Verplaatsingsoefening rampenvloot

Auteur Topic: Verplaatsingsoefening rampenvloot  (gelezen 12024 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #20 Gepost op: 29 september 2010, 18:15:02
Als chauffeur O&G RB moet je de instructie gevolgd hebben en aangewezen zijn door het bestuur van de betreffende brigade.

Groeten,
Mark


Muistroom: je bent veel te herkenbaar in je oranje jas!

Is voor jou wat makkelijker! :D


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 29 september 2010, 18:16:47
En "wij" zijn alle reddingsbrigades in Nederland of een specifieke reddingsbrigade ?
En aangewezen door een bestuur van een stichting of vereniging, heeft dat waarde ? of juist aangewezen door reddingsbrigade Nederland.
Heeft deze vraag waarde? Ik ben niet alle chauffeurs afgegaan om hun papieren te controleren. Sterker nog, dat heeft de politie ook niet gedaan. En ik weet niet beter of iedereen die lid is van een brigade is verzekerd tijdens brigadewerkzaamheden. En als je twijfelt, waarom stel je die vraag dan ook niet aan de vrijwillige brandweer?
Maar als je uitsluitsel wilt hebben kan je altijd contact opnemen met het landelijk bureau. Wel graag de conclusie hier plaatsen zodat we het dan allemaal weten ;-)


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2010, 18:28:46
Ik stel een goed bedoelde vraag, maar blijkbaar is deze nogal kritisch gezien je reactie.
Goed bedoeld in de vorm van, dat je juridisch (wat anders dan verzekerd) gedekt bent, wanneer er iets zou gebeuren.
Dit om te voorkomen dat als je voor het (recht)bankje met twee vingers omhoog staat aan de rechter mag uitleggen, wat, waar en waarom en of het ook echt allemaal klopt.
Dat is namelijk nogal erg belangrijk dat laatste.
Maar goed, blijkbaar zie jij het dus anders.

Delta00


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2010, 21:03:04
Ik weet niet beter dan dat het zo door het ministerie van BZK vastgelegd is: instructie en toestemming bestuur.

Hoe de verzekering bij een rampeninzet of -oefening geregeld is, weet ik eigenlijk ook niet. Bij schade tijdens "normaal" brigadewerk kun je een beroep doen op de collectieve WA-verzekering van de bond, als je eigen verzekering niet uitkeert. Dat geldt dan weer niet voor schade veroorzaakt met een boot, weet ik uit ervaring (mocht alle brieven schrijven).

Groeten,
Mark


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #24 Gepost op: 29 september 2010, 22:37:11
Ik stel een goed bedoelde vraag, maar blijkbaar is deze nogal kritisch gezien je reactie.
Als je het een beetje volgt dan kan je weten dat er over het rijden met O&G door de reddingsbrigade de laatste jaren veel te doen is geweest. Maar goed, je stelt de vraag en je krijgt antwoord. Vervolgens ga je de waarde van de antwoorden bagatelliseren. Daarmee nijg je naar een negatieve vraagstelling. Kennelijk onbedoeld hetgeen in je voordeel pleit.
Maar als BZK, meerdere veiligheidsregio's en politie met de RB's samenwerken dan ligt het niet voor de hand dat een lokaal verenigingsbestuur eigenhandig dit soort zaken kan sanctioneren.

Dit om te voorkomen dat als je voor het (recht)bankje met twee vingers omhoog staat aan de rechter mag uitleggen, wat, waar en waarom en of het ook echt allemaal klopt. Dat is namelijk nogal erg belangrijk dat laatste.
Maar goed, blijkbaar zie jij het dus anders.
De vraag op zich is het probleem niet maar de wijze van vragen komt negatief op mij over.


Jort

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #25 Gepost op: 29 september 2010, 23:53:17
Ook staat de Brancherichtlijn OGS Reddingsbrigade  gewoon op internet http://www.reddingsbrigade.nl/rvr/publicaties/313
Doe jij maar normaal, ik doe al gek genoeg!!!


walter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • amsterdamse reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 30 september 2010, 00:22:12
Geweldig dat dit soort oefeningen er zijn. hoe meer er wordt geoefend in welke discipline dan ook hoe beter, maar hoe nu als er echt een overstroming o.i.d. gebeurt en er komen brigades met "burger"auto's?

Gaan er voor deze brigades (oa de mijne in Amsterdam) ook oefeningen komen? Als ik bijvoorbeeld bij ons met wat grotere evenementen kijk waarbij de inzet bv 6 boten zijn, rijden wij ook in colonne.  Ik begrijp dat er in dit geval voor de 1e keer gewerkt is met brigades met een brigade auto, het moet natuurlijk wel goed uitzien voor het plaatje. Maar het feit ligt er natuurlijk wel dat de meeste brigades geen eigen rb auto hebben.

gr. Walter


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #27 Gepost op: 30 september 2010, 00:38:55
Geweldig dat dit soort oefeningen er zijn. hoe meer er wordt geoefend in welke discipline dan ook hoe beter, maar hoe nu als er echt een overstroming o.i.d. gebeurt en er komen brigades met "burger"auto's?

Gaan er voor deze brigades (oa de mijne in Amsterdam) ook oefeningen komen? Als ik bijvoorbeeld bij ons met wat grotere evenementen kijk waarbij de inzet bv 6 boten zijn, rijden wij ook in colonne.  Ik begrijp dat er in dit geval voor de 1e keer gewerkt is met brigades met een brigade auto, het moet natuurlijk wel goed uitzien voor het plaatje. Maar het feit ligt er natuurlijk wel dat de meeste brigades geen eigen rb auto hebben.

gr. Walter
Wat is "de meeste"? Van de 180 aangesloten brigades beschikken er 90+ over een rampenvlet en moeten dus uitrukken in geval van overstroming. Hoeveel van deze 90 brigades beschikken niet over een officieel voertuig?

Verder denk ik dat deze vraag thuis hoort bij het landelijk bureau. Die kunnen waarschijnlijk een beter antwoord geven als allerlei vermoedens op dit forum.


walter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • amsterdamse reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 30 september 2010, 01:00:23
Als ik om me heen kijk in de regio bv haarlem, heemstede, zaanstad deze hebben allemaal een rampeenheid liggen wij in amsterdam trouwens ook, en ik denk nog wel veel meer. ik geef geen vraag, maar bedoel er eigenlijk mee, als je bv op oefeningen kijk zijn er toch wel een hoop "burger auto's" gaat daar ook mee geoefend worden??

ik zal het wel eens een keer opperen op het landelijk bureau.

gr. Walter


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #29 Gepost op: 30 september 2010, 08:03:41
Hoeveel van deze 90 brigades beschikken niet over een officieel voertuig?
Uit eigen waarneming, door mijn aanwezigheid bij oefeningen en grote evenementen waar beveiligd wordt, denk ik dat meer dan 50% van de brigades met een "burgervoertuig" de reddingseenheid trekken. En dan ben ik voorzichtig... (of optimistisch om te zeggen dat al 50% wel met een brigadevoertuig rijdt).