Hulpdiensten in 1 voertuig

Auteur Topic: Hulpdiensten in 1 voertuig  (gelezen 29194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #80 Gepost op: 15 oktober 2010, 08:18:55
Gezien je uitspraken over het toedienen van zuurstof, zou je misschien kunnen aangeven of je zelf werkzaam bent bij een HV dienst? ???

Ja ik ben werkzaam bij een HV dienst (brandweer).

Ik zit niet op de ambulance maar volgens mij is het toedienen van zuurstof een risicovolle medische handeling wat alleen door een bevoegd persoon of onder begeleiding van een arts gedaan mag worden. Er moet berekend worde hoeveel liter per minuut een persoon mag hebben. Ik kan me dus niet voorstellen dat een brandweerman dit zonder begeleiding mag doen. Verder zit zuurstof niet standaard op een TS we hebben immers nog steeds geen brambulance 0098 Ik kan me wel voorstellen dat je leert om de ambulance te ondersteunen maar zelf zuurstof toedienen dat weer net niet. Maar ik laat me graag verrassen.....

Ik heb me laten verrassen door fotojbz bedankt
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #81 Gepost op: 15 oktober 2010, 08:59:48
Ja, maar is er ruimte om in het voertuig om te hangen, en wat voor straal heb je tot je beschikking / neem je mee naar binnen?
Dan zou ik niet graag de pilotbemensing zijn als ik in m'n eentje geacht word een brandend pand binnen te gaan. En ook niet met z'n tweeën, want wie staat er dan bij de pomp? Wie houdt de veiligheid in de gaten? Of gaat de pleeg dat dan doen? Of de agent?  :-X

Hele goede vragen. Daarvoor hebben ze een pilot ontwikkeld. Ik neem aan dat er protocollen zijn en kaders waarin dit project zich afspeeld. Ik heb de antwoorden ook niet (helaas). Ik weet wel uit ervaring en nieuwsberichten dat personen nu ook gered worden door niet opgeleide personen (politie, burgers) door een brandend huis binnen te gaan.


Een "brambulance " kan geen patient vervoeren. In de ambulancehulpverlening is niet alleen stabiliseren de oplossing. Soms is de patient zo instabiel dat er sprake is van scoop & run oftewel inladen en scheuren naar de dichstbijzijnde OK. Als je dan eerst moet wachten op een ambulance voor vervoer, wat is dan de meerwaarde anders dan bezuinigen ?

Een motor of fiets ambulance kan ook geen patient vervoeren. De EAD- teams van de brandweer kunnen ook geen patient vervoeren. Dus het niet kunnen vervoeren is (in mijn ogen) geen punt.

ALs je een AED team van de brandweer nou eens niet 6 personen en een volledig bepakte TS is maar een personen auto met een brandweerman en een verpleegkundige is. Dan kunnen ze volgens mij alles doen wat de motor of fiets ambulance ook kan. Alleen deze kunnen ook nog een (na)controle doen bij een OMS of, Afhankelijk van de inrichting van het voertuig, een containerbrandje blussen.

Er wordt geleerd bij THV dat je pas iemand uit het voertuig mag halen NA overleg met de ambulance. Deze kan (en mag) er een kwartier over doen om terplaatsen te koemen. De brandweer is vaak binnen 8 minuten terplaatsen. Gaan we 7 minuten wachten? Ik zou heel graag een medisch geschoold persoon in de TS willen hebben die gelijk kan vertellen hoe het slachtoffer er uit gehaald moet worden zodat we gelijk kunnen beginnen. Heel officieel kan je namelijk niet eens beginnen met stabiliseren omdat dat (mede)afhankelijk is van de manier waarop een slachtoffer bevrijdt moet worden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:00:30


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #83 Gepost op: 15 oktober 2010, 10:43:13
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,28888.0.html

Kijk daar heb ik wat aan maar wat heeft het versturen van deze link te maken met de vraag of ik werkzaam ben in de HV wereld?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 15 oktober 2010, 11:40:48
Kijk daar heb ik wat aan maar wat heeft het versturen van deze link te maken met de vraag of ik werkzaam ben in de HV wereld?

Ik gaf je de link dat heel wat brandweerkorpsen al zuurstof gebruiken om dat bij een slachtoffer toe te dienen. Dat dit ook in de nieuwe brandweer opleidingen behandeld wordt. Dit is in tegenstelling met je bewering dat het een voorbehouden medische handeling is. Vandaar dat ik me afvroeg of je wel werkzaam was bij een HV dienst.  :) We hebben de laatste tijd wat last van mensen die zich voordoen als 'deskundigen' terwijl uit hun berichten blijkt dat ze helemaal niet werkzaam zijn bij de HV diensten...  :-X

Ik zit niet op de ambulance maar volgens mij is het toedienen van zuurstof een risicovolle medische handeling wat alleen door een bevoegd persoon of onder begeleiding van een arts gedaan mag worden. Er moet berekend worde hoeveel liter per minuut een persoon mag hebben. Ik kan me dus niet voorstellen dat een brandweerman dit zonder begeleiding mag doen. Verder zit zuurstof niet standaard op een TS we hebben immers nog steeds geen brambulance 0098 Ik kan me wel voorstellen dat je leert om de ambulance te ondersteunen maar zelf zuurstof toedienen dat weer net niet. Maar ik laat me graag verrassen.....

