Hulpdiensten in 1 voertuig

Auteur Topic: Hulpdiensten in 1 voertuig  (gelezen 29834 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #60 Gepost op: 8 oktober 2010, 21:22:34
Hoe positief ik het idee ook bekijk. Ik kan me niet echt een voorstelling erbij maken hoe dat eruit moet gaan zien.
Ik zie liever dat er iets later een goed inzetbare eenheid terplaatse komt, dan snel een eenheid die eigenlijk niks kan en de hulpvrager min of meer teleur moet stellen.

Zo langzaam aan wordt ik erg moe van al deze zinloze bedenksels. Gaat bij mij in de rij van al die andere prima projecten:

- DMO netwerk
- Nieuwe roepnummers
- Blusmotoren
- TS 4 en TS 2 etc etc
- Automaten rijden met een dienstauto
- etc etc etc

Zou fijn zijn als er is wat gedaan wordt met ideeen van de werkvloer. Scheelt meteen weer een berg beleidsmedewerkers etc etc.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 13 oktober 2010, 15:59:42
Schoenmaker houd je bij je leest!

Of waarom een brandweerman geen amulanceverpleegkundige is (of politie-agent)



'Brambulance' is stap terug

De koepelorganisatie Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) en de beroepsvereniging ambulancezorg (V&VN AZ) staan kritisch tegenover het inzetten van multidisciplinaire interventieteams met een zogenaamde ‘brambulance’.

Dat laat de beroepsvereniging weten in een reactie op een artikel van dinsdag 28 september j.l. in de Telegraaf over een proef bij het brandweerkorps Rotterdam.

In tegenstelling tot de brandweer Rotterdam en het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV), de bedenkers van de 'brambulance',  vinden de koepelorganisatie V&VN en de beroepsvereniging V&VN AZ dat het voor burgers absoluut wel ter zake doet of zij in noodgevallen geholpen worden door politie, brandweer of een ambulanceverpleegkundige. De beroepsvereniging is sceptisch over het uit Frankrijk, Engeland en de VS gekopieerde idee van een speciaal ingerichte bus, de ‘brambulance’, met een interventieteam dat zou moeten bestaan uit een 'allround bemanning'. “Kopieergedrag kent ook risico’s. Wij kijken liever naar onze eigen kracht. Nederland kent een uniek zorgsysteem waarin de ambulancezorg een kwalitatief goede schakel is met goed geschoold en ervaren personeel. De huidige patiëntveiligheid wil V&VN niet in de waagschaal leggen.”

Lees meer >> http://paramedic.web-log.nl/paramedic/2010/10/schoenmaker-houd-je-bij-je-leest.html#more

Gevonden op: http://paramedic.web-log.nl/


(als dit bericht als ergens op het forum stond, spijt me dat bij voorbaat 998765)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #62 Gepost op: 13 oktober 2010, 16:27:24
Maar de brandweer mag wel met de AED opkomen draven?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #63 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:21:13
@machiavelli
Citaat
Van Duin zal zeker zijn voorstellen niet zomaar baseren op los zand. Tevens verwijst hij naar projecten in het buitenland die wel werken. Voor de volledigheid zal ik zelf opzoek gaan naar publicaties van zijn hand of in het buitenland. Mogelijk dat ik hem zelf even benader.

En al resultaat behaald met het vinden van de internationale succesvolle projecten?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #64 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:34:47
Maar de brandweer mag wel met de AED opkomen draven?

