Wel of geen rood kruis?

Auteur Topic: Wel of geen rood kruis?  (gelezen 6486 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Gepost op: 2 oktober 2010, 21:32:58
http://indymedia.nl/nl/2010/10/69861.shtml

Hmm waarom wordt er 'altijd' een rood kruis gebruikt..? Wel goed voor de herkenning maar ik zie ook wapens in zijn handen.. vind ik eerlijk gezegt een slechte zaak..

EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2010, 21:57:22
Hmm waarom wordt er 'altijd' een rood kruis gebruikt..? Wel goed voor de herkenning maar ik zie ook wapens in zijn handen.. vind ik eerlijk gezegt een slechte zaak..

Ik kan je even niet volgen. Dit is een bratra lid, belast met de verzorging van gewonden, zowel bij de demonstranten als bij de politie. Zo werkt dit ook bij het gebruik van het rode kruis door militair medisch personeel, hun uitrusting en voertuigen in oorlogssituaties. En die zijn ook bewapend, of onderdeel van/worden begeleidt door een bewapende eenheid.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2010, 11:41:26
Ik kan je even niet volgen. Dit is een bratra lid, belast met de verzorging van gewonden, zowel bij de demonstranten als bij de politie. Zo werkt dit ook bij het gebruik van het rode kruis door militair medisch personeel, hun uitrusting en voertuigen in oorlogssituaties. En die zijn ook bewapend, of onderdeel van/worden begeleidt door een bewapende eenheid.

Iemand die een rood kruis zichtbaar draagt mag geen wapens bij zich hebben of vervoeren..
Hij/zij mag wel beveiligd worden voor zo ver ik weet..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

V16.01

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2010, 12:04:17
Confrontatie krakers met politie in Nijmegen

Tja...hoe geloofwaardig wil je overkomen als demonstrant.

Op 17 sec met een voorwerp (pilaar) naar de politie gooien. En dan op 1.00 min roepen dat het een vreedzaam protest is.

Van mij mogen ze dit soort mensen ( relschoppers in het algemeen) wel wat harder aan pakken.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2010, 22:06:37
Iemand die een rood kruis zichtbaar draagt mag geen wapens bij zich hebben of vervoeren..

Vanuit mijn militaire insteek: artikel 22 lid 1 van het verdrag (I) van Genčve stelt expliciet dat het feit, dat het personeel van de (geneeskundige) formatie of inrichting gewapend is en van zijn wapens gebruik maakt ter verdediging van zichzelf of van gewonden en zieken geen afbreuk doet aan de bescherming die het voeren van het rode kruis met zich meebrengt.

Verderstrekkend in de trend van dit artikel (wat van toepassing is in gewapende conflicten) staat er in de ambtsinstructie voor de politie/KMar en andere opsporingsambtenaren niets over de status van BraTra-leden. Ook in de politiewet 1993 en andere besluiten en wetten is hierover niets te vinden.

Op basis van het artikel in het VvG speculeer ik dus het volgende: Deze BraTra-medewerkers zullen nooit en te nimmer meedoen aan het direct kinetisch-repressief optreden van de reguliere ME-eenheden, maar hebben wel het recht om zich te verdedigen en te beschermen. Zij lopen immers ook het risico om een baksteen naar zich toe te krijgen, en het gemiddelde tuig van tegenwoordig zal zich niet laten afschrikken door een rood kruis (zie topic over geweld tegen hulpverleners voor de voorbeelden).
Bijdragen op persoonlijke titel.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2010, 22:22:10

Uit ervaring gewonde verzorgers hebben een wapen (glock) en zijn daar ook in getraind.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2010, 22:26:38
Uit ervaring gewonde verzorgers hebben een wapen (glock) en zijn daar ook in getraind.