(...)


Het staat wel als optie in de bepakkingslijst: http://www.brandweerkennisnet.nl/?mode=&ActItmIdt=6100


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #85 Gepost op: 15 oktober 2010, 18:30:06
In Noord-Fryslan werd het als proef gedaan, dat de brandweer slachtoffers zuurstof toedient (filmpje van voorjaar 2009). Hoe het nu daar geregeld is weet ik niet, maar ik onthoud jullie het filmpje niet.

GPTV:Brandweer noordwest Friesland geeft slachtoffers zuurstof


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #86 Gepost op: 15 oktober 2010, 22:45:56
Er wordt geleerd bij THV dat je pas iemand uit het voertuig mag halen NA overleg met de ambulance. Deze kan (en mag) er een kwartier over doen om terplaatsen te koemen. De brandweer is vaak binnen 8 minuten terplaatsen. Gaan we 7 minuten wachten? Ik zou heel graag een medisch geschoold persoon in de TS willen hebben die gelijk kan vertellen hoe het slachtoffer er uit gehaald moet worden zodat we gelijk kunnen beginnen. Heel officieel kan je namelijk niet eens beginnen met stabiliseren omdat dat (mede)afhankelijk is van de manier waarop een slachtoffer bevrijdt moet worden

Ik vind dit een vrij theoretische benadering. In ieder geval kan de gewonden verzorger van de brandweer al een eerste inschatting maken van de aard van de verwondingen. Een inschatting maken hoe het slachtoffer bekneld zit is voor de brandweer ook geen probleem. Daarnaast zal een bevrijding niet lauter en alleen door de GGD bepaald worden aangezien de factor tijd ook van belang is. Afhankelijk van de beschikbare tijd zal een juiste bevrijding in overleg toegepast kunnen worden.

Ook met het stabiliseren kun je al rekening houden met een te verwachten bevrijding ook al is de GGD nog niet aanwezig.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #87 Gepost op: 15 oktober 2010, 22:48:00
In Noord-Fryslan werd het als proef gedaan, dat de brandweer slachtoffers zuurstof toedient (filmpje van voorjaar 2009). Hoe het nu daar geregeld is weet ik niet, maar ik onthoud jullie het filmpje niet.

GPTV:Brandweer noordwest Friesland geeft slachtoffers zuurstof

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen........vele korpsen werken hier al jaren lang mee. De proef zal inmiddels al voorbij zijn. Heeft men de zuurstofsets nog steeds op de voertuigen?


xtream

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #88 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:51:54
in neder-betuwe (dodewaard,opheusden, kesteren ,ochten) heeft men ook zuurstof op de voertuigen en gaan het ook inzetten bij ongevallen,branden enz.....


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #89 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:09:02
Zijn er hier geen ambulance collega's die vwb. de voorbehouden handelingen een duidelijke mening kunnen geven ?
Leuk dat de brandweer in Nederland graag zuurstof toedient. Dit is op zich al een handeling waarvoor toch echt scholing nodig is en waarover je de risico's zou willen weten als een halve deskundige bij een bepaalde diagnose zuurstof toedient. ( HVS )
Het volgende is denk ik dat we willen kunnen beademen met ballon. Ook dit is een voorbehouden handeling waarvoor vpk's en doktoren jaren scholing krijgen en niet voor niets.
Indien niet deskundig uitgevoerd heeft masker/ballonbeademing grote risico's voor bijv. een reanimatiepatient welke de overlevingskansen alleen maar laat afnemen. ( aspiratie )
Begrijp mij goed ik ben ( beroeps ) bevelvoerder bij de brandweer ( met een ambulanceachtergrond ) en hoewel het aanwezig hebben van medische kennis op autospuit super is vind ik een totale combinatie niet werkbaar, laat staan dat ik veel vertrouwen heb in de mensen die het allemaal erg graag willen, maar er niet voor opgeleid/geschoold/getraind zijn en vaak menen het allemaal wel even te gaan doen. Zoals ik al eerder zei vergt een totale combinatie van diensten in 1 voertuig personeel dat ongelooflijk veel scholing, training, en oefening moet hebben dat dit niet uitvoerbaar is laat staan in overeenstemming met het arbeidsbesluit.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !