Hulpdiensten in één voertuig Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Hulpdiensten gaan nauwer samenwerken in noodsituaties waardoor meer levens kunnen worden gered. Daarvoor wordt een voertuig ontwikkeld waarin de taken van politie, brandweer en ambulance worden samengebracht. "In deze zogenoemde 'brambulance' moeten alle disciplines aan boord zijn, zodat op elk terrein ogenblikkelijk hulp kan worden geboden", zegt lector crisisbeheersing Menno van Duin van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid.
Vooruitschuifpost
"Deze multidisciplinaire interventieteams kunnen als eerste vooruitschuifpost fungeren bij meldingen als ongevallen, brand of vechtpartijen. In landen als Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten zijn deze snelle inzetteams al succesvol en ook in ons land zou dit een uitkomst kunnen zijn", aldus Van Duin.
Het brandweerkorps Rotterdam start binnenkort een proef met snelle interventieteams. "We richten een jeepachtig voertuig of busje helemaal in voor allround hulpverlening. Dus met blusapparatuur, reddingsmateriaal, defibrillator en dergelijke", zegt commandant Elie van Strien, die tevens bestuurder is van de landelijke vakvereniging NVBR.
"Als er iets aan de hand is, wil de burger zo snel mogelijk hulpdiensten zien. Of dat dan politie, brandweer of een ambulancebroeder is doet dan niet ter zake. Belangrijkste is de spoed. Door nog efficiënter te werken kan de snelheid waarbij een team aanwezig is worden verhoogd en, belangrijker nog, kan direct hulp geboden worden omdat er een allround bemanning op de auto zit", aldus Van Strien. Hij vergelijkt het met een huisarts. "Als je iets mankeert, kan hij je in tachtig procent van de gevallen helpen. Zo niet, dan stuurt hij je naar een specialist. Zo zal het straks ook in de hulpverlening gaan. Is een brand te groot, dan komt de brandweer met groot materieel en is een ruzie te groot, dan volgt de politie", legt Van Strien uit. Natuurlijk zitten er nog haken en ogen aan het plan. Met name juridisch moet er veel geregeld worden, maar als de intentie er is om de hulpverlening beter aan te passen aan de praktijk, mag dat geen beletsel zijn. "Ik ben al in gesprek met de politie in Rotterdam om deel te gaan nemen aan het project, waarbij minimaal twee en mogelijk drie mensen op het voertuig komen te zitten."
Brandweer- en politiewagens hebben al defibrillatoren aan boord en in geval van een hartaanval zijn ze vaak eerder bij de melding dan de ambulance. "Amsterdam is daarmee begonnen en nu zie je overal in het land hetzelfde gebeuren. Dat zijn maatregelen waarmee nu al levens worden gered", stelt Van Duin.