Mercaptaan

Auteur Topic: Mercaptaan  (gelezen 6119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Gepost op: 3 augustus 2004, 00:37:32
Even een vraagje, aangezien ik nu op mn werk ben en er hier een kleine discussie gaande is over de stof die toegevoegd wordt aan het aardgas: mercaptaan.

Hier in Nederland wordt die er bij de verdeelstations bij gevoegd, maar is dit in België hetzelfde of wordt dit er aan het begin al gelijk bijgedaan????

En onder welke drukken gebeurt dit allemaal?
 ;)

Jaap Goos

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2004, 08:17:45
Hoe het in Belgie is geregeld weet ik niet maar in Nederland ben ik aardig op de hoogte.
Er bevinden zich in Nederland enkele compressorstations die er voor zorgen dat het gas door leidingen van 60 tot 120 cm gejaagd wordt met een druk van 50 tot 65 bar. Hier zitten ook de aftakkingen naar de regionale transportleidingen die weer uitmonden in de verdeelstations. In dit leidingnet is de odorant reeds toegevoegd. Dit zijn leidingen van 5 tot 60 cm met een druk van 20 tot 40 bar!
Volgens mij is het in Belgie vergelijkbaar.
Gr Jaap

firemanr

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2004, 13:29:34
Bedankt Jaap. ;)

Heb mijn boeken weer eens boven water gehaald en daar stond het inderdaad in. ;)
Alleen of het in België zo is weet ik niet. :-\

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2004, 22:39:10
op ongeveer 4 km van ons huis ligt het station waar het gas van slochteren gemengt wordt met het restgas van de hoogovens daarna gaat het het landelijk net op, ik neem aan dat er hier nog geen odorant is toegevoegd
Nemo me impune lacessit

Lamper

• Junior gebruiker
  • **
    • Brandweer Yerseke
Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2004, 08:24:23
Hey Ronald, ik weet dat er een (verdeel)stationnetje in Sas van Gent, staat achter de oude Suikerfabriek en Cerestar, daarin wordt ook odorant toegevoegd. Volgens mij kwam dit gas uit Engeland, maar komt wel vanover de grens met Belgie!?!

Henk Verbeek

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2005, 18:02:53
Mercaptaan is een zwavelhoudende stof die zorgt voor de typische gaslucht. Het wordt er door de GasUnie ingedaan voor het op transport gaat. Het gas bevat daardoor ca 4 ppm zwavel. Dat is eigenlijk zwavelvrij, want dieselolie met 30 ppm heet ook zwavelvrij te zijn. Overal waar GasUnie gas levert zit het dus in, ook in Belgie omdat Belgie geen eigen bronnen heeft. Ook in andere landen. Ruhrgas is bezig om een andere odorant te ontwikkelen. De mercaptaan maakt het aardgas ongeschikt voor brandstofcellen.
De drukken van het centrale gasnet liggen tussen de 60 en 40 bar.

firemanr

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2005, 09:17:35
Mercaptaan is een zwavelhoudende stof die zorgt voor de typische gaslucht. Het wordt er door de GasUnie ingedaan voor het op transport gaat. Het gas bevat daardoor ca 4 ppm zwavel. Dat is eigenlijk zwavelvrij, want dieselolie met 30 ppm heet ook zwavelvrij te zijn. Overal waar GasUnie gas levert zit het dus in, ook in Belgie omdat Belgie geen eigen bronnen heeft. Ook in andere landen. Ruhrgas is bezig om een andere odorant te ontwikkelen. De mercaptaan maakt het aardgas ongeschikt voor brandstofcellen.
De drukken van het centrale gasnet liggen tussen de 60 en 40 bar.

Alsnog..( post is van vorig jaar.... ;D) bedankt Henk voor je uitleg. ;)

email

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2005, 17:18:03
Het wordt er door de GasUnie ingedaan voor het op transport gaat.
Dat klopt dus niet. In de hoofdleiding van Gas Unie ziet geen mercaptaan. Dit word bijgevoegd, op het moment als het een wijkstation ingaat, en dus bij de gasunie verdwijnt en het netwerk van een gasleverancier in gaat. Gasunie zorgt wel zelf voor het bijvoegen.
Groetjes

Email