Gevaarlijke situatie.

Auteur Topic: Gevaarlijke situatie.  (gelezen 5184 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Gepost op: 28 september 2010, 23:50:25
In Blik op de weg van deze avond was te zien dat een motorrijder in opleiding een volgens de politie verkeerde inschatting maakte door vlak voor de onopvallende politieauto langs te rijden.
Op het beeld vanuit de cameraauto is te zien dat op het moment van deze actie de politieauto 88km/h rijdt, op een weg waar 50 is toegestaan.
Die motorrijder in opleiding verwacht uiteraard niet dat er een auto met 38 km/h te hard aan komt rijden, en dat als deze gewoon 50 had gereden er helemaal geen gevaar was geweest.
Hoe denken jullie hierover?

http://player.omroep.nl/?aflID=11479139  hierbij het filmpje en dan bij 14:30




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2010, 07:43:13
In Blik op de weg van deze avond was te zien dat een motorrijder in opleiding een volgens de politie verkeerde inschatting maakte door vlak voor de onopvallende politieauto langs te rijden.
Op het beeld vanuit de cameraauto is te zien dat op het moment van deze actie de politieauto 88km/h rijdt, op een weg waar 50 is toegestaan.
Die motorrijder in opleiding verwacht uiteraard niet dat er een auto met 38 km/h te hard aan komt rijden, en dat als deze gewoon 50 had gereden er helemaal geen gevaar was geweest.
Hoe denken jullie hierover?

http://player.omroep.nl/?aflID=11479139  hierbij het filmpje en dan bij 14:30

Gaan we even aan mijn vader (heeft motorrijschool) laten zien. De aspirant-motorrijder geeft zelf ook aan dat hij zich in de snelheid vergist heeft van het aankomende verkeer en ik kan me dat eigenlijk ook wel voorstellen als ze bijna 2x zo hard rijden als toegestaan.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2010, 09:39:48
Gaan we even aan mijn vader (heeft motorrijschool) laten zien. De aspirant-motorrijder geeft zelf ook aan dat hij zich in de snelheid vergist heeft van het aankomende verkeer en ik kan me dat eigenlijk ook wel voorstellen als ze bijna 2x zo hard rijden als toegestaan.

Of het overige verkeer nou te hard of te zacht rijdt, hij had voorrang moeten verlenen. En ach, het was een inschattingsfout die we allemaal wel een keer maken, gelukkig liep het in dit geval goed af


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2010, 10:18:36
Of het overige verkeer nou te hard of te zacht rijdt, hij had voorrang moeten verlenen. En ach, het was een inschattingsfout die we allemaal wel een keer maken, gelukkig liep het in dit geval goed af

Hier ben ik het toch niet mee eens. In het verkeer moet je altijd rekening houden met het onverwachte, laat dat gezegd zijn, maar er is ook een verwachtingspatroon bij verkeersituaties. En binnen de bewouwde kom gaat iedereen ervan uit dat er 50, danwel 30 wordt gereden. Hierop baseer je ook je beslissingen die je maakt. In dit geval, die auto is nog ver weg, dus ik kan er voor langs.

Ik ben overigens benieuwd naar de reden van het overschrijden van de max. snelheid van de heren agent. Geen spoedmelding lijkt me, aangezien ze de tijd nemen om achter de motorrijder aan te gaan. Ook geen OGS (ik weet het, niet verplicht bij spoedritten), maar anders had de motorrijder zijn beslissing wel anders genomen, omdat hij andere informatie had om te overwegen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2010, 10:48:29
Hier ben ik het toch niet mee eens. In het verkeer moet je altijd rekening houden met het onverwachte, laat dat gezegd zijn, maar er is ook een verwachtingspatroon bij verkeersituaties. En binnen de bewouwde kom gaat iedereen ervan uit dat er 50, danwel 30 wordt gereden. Hierop baseer je ook je beslissingen die je maakt. In dit geval, die auto is nog ver weg, dus ik kan er voor langs.

Inmiddels met mijn vader over gehad en toch mijn mening wel een beetje aangepast. Juist als motorrijder moet je, gezien je kwetsbaarheid, ook rekening houden met het onverwachte. Dus niet kijken en klaar, denkende hij rijdt maximaal 50. Nee, kijken, nog een keer kijken, rijdt hij inderdaad 50 of misschien wel harder en dan pas je beslissing nemen. Net zoals de motoragent al aangeeft. Je kreukelzone begint bij je knieschijven.

Wel vind ik het volkomen terecht dat het bij een waarschuwing blijft. Ten eerste vanwege de snelheid en ten tweede vanwege het feit dat het nog een leerling is en je dus inderdaad deze fouten nog van hem mag verwachten, alhoewel het bij motorrijden wel zo is dat je vanaf je eerste les zelf juridisch verantwoordelijk bent in tegenstelling tot de auto waar je tot en met de examinator geen juridische verantwoordelijkheid hebt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 29 september 2010, 10:51:32
Moet wel aan toegevoegd worden dat je met een motor erg snel een fout (van jezelf of meestal van een ander) kunt corrigeren.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2010, 10:56:59
Moet wel aan toegevoegd worden dat je met een motor erg snel een fout (van jezelf of meestal van een ander) kunt corrigeren.

Eens, maar dan moet je die wel eerst waarnemen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2010, 11:02:40
De aspirant-motorrijder geeft zelf ook aan dat hij zich in de snelheid vergist heeft van het aankomende verkeer

Maar goed, ik vind het erg netjes dat ze de motorrijder even aan de kant zetten en het gesprek aan gaan, gewoon een normaal gesprek, waarbij beide kanten van het verhaal worden belicht.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2010, 12:32:35
...maar er is ook een verwachtingspatroon bij verkeersituaties. En binnen de bewouwde kom gaat iedereen ervan uit dat er 50, danwel 30 wordt gereden. Hierop baseer je ook je beslissingen die je maakt. ...

Maar dan ben je in ieder geval link en misschien wel echt verkeerd bezig! Beslissingen moet je nemen op basis van waarnemingen, niet op basis van aannames.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2010, 13:46:42
Maar dan ben je in ieder geval link en misschien wel echt verkeerd bezig! Beslissingen moet je nemen op basis van waarnemingen, niet op basis van aannames.

Daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens. Neemt niet weg dat het hier inderdaad om een beginnend bestuurder gaat, die niet alleen op het verkeer moet letten, maar ook nog eens voertuigbeheersing moet leren.

Ook wil ik opmerken dat ik menigmaal in diverse programma's uit de mond van een agent soortgelijke commentaar heb gehoord. Dat menig verkeersdeelnemer er niet vanuit gaat dat er een (aso) persoon harder rijdt dan de toegestane snelheid.

Het gesprek met de motorrijder was zeker netjes om hem te laten leren, alhoewel de instructeur dit waarschijnlijk ook al wel van plan was geweest.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV