Middel HV Drie doden bij incident mestcontainer Pastoor Thijssenlaan - Sterksel 04-10-2010

Auteur Topic: Middel HV Drie doden bij incident mestcontainer Pastoor Thijssenlaan - Sterksel 04-10-2010  (gelezen 18141 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Drie werknemers bedwelmd bij mestverwerker
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1433681083/Drie+mensen+vast+in+mestcontainer.aspx

Update van omroepbrabant:

Dode na bedrijfsongeluk in Sterksel

STERKSEL - Door een ernstig incident met schadelijke stoffen bij mestverwerker Reiling in Sterksel is maandag een werknemer overleden. Twee medewerkers werden in kritieke toestand in ziekenhuizen opgenomen. Hun toestand zou stabiel zijn. Dat heeft een woordvoerster van de Arbeidsinspectie maandagavond gemeld.
Bij het incident waren twee medewerkers onwel geraakt toen ze in een loods bezig waren met de schoonmaak van een mestcontainer. Iemand die poolshoogte kwam nemen, raakte ook bedwelmd.
[de rest is hetzelfde..]

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1433681083/Dode+na+bedrijfsongeluk+in+Sterksel.aspx


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Verschrikkelijk, ook hier een overbodig verlies! Ik wens de hulpverleners en nabestaanden veel sterkte toe.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Dode en gewonden na ongeval bij mestverwerker  
Uitgegeven: 4 oktober 2010 16:20
Laatst gewijzigd: 4 oktober 2010 20:00

STERKSEL - Door een ernstig incident met schadelijke stoffen bij mestverwerker Reiling in Sterksel (Noord-Brabant) is maandag een werknemer overleden. Twee medewerkers werden in kritieke toestand in ziekenhuizen opgenomen.
Hun toestand zou stabiel zijn. Een woordvoerster van de Arbeidsinspectie heeft dat maandagavond gemeld. Over de identiteit van de slachtoffers is geen informatie beschikbaar.

Volgens de politie waren twee medewerkers in een loods bezig met de schoonmaak van een lege mestcontainer. Ze zijn vermoedelijk onwel geraakt.

Ook een derde personeelslid dat poolshoogse kwam nemen, raakte bedwelmd. Het overige personeel alarmeerde de hulpdiensten. Brandweerlieden met zuurstofmaskers hebben de slachtoffers uit de loods gehaald.

Hulpdiensten

Het ongeval gebeurde bij Reiling aan de Pastoor Thijssenlaan in het buitengebied van Sterksel, tussen Eindhoven en Weert. De hulpdiensten rukten massaal uit. Een traumahelikopter, vijf ambulances en de brandweer werden opgeroepen.
De Arbeidsinspectie is maandagavond een onderzoek begonnen nadat metingen van de brandweer uitwezen dat de situatie in de loods veilig was.

Overtredingen

Het bedrijf Reiling lag al ernstig onder vuur vanwege verschillende vermeende overtredingen. Precies twee weken geleden viel de politie bij de mest- en afvalverwerker binnen vanwege vermoedens over overtreding van de milieuwetgeving. De administratie werd bekeken en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) nam grond- en afvalmonsters.

De provincie Noord-Brabant dreigde met hoge dwangsommen onder meer vanwege stankoverlast, overslag van mest in de openlucht in plaats van in een gesloten systeem en omdat er onvoldoende ruimte was voor afvalwater en neerslag. Het incident van maandag moet volgens de provincie gemeld worden door het bedrijf.

http://www.nu.nl/binnenland/2348514/dode-en-gewonden-ongeval-bij-mestverwerker.html


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
STERKSEL - Bij een ongeval in een mestcontainer aan de Pastoor Thijssenlaan zijn maandagmiddag twee personen ernstig gewond geraakt en is één persoon aan zijn verwondingen overleden. Omstreeks half vier kwamen zij door een nog onbekende oorzaak vast te zitten in een mestcontainer. Door de giftige gassen die de mest verspreidt zijn de drie onwel geworden.

