Hulpdiensten in 1 voertuig

Auteur Topic: Hulpdiensten in 1 voertuig  (gelezen 29846 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #40 Gepost op: 1 oktober 2010, 12:01:39
Citaat
je zou eens kunnen proberen om de positieve kant van het verhaal te bekijken
O0
Terechte opmerking, ik zeur ook veel teveel. Dus ik ben benieuwd naar jouw positieve punten op dit voorstel.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #41 Gepost op: 1 oktober 2010, 14:59:10
O0
Terechte opmerking, ik zeur ook veel teveel. Dus ik ben benieuwd naar jouw positieve punten op dit voorstel.
die had ik al in mijn stukje gezet
zoals gezegdt met name met oud&nieuw hebben wij deze teams actief en het werkt gewoon goed
onze uitrukken voor buitenbrandje ed zijn denk ik met 70% afgenomen en de veiligheid is 100% toegenomen.

ik denk dat met evenementen deze teams wel een meerwaarde kunnen zijn. ik zie het niet zitten dat deze teams 24/7 actief zijn
als er een calimiteit is dan kan men kiezen om een grip1 te maken en dan heeft men ook hetzelfde bij elkaar.

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 1 oktober 2010, 15:05:54
die had ik al in mijn stukje gezet
zoals gezegdt met name met oud&nieuw hebben wij deze teams actief en het werkt gewoon goed
onze uitrukken voor buitenbrandje ed zijn denk ik met 70% afgenomen en de veiligheid is 100% toegenomen.

ik denk dat met evenementen deze teams wel een meerwaarde kunnen zijn. ik zie het niet zitten dat deze teams 24/7 actief zijn
als er een calimiteit is dan kan men kiezen om een grip1 te maken en dan heeft men ook hetzelfde bij elkaar.

greetz free

Dit zijn zgn verkenningseenheden. Of gaan ze bij jullie bij oud&nieuw ook daadwerkelijk brandjes blussen / aanhoudingen doen / enz?


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #43 Gepost op: 1 oktober 2010, 15:11:06
Dit zijn zgn verkenningseenheden. Of gaan ze bij jullie bij oud&nieuw ook daadwerkelijk brandjes blussen / aanhoudingen doen / enz?
inderdaad verkennings eenheden
ze blussen niks maar bepalen de inzet
zoals hier al werd geopperd zou een auto die voor alle 3 de hulpdiensten daadwerkelijk inzetbaar moeten zijn dan krijg je een trekker oplegger met straalmotorenaandrijving ofzo lijkt mij niet handig

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #44 Gepost op: 1 oktober 2010, 23:47:47
Citaat
inderdaad verkennings eenheden
ze blussen niks maar bepalen de inzet
::)
Dus een inzet van verkenningseenheden bij oud en nieuw, wat overigens in veel regio´s jaren geleden is geprobeerd en weer is afgeschaft is voor jou een positief voorbeeld van de inzet van combiteams. Om een reden aan te geven waarom combiteams niet werken, bij Oud en Nieuw zijn een aantal jaren  TS´n ingezet met 4 brw en twee politie agenten. Leuk voor buitenbranden, maar de TS is niet meer inzetbaar voor alle andere Prio1 binenbrandmeldingen, sta je met -2 maar de weg wordt wel alvast voor je afgezet. ;)
Appels en Peren, lees nog even goed waar de dit topic over gaat. Eerste lijns hulpverlening door drie disciplines met één universeel voertuig.
Dus probeer het nog eens.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 1 oktober 2010, 23:51:19
::)
Dus een inzet van verkenningseenheden bij oud en nieuw, wat overigens in veel regio´s jaren geleden is geprobeerd en weer is afgeschaft is voor jou een positief voorbeeld van de inzet van combiteams. Om een reden aan te geven waarom combiteams niet werken, bij Oud en Nieuw zijn een aantal jaren  TS´n ingezet met 4 brw en twee politie agenten. Leuk voor buitenbranden, maar de TS is niet meer inzetbaar voor alle andere Prio1 binenbrandmeldingen, sta je met -2 maar de weg wordt wel alvast voor je afgezet. ;)
Appels en Peren, lees nog even goed waar de dit topic over gaat. Eerste lijns hulpverlening door drie disciplines met één universeel voertuig.
Dus probeer het nog eens.

In een aantal regio's doen ze dit tijdens oud&nieuw door een (O)BM + agent in een DA  in een onherkenbare auto op straat te sturen.  ;)


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #46 Gepost op: 2 oktober 2010, 02:54:45
Ik vind het nog niet zo'n gek idee om zo'n voertuig operationeel te laten worden. Ik zie voor zo'n voertuig met name kansen op bijvoorbeeld de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Laten we ervan uitgaan dat de politie permanent met ten minste 1 voertuig surveilleert op de ringwegen van deze steden. Door de aanwezigheid op de ringweg kan de politie bij incidenten snel ter plaatse zijn. Zo'n incident zal niet altijd een kop-staart-aanrijding zonder letsel zijn, maar kan ook een ongeval met letsel, een hartstilstand, een autobrand of een bermbrand betreffen. Agenten zijn nu al opgeleid zodat ze de eerste levensreddende handelingen kunnen verrichten, politievoertuigen hebben steeds vaker een AED aan boord, en in alle politiewagens bevindt zich een eenvoudige brandblusser. Maar je zou dit wat kunnen uitbreiden. Dan bedoel ik geen ingewikkelde medische instrumenten, geen uitgebreide reddingsset, geen ladder op het dak en geen ziekenvervoer.

Maar waarom zou je zo'n surveillance-eenheid niet laten rijden in een voertuig die is uitgerust met iets meer dan alleen een ehbo-koffertje en een brandblusser van 10 liter? Als de agenten van deze eenheid een wat uitgebreidere medische opleiding krijgen en wat hulpmiddelen (bijvoorbeeld een zuurstoffles, naalden voor tetanusinjecties, het eenvoudige medische werk) dan kunnen mogelijk veel ambulanceritten (prio 2, of B-ritten) worden voorkomen. Hetzelfde geldt als in het voertuig een kleine watertank met hogedrukslang wordt ingebouwd zodat kleine brandjes kunnen worden geblust. Denk aan beginnende autobranden, containerbrandjes of kleine bermbrandjes. Misschien kan zelfs worden overwogen bepaalde redmiddelen in het voertuig mee te voeren, zodat kleine beknellingen (voet tussen de spaken, enz) kunnen worden verholpen of dat bij ernstige incidenten alvast wat leed kan worden verzacht (bijvoorbeeld door een lichaamsdeel te ontzetten). Of ze te laten rijden op meldingen van een automatisch brandalarm (als verkenner).

Zo'n alles-in-één-voertuig kan uiteraard niet in alle gevallen alles alleen aan. In veel gevallen zal ondersteuning van de ambulance en brandweer gewoon nodig blijven. Het is zeker niet mijn bedoeling dat agenten van deze eenheid al het werk overnemen van anderen overnemen (want o o o, jij kan niet wat alleen ik kan! - hoor je dan al snel). Maar we moeten niet vergeten dat de politie vaak als eerste ter plaatse is bij een incident. Als een beginnende autobrand dankzij 200 liter water snel kan worden geblust, een voet uit een spaak kan worden bevrijd, of op andere wijze relatief kleine ongemakken snel, doelmatig en goed kunnen worden weggenomen, waarom zou je dat dan niet willen? Dat kan voorkomen dat voor relatief kleine incidenten soms een heel circus met blauwe lichten zich door het verkeer moet haasten (met alle risico's en kosten van dien).

Ik zou zeggen: doe eens een proef, en kijk of het wat oplevert. Misschien is een drukke ringweg van een grote stad voor zo'n proef geschikt, maar misschien het platteland van Drenthe, Groningen of Zeeland ook wel.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #47 Gepost op: 2 oktober 2010, 10:58:05
Maar zijn er juist voor de B-ritten niet steeds vaker speciale B-ambulances beschikbaar? En voor de kleinere incidenten waar wel medische hulp nodig is, maar niet per sé van een ambulance rijden er in veel regio's rapid responders/motorambulances...... :)

En de politie moet natuurlijk niet een soort huisartsenpost op wieltjes worden. Bij kleine verwondingen kunnen mensen toch zelf naar de huisarts/HAP? Ik zie eerlijk gezegd liever een politieauto en een rapid responder erbij komen dan zo'n combi-voertuig. Zeker brandweertechnisch heeft zo'n voertuig heel, heel weinig meerwaarde ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #48 Gepost op: 2 oktober 2010, 18:22:42
Om in de wasmiddelen te blijven.
De klant wil een wasmiddel, en krijgt een wasmiddel. De doos zit alleen niet helemaal vol, maar hij betaald wel de volle prijs. En na het wassen blijkt dat je met het wasmiddel alleen een lichte zweet geur kunt verwijderen.
Een soort vakantie wasje?

Ik vind het idee op zich niet echt verkeerd.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #49 Gepost op: 2 oktober 2010, 20:46:12
Ik vind het nog niet zo'n gek idee om zo'n voertuig operationeel te laten worden. Ik zie voor zo'n voertuig met name kansen op bijvoorbeeld de ringwegen van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Laten we ervan uitgaan dat de politie permanent met ten minste 1 voertuig surveilleert op de ringwegen van deze steden. Door de aanwezigheid op de ringweg kan de politie bij incidenten snel ter plaatse zijn. Zo'n incident zal niet altijd een kop-staart-aanrijding zonder letsel zijn, maar kan ook een ongeval met letsel, een hartstilstand, een autobrand of een bermbrand betreffen. Agenten zijn nu al opgeleid zodat ze de eerste levensreddende handelingen kunnen verrichten, politievoertuigen hebben steeds vaker een AED aan boord, en in alle politiewagens bevindt zich een eenvoudige brandblusser. Maar je zou dit wat kunnen uitbreiden. Dan bedoel ik geen ingewikkelde medische instrumenten, geen uitgebreide reddingsset, geen ladder op het dak en geen ziekenvervoer.

Maar waarom zou je zo'n surveillance-eenheid niet laten rijden in een voertuig die is uitgerust met iets meer dan alleen een ehbo-koffertje en een brandblusser van 10 liter? Als de agenten van deze eenheid een wat uitgebreidere medische opleiding krijgen en wat hulpmiddelen (bijvoorbeeld een zuurstoffles, naalden voor tetanusinjecties, het eenvoudige medische werk) dan kunnen mogelijk veel ambulanceritten (prio 2, of B-ritten) worden voorkomen. Hetzelfde geldt als in het voertuig een kleine watertank met hogedrukslang wordt ingebouwd zodat kleine brandjes kunnen worden geblust. Denk aan beginnende autobranden, containerbrandjes of kleine bermbrandjes. Misschien kan zelfs worden overwogen bepaalde redmiddelen in het voertuig mee te voeren, zodat kleine beknellingen (voet tussen de spaken, enz) kunnen worden verholpen of dat bij ernstige incidenten alvast wat leed kan worden verzacht (bijvoorbeeld door een lichaamsdeel te ontzetten). Of ze te laten rijden op meldingen van een automatisch brandalarm (als verkenner).

Zo'n alles-in-één-voertuig kan uiteraard niet in alle gevallen alles alleen aan. In veel gevallen zal ondersteuning van de ambulance en brandweer gewoon nodig blijven. Het is zeker niet mijn bedoeling dat agenten van deze eenheid al het werk overnemen van anderen overnemen (want o o o, jij kan niet wat alleen ik kan! - hoor je dan al snel). Maar we moeten niet vergeten dat de politie vaak als eerste ter plaatse is bij een incident. Als een beginnende autobrand dankzij 200 liter water snel kan worden geblust, een voet uit een spaak kan worden bevrijd, of op andere wijze relatief kleine ongemakken snel, doelmatig en goed kunnen worden weggenomen, waarom zou je dat dan niet willen? Dat kan voorkomen dat voor relatief kleine incidenten soms een heel circus met blauwe lichten zich door het verkeer moet haasten (met alle risico's en kosten van dien).

Ik zou zeggen: doe eens een proef, en kijk of het wat oplevert. Misschien is een drukke ringweg van een grote stad voor zo'n proef geschikt, maar misschien het platteland van Drenthe, Groningen of Zeeland ook wel.


Wat spuiten voor tetanus injecties???  zuurstoffles?? Op een politie-brandweer wagen? lijkt me niet zinvol en niet goed voor de patienten.  
tetanusinjectiespuiten bevinden zich nu ook niet in ambulances, laat staan dat die op een  multi purpose voertuig thuis zouden kunnen horen...
Eenvoudig medisch werk? door wie, de MPV bemanning? slechte zaak.
Dit soort ridicule ideeen zijn meestal een proefballon, en wel hele slechte, zeker voor de slachtoffers in kwestie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod