Verplaatsingsoefening rampenvloot

Auteur Topic: Verplaatsingsoefening rampenvloot  (gelezen 12007 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2010, 14:56:14
De koppeling klopt denk ik niet. Ik krijg te zien: 13-12-2009 – Hond gered bij woningbrand (Velsen-Noord)
Klopt, ik kreeg al een telefoontje toen ik net op het strand stond.
Ondertussen is het gerepareerd: www.incidentnet.nl

Welke brigades reden mee? Ik meen in ieder geval IJmuiden, Noordwijk en Egmond aan Zee te herkennen.
Wijk aan Zee, Schoorl, Hellevoetsluis, Reddingsbrigade Nederland (waterscooters en Vc's), Zandvoort, en .....


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2010, 15:08:45

Wijk aan Zee, Schoorl, Hellevoetsluis, Reddingsbrigade Nederland (waterscooters en Vc's), Zandvoort, en .....


Ik herken Den Helder ook (oranje jas).

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2010, 15:28:28
Westland was ook van de partij; s'Gravenzande en Monster O0


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2010, 16:33:48
En door de mogelijkheid van het gebruik van C2000 kan er dus nu directe communicatie zijn tussen de rijdende eenheden van Reddingsbrigades Nederland en de begeleidende eenheden van de politie en KMAR. Daarbij is begeleiding van een ambulance totaal anders voor de politie, dan een groep van reddingsbrigade eenheden welke een boot achter zich aan slepen.

Vandaag oefende de politie en KMAR weer met het begeleiden van een spoed ambulance, omdat het gewoon geen dagelijkse kost is, zowel voor de politie en KMAR niet als voor de begeleidde eenheid.

RR (Oefening baart kunst)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2010, 17:33:42
Stukje klinkt een beetje als: ik vind met blauwe lampen rijden heel leuk en wil het graag nog een keer ;)
Er wordt aangegeven dat ze de oefening vaker willen, maar dat hangt toch af van het doel? Als de oefening in een keer erg goed ging hoef je er wellicht niet te vaak het verkeer mee lastig te vallen, dan zal het in de praktijk ook wel lukken. Kun je oefenen op (volgens mij) moeilijkere onderdelen van rampenbestrijding.
Ik heb tijdens de rit in meerdere wagens mee gereden en kan je vertellen dat het lastiger is als dat je denkt. Niet je eigen gang gaan maar als onderdeel van een compacte stoet, kort op elkaar en constant luisteren naar de aankondigingen van de politie. Vervolgens ook je boot in de gaten houden.
En het doel is duidelijk: De rampenvloot moet bij een overstroming snel op de juiste plaats komen. Dan zijn dit soort konvooien een noodzaak. Net als de brandweer zal ook de RB dit moeten oefenen. Of wil je dat ze allemaal op eigen houtje een overstromingsgebied in gaan?

En door de mogelijkheid van het gebruik van C2000 kan er dus nu directe communicatie zijn tussen de rijdende eenheden van Reddingsbrigades Nederland en de begeleidende eenheden van de politie en KMAR. Daarbij is begeleiding van een ambulance totaal anders voor de politie, dan een groep van reddingsbrigade eenheden welke een boot achter zich aan slepen.
Plus dat deze stoet flink wat langer is als enkele ambulances. Voor de politie was het ook zaak om in de flanken constant genoeg motoren te hebben. En op de snelweg moet je meer vrije baan hebben om van rijstrook te wisselen. Plus dat de motorrijders ook in onbekend gebied reden.
Ik vermoed dat de evaluatie nog wel een aantal punten zal opleveren die bij een daadwerkelijke uitruk goed van pas komen.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2010, 17:51:30
Hebben de chauffeurs die rijden met OGS een voortgezette rijopleiding gehad ? oftewel zijn ze wettelijk gedekt wanneer ze rijden met OGS ?

Delta00


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2010, 18:01:51
Hebben de chauffeurs die rijden met OGS een voortgezette rijopleiding gehad ? oftewel zijn ze wettelijk gedekt wanneer ze rijden met OGS ?

Delta00

Ja, wij zijn wettelijk gedekt, want wij hebben de "cursus" ogs gehad en aangewezen door ons bestuur.
Mark je had het goed gezien rb Den Helder (ondergetekende) was er ook.
Opvallend vond ik dat over de eigen communicatie het opvallend stil was. Men was geconcentreerd bezig, af en toe een geintje over de meegenomen patatwagen en de weg naar Limburg daar gelaten.
Naast het feit dat het een geweldige ervaring was, hebben wij er ook veel van opgestoken en een vervolg is zeer wenselijk. 8)


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #17 Gepost op: 29 september 2010, 18:06:15
En "wij" zijn alle reddingsbrigades in Nederland of een specifieke reddingsbrigade ?
En aangewezen door een bestuur van een stichting of vereniging, heeft dat waarde ? of juist aangewezen door reddingsbrigade Nederland.


Delta00


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #18 Gepost op: 29 september 2010, 18:12:10
Als chauffeur O&G RB moet je de instructie gevolgd hebben en aangewezen zijn door het bestuur van de betreffende brigade.

Groeten,
Mark


Muistroom: je bent veel te herkenbaar in je oranje jas!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 29 september 2010, 18:14:14
En "wij" zijn alle reddingsbrigades in Nederland of een specifieke reddingsbrigade ?
En aangewezen door een bestuur van een stichting of vereniging, heeft dat waarde ? of juist aangewezen door reddingsbrigade Nederland.


Delta00

Alle reddingsbrigades die aan de eisen voldoen. Een van de eisen is dat iemand door het bestuur moet worden aangewezen.
Tevens moet de wagen aan bepaalde eisen voldoen. Alles is goedgekeurd door het ministerie dus ja wettelijk