Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat in de tijd dat ik "hospik" was bij defensie, ik een Rode Kruis ID kaart had. Daarmee behoorde ik tot het Nederlandse Rode Kruis korps. Bij uitdiensttreding bij defensie heb ik die ingeleverd, zoals gevraagd werd.
Ik was Ambulance Chauffeur Nationale Sector (dus niet inzetbaar in het buitenland) zoals dat zo mooi heette. Ook ik had een dienstpistool en was getraint er mee te kunnen schieten. Wat ik me nog herinner was dat het wapen gebruikt mocht worden om jezelf, je collega's en slachtoffers te kunnen verdedigen. Nooit om een evt vijand die je tegen kwam, buiten gevecht te stellen. Dus alleen voor verdediging.
De ambu was voorzien van grote witte vlakken op de zijkanten, de motorkap, het dak en de achterkant, met daarin een rood kruis. De woorden Rode Kruis, of Nederlandse Rode Kruis ontbraken. De Strar of Life was ook niet te vinden op de betreffende voertuigen. Misschien is dat later wel aangepast, dat weet ik niet.
Dus het dragen van een wapen is ook voor een Rode Kruis medewerker wel degelijk toegestaan!