Wel of geen rood kruis?

Auteur Topic: Wel of geen rood kruis?  (gelezen 6486 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2010, 23:17:36
Aangezien ze er al jaren mee lopen zal het wel afgeregeld zijn. Zo niet, dan is het niet aan ons om daar wat van te vinden, dan moet het rode kruis dat zelf regelen..... 0021
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2010, 23:27:22
Reken maar dat het Rode Kruis (de organisatie) het logo nauwlettend in de gaten houdt. Denk aan de film Ja Zuster Nee Zuster met Loes Luca waar het Rode Kruis vervangen werd met een blauwe.

Echter, het logo wordt door meer organisaties gebruikt, denk bijvoorbeeld aan spoedeisende hulpen van ziekenhuizen (met de marktwerking in de zorg tegenwoordig een commercieel bedrijf!) die ook een Rood Kruis dragen. Het verschil zit m in het al dan niet hebben van een begeleidende tekst, dus of de woorden Het (Nederlandse) Rode Kruis er bij staan. Dát logo (met tekst) mag alleen door Rode Kruizers gebruikt worden. De regels voor alleen het Rode Kruis zonder tekst mag veel vrijelijker gebruikt worden. De exacte internationale afspaken ken ik niet meer, toen ik examen deed voor het SIGMA heb ik het geleerd ;)

Anyway, tijd voor een topic splitsing naar het EHBO/RK gedeelte? Hier zijn we vast niet over uitgepraat... :)
Arts  www.alphalog.nl

Guppie3335

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2010, 23:34:01
Dit schept alleen maar meer twijfel. In vredestijd mogen alleen de krijgsmacht en het Rode Kruis zelf gebruikmaken van het rode kruis logo (bron: Het Nederlandse Rode Kruis). Ieder ander gebruik is strafbaar:

Art. 435c Wetboek van Strafrecht: “Hij die,
zonder daartoe gerechtigd te zijn, gebruik maakt van
het rode-kruisteken of van de woorden ‘Rode Kruis’
of ‘Kruis van Genève’, of van daarmede door de
wetten of gebruiken van de oorlog gelijkgestelde
tekens of woorden, dan wel van tekens of woorden
die daarvan een nabootsing zijn, wordt gestraft met
hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete
van de tweede categorie.”

Volgens de Verdragen van Genève mag het Rode Kruissymbool alleen voor de volgende zaken en personen worden gebruikt:

faciliteiten voor de verzorging van gewonde en zieke militairen,
militair medisch personeel en uitrusting,
militaire geestelijke verzorgers
het Internationale Comité van het Rode Kruis, de Internationale Federatie van Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen en de verschillende nationale Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen, zoals het American Red Cross, het Nederlandse en het Belgische Rode Kruis.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2010, 23:59:03
Volgens de Verdragen van Genève mag het Rode Kruissymbool alleen voor de volgende zaken en personen worden gebruikt:

faciliteiten voor de verzorging van gewonde en zieke militairen,
militair medisch personeel en uitrusting,
militaire geestelijke verzorgers
het Internationale Comité van het Rode Kruis, de Internationale Federatie van Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen en de verschillende nationale Rode-Kruis- en Rode-Halve-Maanverenigingen, zoals het American Red Cross, het Nederlandse en het Belgische Rode Kruis.

Dank voor de toevoeging, ik was niet zo ver gekomen met bladeren in m'n wettenbundel. Het is wel een nuttige casus zo met een tentamen inleiding internationaal recht voor de boeg ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2010, 08:27:15
Ik heb er geen enkel moreel probleem mee dat het rode kruis wordt gebruikt, maar om de de zaak formeel te te houden, zou een wit kruis op een groene ondergrond het aangewezen symbool zijn.

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2010, 21:30:06
En als ze nou eens gewoon de letters EHBO met het bekende groene kleurtje achterop de tas gaan gebruiken?
Het is in Nederland, dus dat zou iedereen toch moeten kunnen begrijpen ;)

Probleem opgelost O0
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2010, 21:38:53
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat in de tijd dat ik "hospik" was bij defensie, ik een Rode Kruis ID kaart had. Daarmee behoorde ik tot het Nederlandse Rode Kruis korps. Bij uitdiensttreding bij defensie heb ik die ingeleverd, zoals gevraagd werd.
Ik was Ambulance Chauffeur Nationale Sector (dus niet inzetbaar in het buitenland) zoals dat zo mooi heette. Ook ik had een dienstpistool en was getraint er mee te kunnen schieten. Wat ik me nog herinner was dat het wapen gebruikt mocht worden om jezelf, je collega's en slachtoffers te kunnen verdedigen. Nooit om een evt vijand die je tegen kwam, buiten gevecht te stellen. Dus alleen voor verdediging.

De ambu was voorzien van grote witte vlakken op de zijkanten, de motorkap, het dak en de achterkant, met daarin een rood kruis. De woorden Rode Kruis, of Nederlandse Rode Kruis ontbraken. De Strar of Life was ook niet te vinden op de betreffende voertuigen. Misschien is dat later wel aangepast, dat weet ik niet.

Dus het dragen van een wapen is ook voor een Rode Kruis medewerker wel degelijk toegestaan!

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2010, 22:23:46
Er wordt gesproken over de Verdragen van Geneve, maar volgens mij zijn die niet van toepassing op de situatie zolas op de foto, maar op internationale, gewapende conflicten (oftewel oorlogssituaties).

Even als informatie: De BraTra eenheid is in Amsterdam-Amstelland belast met de verzorging van gewonden (zoals degene op de foto), het inzetten van traangas, het slechten van barricades, blussen van brandjes tijdens ME inzetten. Ook zijn zij de ontruimingsploeg tijdens het ontruimen van kraakpanden (slechetn van barricades, maar dan anders dus) en zijn zij hoogte getraind.

Volgens mij (ik zal dit navragen morgen), zal degene die belast is met verzorging gewonden niet ingezet worden als traangasschutter.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2010, 01:06:01
De oplossing is volgens mij heel simpel: in plaats van een rood kruis de Star of Life erop plakken. Dat logo kent ook iedereen en is volgens mij niet beschermd.

ME Rotterdam-Rijnmond heeft dat op de zogenaamde 'scoop and run' auto zitten, bedoeld om gewonden uit het 'slagveld' te evacueren.

Met het geweld tegen hulpverleners zal de ambulancesector er niet zo blij mee zijn als de BraTra eenheden ineens een Star of Life gaan (mis)bruiken op hun rugtassen. Verwarring rond de star of life en de drager kan dan wel eens nadelig zijn voor de ambulancedienst...
Geen idee trouwens wat de reden is dat er een groot rood kruis op de BraTra tassen gestikt is, misschien toch hopen dat ze ontzien worden tijdens rellen? dan moet je ook niet in combinatie met een schild en ME uniform gaan rondlopen/ Zo goedgelovig zijn de dames en heren krakers nu ook weer niet...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2010, 16:48:33
Nee, daar heb je ook een punt. Toch inderdaad maar dat witte kruis op een groen vlak :)

maar om de de zaak formeel te te houden, zou een wit kruis op een groene ondergrond het aangewezen symbool zijn.

Geen idee trouwens wat de reden is dat er een groot rood kruis op de BraTra tassen gestikt is, misschien toch hopen dat ze ontzien worden tijdens rellen?
Inderdaad, en voor communicatie naar het eigen personeel.

dan moet je ook niet in combinatie met een schild en ME uniform gaan rondlopen
Het is toch wel makkelijk om jezelf en een eventueel slachtoffer te kunnen beschermen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s