Een AED-inzet is een 'simpele' handeling voor brandweerlieden. Niet te vergelijken met intuberen of andere veel moeilijkere medische handelingen. De kracht van de AED-teams ligt dan ook bij het sneller dan de ambulance ter plaatse zijn en zodoende snel de reanimatie te kunnen starten.
Zoals je waarschijnlijk wel weet rijdt de brandweer Den Dolder ook als 'first responder'; bij een reanimatie tegenover mijn huis eerder deze week waren zij binnen 5 minuten ter plaatse. In dit geval was er toevallig een ambulance in de buurt die twee minuten na de melding voor de brandweer al arriveerde, maar een eveneens gealarmeerde motorambulance kwam pas 10 minuten na de brandweer. Als dat het eerste voertuig was geweest...en vanuit Zeist rijdt een ambulance er echt minstens 10 minuten over.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #65 Gepost op: 14 oktober 2010, 08:32:30
Een AED-inzet is een 'simpele' handeling voor brandweerlieden. Niet te vergelijken met intuberen of andere veel moeilijkere medische handelingen. De kracht van de AED-teams ligt dan ook bij het sneller dan de ambulance ter plaatse zijn en zodoende snel de reanimatie te kunnen starten.
Zoals je waarschijnlijk wel weet rijdt de brandweer Den Dolder ook als 'first responder'; bij een reanimatie tegenover mijn huis eerder deze week waren zij binnen 5 minuten ter plaatse. In dit geval was er toevallig een ambulance in de buurt die twee minuten na de melding voor de brandweer al arriveerde, maar een eveneens gealarmeerde motorambulance kwam pas 10 minuten na de brandweer. Als dat het eerste voertuig was geweest...en vanuit Zeist rijdt een ambulance er echt minstens 10 minuten over.

Dus wat is er dan mis met bijvoorbeeld een ambulance/politieauto met een pomp en tankje er in. Een brandweerauto doet er 8 tot 10 minuten over om terplaatsen te komen (als de post overdag inzetbaar is).  De politie auto rijd al rond en is vaak als eerste terplaatsen. Iedereen kan een autobrand blussen dus kunnen ze prima beginnen met blussen. Ze doen het nu ook al met een heel klein poederblussertje dus geef ze wat meer.

Het voordeel van dit idee is dat er ook nog kennis mee komt. Er zit in mijn ogen geen verschil tussen een brandweer AED-team die een Ambulance taak overneemt (reanimatie) en een Ambulance die een brandweertaak overneemt ((auto)brand blussen) MITS iedereen er maar voor opgeleid is. Iedere discipline levert een specialistische kennis en dat blijft zo. Bij een binnenbrand blijft de brandweer komen en Bij een ongeval met hoog energetisch letsel blijft de ambulance nodig.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #66 Gepost op: 14 oktober 2010, 08:38:02
Dus wat is er dan mis met bijvoorbeeld een ambulance/politieauto met een pomp en tankje er in. Een brandweerauto doet er 8 tot 10 minuten over om terplaatsen te komen (als de post overdag inzetbaar is).  De politie auto rijd al rond en is vaak als eerste terplaatsen. Iedereen kan een autobrand blussen dus kunnen ze prima beginnen met blussen. Ze doen het nu ook al met een heel klein poederblussertje dus geef ze wat meer.

Het voordeel van dit idee is dat er ook nog kennis mee komt. Er zit in mijn ogen geen verschil tussen een brandweer AED-team die een Ambulance taak overneemt (reanimatie) en een Ambulance die een brandweertaak overneemt ((auto)brand blussen) MITS iedereen er maar voor opgeleid is. Iedere discipline levert een specialistische kennis en dat blijft zo. Bij een binnenbrand blijft de brandweer komen en Bij een ongeval met hoog energetisch letsel blijft de ambulance nodig.

Misschien kan je eens aangeven wat het personeel dan volgens jou aan opleidingen nodig hebben, wel materiaal dan in de auto gestopt moet worden (hoeveel kg?) en hoeveel van deze auto's je nodig hebt voor een landelijke dekking.  :)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #67 Gepost op: 14 oktober 2010, 09:33:24
Dus wat is er dan mis met bijvoorbeeld een ambulance/politieauto met een pomp en tankje er in. Een brandweerauto doet er 8 tot 10 minuten over om terplaatsen te komen (als de post overdag inzetbaar is).  De politie auto rijd al rond en is vaak als eerste terplaatsen. Iedereen kan een autobrand blussen dus kunnen ze prima beginnen met blussen. Ze doen het nu ook al met een heel klein poederblussertje dus geef ze wat meer.

Het voordeel van dit idee is dat er ook nog kennis mee komt. Er zit in mijn ogen geen verschil tussen een brandweer AED-team die een Ambulance taak overneemt (reanimatie) en een Ambulance die een brandweertaak overneemt ((auto)brand blussen) MITS iedereen er maar voor opgeleid is. Iedere discipline levert een specialistische kennis en dat blijft zo. Bij een binnenbrand blijft de brandweer komen en Bij een ongeval met hoog energetisch letsel blijft de ambulance nodig.

Bij een autobrand kan je vaak twee kanten op:
- het voertuig staat volledig in brand of
- er is sprake van een klein brandje, oververhitte motor of (lekkende) koelvloeistof, waardoor het lijkt alsof de auto in brand staat.

In het eerste geval ga je het met een voertuig met een klein tankje niet redden. Een auto die volledig in brand staat vergt aardig wat bluswater.
In het tweede geval echter kan er vaak worden volstaan met een poeder/schuimblusser of is er slechts controle nodig, om vervolgens te kunnen constateren dat het voertuig niet in brand staat.

Een handbrandblusser is in iedere politieauto aanwezig, dus ik zie bij een autobrand de meerwaarde van een 'brambulance' al niet in. Bovendien; waar wil je in een politieauto de tank bouwen? Zoveel ruimte is er niet, zeker niet voor een tank met slang.

Ik blijf erbij dat wanneer je alle hulpdiensten in één voertuig wil stoppen je van alles 'net niks' hebt. Het klinkt leuk naar de burger, maar in de praktijk....?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #68 Gepost op: 14 oktober 2010, 09:46:56
Bij een autobrand kan je vaak twee kanten op:
- het voertuig staat volledig in brand of
- er is sprake van een klein brandje, oververhitte motor of (lekkende) koelvloeistof, waardoor het lijkt alsof de auto in brand staat.

Als het voetuig volledig in de brand staat en er niets meer aan te redden valt waarom gaat de brandweer dan blussen het voertuig is toch al schroot? Laten we wel wezen ik heb het over de eerste klap. Net als het AED team. Begin vast hulp is onderweg. Het AED team is geschoold in het gebruik met de AED en verder niet. Dus eigenlijk ook net niets. Met de AED kan je een persoon redden maar de persoon die ernaast ligt omdat deze is flauw gevallen door een hypo heeft pech want de brandweerman weet niet wat ermee gedaan moet worden. De huidige brandweer is alleen opgeleid om levensreddend op te treden. Dus een gemiddelde EHBO'er, Rode Kruiser Sigma lid ens enz weet meer. Over 'net niets'' gesproken.......

En het verhaal waar moet je en tank inbouwen is niet van belang. Als het echt belangrijk is komt er gewoon een nieuw voertuig misschien wel die twee persoons brandweerauto uit limburg.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #69 Gepost op: 14 oktober 2010, 10:00:50
Met de AED kan je een persoon redden maar de persoon die ernaast ligt omdat deze is flauw gevallen door een hypo heeft pech want de brandweerman weet niet wat ermee gedaan moet worden. De huidige brandweer is alleen opgeleid om levensreddend op te treden. Dus een gemiddelde EHBO'er, Rode Kruiser Sigma lid ens enz weet meer. Over 'net niets'' gesproken.......


Hmmm, toevallig ben ik net begonnen met levensreddend handelen bij de RAVU, maar daar leren we veel meer dan alleen de AED gebruiken. Zoals ze zelf al omschreven, LRHB is eigenlijk een EHBO+ diploma, zeker aangezien wij een medische handeling mogen doen: het toedienen van zuurstof. In het geval van 'gewone' hyperventilatie kan je voor de rest weinig doen (wij hadden op de volleybal iemand die na iedere wedstrijd ging hyperventileren), maar in levensbedreigende situaties kunnen wij ook die persoon zuurstof toedienen.

Daarom vind ik 'net niets' in dit geval niet heel passend. Met de handelingen die wij nu leren (ademweg vrijmaken/reanimeren/stabiele zijligging/verstikking en Heimlich-greep/zuurstof toedienen en 'uiterlijke' wonden behandelen) kunnen we ons prima even redden tot de ambulance arriveert..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding