Stukje klinkt een beetje als: ik vind met blauwe lampen rijden heel leuk en wil het graag nog een keer
Er wordt aangegeven dat ze de oefening vaker willen, maar dat hangt toch af van het doel? Als de oefening in een keer erg goed ging hoef je er wellicht niet te vaak het verkeer mee lastig te vallen, dan zal het in de praktijk ook wel lukken. Kun je oefenen op (volgens mij) moeilijkere onderdelen van rampenbestrijding.
Ik heb tijdens de rit in meerdere wagens mee gereden en kan je vertellen dat het lastiger is als dat je denkt. Niet je eigen gang gaan maar als onderdeel van een compacte stoet, kort op elkaar en constant luisteren naar de aankondigingen van de politie. Vervolgens ook je boot in de gaten houden.
En het doel is duidelijk: De rampenvloot moet bij een overstroming snel op de juiste plaats komen. Dan zijn dit soort konvooien een noodzaak. Net als de brandweer zal ook de RB dit moeten oefenen. Of wil je dat ze allemaal op eigen houtje een overstromingsgebied in gaan?
En door de mogelijkheid van het gebruik van C2000 kan er dus nu directe communicatie zijn tussen de rijdende eenheden van Reddingsbrigades Nederland en de begeleidende eenheden van de politie en KMAR. Daarbij is begeleiding van een ambulance totaal anders voor de politie, dan een groep van reddingsbrigade eenheden welke een boot achter zich aan slepen.
Plus dat deze stoet flink wat langer is als enkele ambulances. Voor de politie was het ook zaak om in de flanken constant genoeg motoren te hebben. En op de snelweg moet je meer vrije baan hebben om van rijstrook te wisselen. Plus dat de motorrijders ook in onbekend gebied reden.
Ik vermoed dat de evaluatie nog wel een aantal punten zal opleveren die bij een daadwerkelijke uitruk goed van pas komen.