Krakersrellen 2010

Auteur Topic: Krakersrellen 2010  (gelezen 11270 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 1 oktober 2010, 20:42:51
Het zal waarschijnlijk een hete herfst gaan worden...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7811175/__Krakersonlusten_in_Amsterdam__.html?p=1,1

vr 01 okt 2010, 18:05  | 64 reacties
Krakersonlusten in Amsterdam

AMSTERDAM -  Een groep krakers heeft zich vrijdagavond in het centrum van Amsterdam tegen de politie gekeerd. De krakers hebben met stenen gegooid en auto's beschadigd.

Honderden mensen demonstreren vrijdag in Amsterdam tegen het kraakverbod. Ze verzamelden rond vijf uur op het Spui en trokken daarna via de Dam en het Centraal Station door de stad. Actievoerders gehuld in het zwart en met bivakmutsen op dragen spandoeken met teksten als „Jullie wetten niet de onze!” en „Kraakverbod opgerot”. Ze roepen leuzen als „Wet of geen wet; kraken gaat door”.

De sfeer werd tegen zeven uur wat onrustig, nadat enkele betogers bierflesjes en verfbommetjes naar busjes van de Mobiele Eenheid (ME) gooiden. Uit voorzorg is veel politie op de been. Een helikopter hangt in de lucht en de ME staat paraat voor het geval de demonstratie uit de hand loopt.

Het is onduidelijk hoe lang de krakers doorgaan.


De foto's op bovenstaande site zeggen genoeg.... ;) :-X




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2010, 20:55:08
livep2000
20:16:00   01-10-10SH/TONE   112
0130000Politie Amsterdam Amstelland (Inzet Mobiele Eenheid)
livep2000
20:15:13   01-10-10SH/TONE   112
0130002Politie Amsterdam Amstelland (Inzet Mobiele Eenheid Brand / Traangas)
livep2000
20:03:45   01-10-10SH/TONE   112
0130001Politie Amsterdam Amstelland (Inzet Mobiele Eenheid Waterwerpers)


hoort erbij


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2010, 20:55:46
Krakersrellen in Amsterdam; ME grijpt in
vrijdag 1 oktober 2010 20:23

Een groep krakers heeft zich vrijdagavond in het centrum van Amsterdam de politie belaagd. De krakers hebben met stenen gegooid en auto's beschadigd.

 Krakers accepteren het kraakverbod niet
De demonstratie tegen het kraakverbod dat vandaag is ingegaan begon rustig, maar al snel werd de sfeer grimmig, melden ooggetuigen.

Straatstenen
Zo zijn stenen uit de straat getrokken en gegooid naar politieagenten. Ook is er een auto gekanteld. De onlusten hadden om 20.25 uur nog altijd plaats. De Mobiele Eenheid (ME) heeft verschillende charges uitgevoerd om de relschoppers terug te dringen.


Een helikopter hangt boven het centrum van de hoofdstad om de krakers met een groot licht in de gaten te houden. De ME wordt ook bekogeld met verfbommen.

Verbod
De krakers verzamelden zich vrijdagavond in Amsterdam om te demonstreren tegen het kraakverbod. Vorige week deden ze dat ook en toen bleef het relatief rustig.
Vrijdag rond vijf uur kwamen ze bijeen op het Spui en trokken daarna via de Dam en het Centraal Station door de stad. Actievoerders gehuld in het zwart en met bivakmutsen op dragen spandoeken met teksten als 'Jullie wetten niet de onze!' en 'Kraakverbod opgerot'. Ook riepen ze leuzen als 'Wet of geen wet; kraken gaat door'.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/277408/Krakersrellen-in-Amsterdam-ME-grijpt-in.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:08:56
http://indymedia.nl/nl/2010/10/69861.shtml

kraakdemo amsterdam loopt uit op felle confrontatie
aanwezige - 01.10.2010 20:23

de kraakverbod demo in amsterdam is zojuist uit een geslagen.
vlak voor het eind van de demo werd een aantal luxe apartementen gekraakt in de spuistraat (met uitzicht op het smeris buro.
De smeris leek zich na een tijdje terug te trekken en men vervolgde hun weg naar het begin/eind punt op het spui voor soep en eten.
nog geen 200 meter verder kwam de bereden politie in vol galop om de demo in te knallen.
een follie verfbommen, stenen en flessen bracht de charge tot omkeren en voorkwam dat mensen onder de voet werden gelopen.
daarna kwam de reguliere ME wild slaand de straat in, wederom vingen krakers de charge op. Toen echter de bereden politie van achteren alsnog de demo in kwam denderen werd de demo uit een geslagen.

op dit moment wordt waarschijnlijk het eerder gekraakte pandje ontruimd.
er is nog steeds waanzinnig veel ME en stillen aan het rond crossen dus let op elkaar en als je iemand gearresteerd ziet worden bel de arrestogroep.

de toon is gezet, niet door ons maar door de staat, iedereen vecht terug op de manier die hen goeddunkt.

en onthoud:
An injury to one is an injury to all....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:10:43
http://indymedia.nl/nl/2010/10/69862.shtml

kraakdemo amsterdam korte maar heftige konfrontatie met smer
Anarcho Syndi - 01.10.2010 20:27

Er is zojuist 20 minuten geleden een korte maar heftige konfrontatie geweest met de ME in de Amsterdamse spui straat met naar schating 400 tot 500 krakers en sympatisanten. De demo ging van het spui naar het centraal station via rokin en damrak (waren zeker 800 mensen).

Na CS zijn we de Spuistraat ingegaan en werd er een pand gekraakt. De Demo was strijdbaar en divers. na ongeveer 30 minuten bij het gekraakte pand te blijven, is de demo verder gelopen, richting spui. ongeveer ter hoogte van het UvA gebouw Stond er een linie ME.
Ook kwam kort daarna een charge van ME op paard. Honderden mensen gingen de konfrontatie aan. Stenen, glaswerk, vuurwerk en fietsen werden naar de smeris gegooid. De ME op paarden moesten zich terug trekken.
Het kopspandoek bleef staan of waneer het mogelijk was verder te lopen.
Deze mensen kregen een regen van klappen van de smeris, gelukig waren er ook mensen die met vlaggen terug sloegen. Vervolgens kwam er een charge van ME te paard in de rug van de demo die dwars over en door iedereen heen liep. Ze kwammen tot aan het kopspandoek. en keerde daarna weer om om weer de charge over de volle lengte van de demo te herhalen. Ik zelf ben hem gesmeerd nadat ik het te heftig begon te vinden.
ik schrijf dit omdat ik nog niks hier op Indy zie en het mijn plicht vind om de "thuis" blijvers te informeren. Waarschijnlijk zullen er nog veele verhalen volgen. en hopelijk meer info geven. dit is kort mijn waarnemingen. Meer van deze acties dus, meer kraken, meer konfrontaties.
Fuck de crisis politiek, Bruin 1, kraakverbod, meer smeris en meer repressie.
Vecht voor de solidariteit, met alle middelen!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:11:57
p2kflex
21:09:49 01-10-10GROUP-1BR 2 BUITENBRAND OVERIG (+Inc.net: reg.inmeld+) KEIZERSGRACHT/HERENSTRAAT ASD [ 9091 ]
0101204BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Spoed)
p2kflex
21:08:19 01-10-10GROUP-1BR 2 BUITENBRAND OVERIG (+Inc.net: reg.inmeld+) KEIZERSGRACHT/HERENSTRAAT ASD [ 9093 ]
0100104BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Zuid Spoed)
p2kflex
20:57:34 01-10-10GROUP-1BR 1 BUITENBRAND OVERIG (+Inc.net: reg.inmeld+) KEIZERSGRACHT/HERENSTRAAT ASD [ 3331 ]
0100519BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Hendrik (Lichtkrant)


Via twitter berichten dat de krakers op dit moment in de omgeving van de Herenstraat zijn. Het zou best wel eens verband met elkaar kunnen hebben.......

Citaat
@mlauriks Volg @peterverhaar voor update info. Barricades in de fik, brug over keizersgracht grote vuurzee. Ja dus..
Bron: @mzelst (Marino van Zelst)

Brand, krakers juichen. Volg via de tag 'Keizersgracht' de berichten op twitter voor meer info...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:13:25
http://www.at5.nl/artikelen/49306/krakersprotest-op-het-spui-begonnen

vrijdag 01 oktober 2010 17:38
Kraakprotest loopt volledig uit de hand

De politie heeft een onbekend aantal mensen gearresteerd bij de rustig begonnen, maar grimmig geworden kraakdemonstratie in Amsterdam.

De demonstratie en de daaropvolgende protestmars begon rustig. De boel escaleerde echter toen een groep krakers een pand in de Spuistraat willde kraken. Ze gooiden stenen naar de politie en beschadigden auto's. De Mobiele Eenheid voerde daarop in de Spuistraat en Paleisstraat charges uit. Om de krakers uiteen te drijven werd traangas gebruikt. Een onbekend aantal relschoppers werd gearresteerd. Ook zijn er mensen gewond geraakt. De krakers hebben op meerdere plaatsen in de stad, onder andere op de brug bij de Herenstraat, barricades opgeworpen en vervolgens in brand gestoken.

Het protest is gericht tegen het anti-kraakwet. Sinds vrijdag is kraken bij de wet verboden. De ongeveer 250 actievoerders verzamelden rond 17.00 uur op het Spui en trokken daarna via de Dam naar het Centraal Station en daarna weer richting het Spui. Actievoerders gehuld in het zwart en met bivakmutsen op droegen spandoeken met teksten als Jullie wetten niet de onze! en Kraakverbod opgerot. Uit voorzorg was veel politie op de been. Een helikopter hing in de lucht en de ME stond paraat.

Amsterdam heeft aangekondigd de komende tijd de ongeveer tweehonderd kraakpanden te gaan ontruimen. De kraakbeweging liet deze week al flink van zich horen met nieuwe bezettingen en protestacties. Ook waren er bedreigingen aan het adres van politiecommissaris Leen Schaap en officier van Justitie Otto van der Bijl.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:14:15
Ambulance erbij. Op twitter berichten over krakers die ijzeren staven uit panden halen...

p2kflex
21:12:45 01-10-10GROUP-113-152 A1 AMSTERDAM HERENGRACHT 0 RIT:312
0120152Ambu 13-152 (VZA Amsterdam)
0120998MKA Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:16:58
Voor de lezers die het misschien niet weten Indymedia is een medium van de krakers. Berichten zulllen dus altijd iets(!!!) gekleurd zijn.

Ter info.

gr
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2010, 21:17:58
Voor de lezers die het misschien niet weten Indymedia is een medium van de krakers. Berichten zulllen dus altijd iets(!!!) gekleurd zijn.

Ter info.

gr
Mike



'iets'?  0098 0098 0098