Laten we niet vergeten dat we hier in een Nederlandse binnenstad zitten en niet in oorlogsgebied. En uiteraard mag je er in dit land van uit gaan; wie een Glock of wat voor wapen dan ook draagt, is er in getraind. (in uniform dan)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2010, 22:31:52
Dit is geen nieuwe discussie op dit forum, maar er is een verschil tussen het Rode Kruis logo en de organisatie van het Rode Kruis. Leden van de organisatie mogen niet gewapend zijn, en er mogen geen wapens in ambulances met het Rode Kruis vervoerd worden, maar bovenstaande foto breekt geen enkele regel of wet :)
Arts  www.alphalog.nl

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2010, 23:07:59
Dit is geen nieuwe discussie op dit forum, maar er is een verschil tussen het Rode Kruis logo en de organisatie van het Rode Kruis. Leden van de organisatie mogen niet gewapend zijn, en er mogen geen wapens in ambulances met het Rode Kruis vervoerd worden, maar bovenstaande foto breekt geen enkele regel of wet :)

Dit schept alleen maar meer twijfel. In vredestijd mogen alleen de krijgsmacht en het Rode Kruis zelf gebruikmaken van het rode kruis logo (bron: Het Nederlandse Rode Kruis). Ieder ander gebruik is strafbaar:

Art. 435c Wetboek van Strafrecht: “Hij die,
zonder daartoe gerechtigd te zijn, gebruik maakt van
het rode-kruisteken of van de woorden ‘Rode Kruis’
of ‘Kruis van Genčve’, of van daarmede door de
wetten of gebruiken van de oorlog gelijkgestelde
tekens of woorden, dan wel van tekens of woorden
die daarvan een nabootsing zijn, wordt gestraft met
hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete
van de tweede categorie.”

Oftewel deze BraTra-medewerkers zijn van de KMar, in dienst van het Rode Kruis of in overtreding!

U maakt terecht een onderscheid tussen het gebruik van het logo en de medewerkers van de organisatie "het rode kruis". Deze medewerkers zijn (bijna per definitie) geen militairen aangezien zij volledig onafhankelijk op willen kunnen treden. Hieruit volgt tevens dat zij niet gewapend zijn, dit is bij wet verboden voor eenieder uitgezonderd militairen en politiemedewerkers (grosso modo). Of de medewerkers van het Rode Kruis ook agent kunnen zijn is een interessant discussieonderwerp, want hier is eigenlijk niets over geregeld (mede door de geringe inzet van rode kruis medewerkers binnen de landsgrenzen door de aanwezigheid van een functionerend ambulancezorgsysteem). Ook de eventuele uitzending van agenten naar Afghanistan voor trainingsdoeleinden noopt tot het verhelderen van dit vraagstuk.

De krijgsmacht is echter wel gemachtigd om het logo te gebruiken, en in de ambulances van defensie (voorzien van Rode Kruis logo!) kunnen/mogen wel degelijk wapens aanwezig zijn. Dit heeft niets te maken met de instelling "het rode kruis". Al met al genoeg aanleiding voor verwarring!

Begrijpt u mij echter niet verkeerd, ik snap best dat het gebruik van het Rode Kruis logo in deze situatie verdedigbaar is. Het is echter oppassen geblazen bij de inzet van deze gewondenverzorgers want er is (blijkbaar) heel wat regelgeving verbonden aan de symbolen van het Rode Kruis!
Bijdragen op persoonlijke titel.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2010, 23:16:53
De oplossing is volgens mij heel simpel: in plaats van een rood kruis de Star of Life erop plakken. Dat logo kent ook iedereen en is volgens mij niet beschermd.

ME Rotterdam-Rijnmond heeft dat op de zogenaamde 'scoop and run' auto zitten, bedoeld om gewonden uit het 'slagveld' te evacueren.

Dienst: Politie Rotterdam-Rijnmond, Mobiele Eenheid
Roepnummer: ~
Soort voertuig: manschappenvoertuig
Merk en type: Mercedes-Benz 614D
Overige bijzonderheden: scoop-and-run bus, zie ook de 'star of life' of het raam.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s