat staat er aan materiaal bij wat door de politie en brandweer is verzameld:
- 1x brandweer hoogwerker
- 1x gefahrgut-container
- 1x container met lekbakken en tanks etc.
- 2x tankautospuit
- 1x grote bergingskraan van de brandweer
- 1x hulpverleningsvoertuig
- 1x adviseur gevaarlijke stoffen
- 4x politieauto
De tweede bergingskraan was onderweg.
Gelukkig e.e.a. zelf sneller geregeld als de politie, dus na 10 minuten was een contractberger van onze verzekering ter plaatse, met een lier aan de voorkant de auto terug de weg op getrokken, in de lepels gehangen en weg van de snelweg. Bij de eerste veilige plaats het hele spul afgekoppeld, auto in de lepels gehangen en naar de werkplaats, andere trekker voor de trailer gezet en die rijdend naar de werkplaats.
Voor ons als bedrijf met partners waren we, na aankomst van mij in totaal 30 minuten bezig om al het spul van de snelweg af te krijgen, de hulpdiensten stonden bij mijn aankomst al ruim een half uur te bepalen wat ze zouden gaan doen
Hoe zou zoiets in Nederland gegaan zijn qua inzet?
- Ik had 5 minuten na het ongeval al contact met de politie, doorgegeven wat de lading was (24 ton aan aluminium platen, dus geen gevaargoed etc.)
- Politie had daar al gezien dat de brandstoftank wel beschadigd was maar niet lekte.
Ter illustratie een foto hoe de auto erbij stond voor er ook maar iets aan bergingswerkzaamheden plaats had gevonden en een plaatje van wat er een stukje terug gebeurd was