Ik vind het nog niet zo'n gek idee om zo'n voertuig operationeel te laten worden.
Laten we ervan uitgaan dat de politie permanent met ten minste 1 voertuig surveilleert op de ringwegen van deze steden. Door de aanwezigheid op de ringweg kan de politie bij incidenten snel ter plaatse zijn. Maar je zou dit wat kunnen uitbreiden. Dan bedoel ik geen ingewikkelde medische instrumenten, geen uitgebreide reddingsset, geen ladder op het dak en geen ziekenvervoer.
Maar waarom zou je zo'n surveillance-eenheid niet laten rijden in een voertuig die is uitgerust met iets meer dan alleen een ehbo-koffertje en een brandblusser van 10 liter? Als de agenten van deze eenheid een wat uitgebreidere medische opleiding krijgen en wat hulpmiddelen (bijvoorbeeld een zuurstoffles, naalden voor tetanusinjecties, het eenvoudige medische werk) dan kunnen mogelijk veel ambulanceritten (prio 2, of B-ritten) worden voorkomen. Hetzelfde geldt als in het voertuig een kleine watertank met hogedrukslang wordt ingebouwd zodat kleine brandjes kunnen worden geblust. Denk aan beginnende autobranden, containerbrandjes of kleine bermbrandjes. Misschien kan zelfs worden overwogen bepaalde redmiddelen in het voertuig mee te voeren, zodat kleine beknellingen (voet tussen de spaken, enz) kunnen worden verholpen of dat bij ernstige incidenten alvast wat leed kan worden verzacht (bijvoorbeeld door een lichaamsdeel te ontzetten). Of ze te laten rijden op meldingen van een automatisch brandalarm (als verkenner).
Zo'n alles-in-één-voertuig kan uiteraard niet in alle gevallen alles alleen aan. In veel gevallen zal ondersteuning van de ambulance en brandweer gewoon nodig blijven. Het is zeker niet mijn bedoeling dat agenten van deze eenheid al het werk overnemen van anderen overnemen (want o o o, jij kan niet wat alleen ik kan! - hoor je dan al snel). Maar we moeten niet vergeten dat de politie vaak als eerste ter plaatse is bij een incident. Als een beginnende autobrand dankzij 200 liter water snel kan worden geblust, een voet uit een spaak kan worden bevrijd, of op andere wijze relatief kleine ongemakken snel, doelmatig en goed kunnen worden weggenomen, waarom zou je dat dan niet willen? Dat kan voorkomen dat voor relatief kleine incidenten soms een heel circus met blauwe lichten zich door het verkeer moet haasten (met alle risico's en kosten van dien).
Klinkt goed, alleen moet je niet vergeten dat je dit ook allemaal bij moet gaan houden als brandverpleegkundige agent.
De (iets) uitgebreidere blusmogelijkheden zijn realistisch, als je ziet dat er soms voor zo'n klein containertje of een fietstas in de fik al de brandweer word opgeroepen (en de politie toch al ter plaatse moet komen) dan kun je hier best gebruik van maken
ik denk dat je wel met realistische ogen moet kijken en dat de mensen die in zo een combiteam zitten zich niet gaan bezighouden met administratieve taken natuurlijk
je zou eens kunnen proberen om de positieve kant van het verhaal te bekijken
Ik bekijk het verhaal met een realistische kant en die kant is niet positief. Hoeveel inzetten heeft een OvD-B / OvD-G dagelijks ? Hoeveel inzetten heeft een OvD-P ?
Met de huidige bezuinigingen binnen de politieorganisatie is er geen mogelijkheid om ''even'' een inspecteur vrij te maken, 7 dagen in de week, 24 uur per dag.