De mestcontainer was op dat moment niet in gebruik om mest op te slaan. Men was bezig met schoonmaakwerkzaamheden in de container welke gevuld was met water. Echter zaten er nog wat resten in de container welke een onbekende gevaarlijke stof verspreidde. De twee die bezig waren met de schoonmaakwerkzaamheden hebben om hulp geroepen, de derde persoon is toen ook in de container geraakt.

Brandweer, ambulances en een traumahelikopter rukten uit. Zij hebben alle slachtoffers gereanimeerd. Daarna zijn de drie slachtoffers per ambulance, onder begeleiding van de politie, naar het ziekenhuis vervoerd.




Bron en meer: http://www.bdmedia.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1423


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Een mestcontainer is een omgebouwde en mobiel gemaakte (zee)container voor de tijdelijke opslag van mest op het land. Hierdoor kan de loonwerker met vrachtwagens de mest aanvoeren en onafhankelijk van de spreider de vracht lossen. Deze container kan alleen leeg getransporteerd worden:



terugkomend op de mestcontainer: Als je op google 'mestcontainer' intypt krijg je inderdaad bovenstaand plaatje en bovenstaande uitleg. Zoals vermeld worden deze containers enkel gebruikt voor tijdelijke opslag op het land (zodat zowel de injecteur als de transporteur door kunnen blijven rijden en er een 'buffervoorraad' op het land aanwezig is. De transporteur heeft in de regel een groter voertuig dan de injecteur en is langer onderweg).
Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat dit type container bedoeld wordt. Deze containers zijn geheel open aan de bovenzijde, waardoor de instroom van regenwater voor dit bedrijf te groot zal zijn. Ook zijn deze containers vaak niet groter dan circa 45 kuub, aan de kleine kant dus.
Het bedrijf in Sterksel is -naar mijn weten- namelijk een mestvergistingsbedrijf, waar veelal gebruik wordt gemaakt van zogeheten 'mestzakken':


Mocht er wel sprake zijn van een 'zeecontainer' zoals Walker die noemde dan zal deze -naar ik vermoed-  bedoelt zijn voor de afvoer van digestaat (de 'harde' fractie die overblijft na mestvergisting).

Nogmaals: de precieze situatie op het bedrijf ken ik niet. Het bedrijf is omstreden, maar ik geef geen oordeel. Ook wil ik niet zeggen dat Walker 'ongelijk' heeft of dat ik 'gelijk' heb, dit is enkel mijn gedachte over de 'mestcontainer-vraag'.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
In diverse berichten lees ik dat de betrokken slachtoffers vast hebben gezeten. Iemand ook een idee hoe of wat?


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
In diverse berichten lees ik dat de betrokken slachtoffers vast hebben gezeten. Iemand ook een idee hoe of wat?

in geval van een open container zoals in eerste instantie beschreven:
Vast zitten in de zin van gladde (vieze) wanden dus niet omhoog kunnen komen en een deur die geblokkeerd is (de container zat nog vol met water? Of was de -verplichte- deur onbruibaar gemaakt of gewoon niet aanwezig?)
In geval van een andere optie:
Mestopslagen moeten altijd toegankelijk zijn via een mangat. Deze zijn vrij klein, en -gedeeltelijk- bedwelmd kom je hier niet op eigen kracht uit. Ook bevrijd worden met een touw oid is dan knap lastig. Mangaten bij silo's met vrijdragende bedekking (dus bijvoorbeeld een 'mestzak' of stevige silo met zeildak) moeten 60x60 cm zijn (tenzij die regels de afgelopen jaren gewijzigd zijn).

vastzitten in de zin van beknelling en/of externe factoren lijkt mij niet van toepassing.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Citaat
vastzitten in de zin van beknelling en/of externe factoren lijkt mij niet van toepassing.

Dat vroeg ik mij dus ook af.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Hoe is de inzet uiteindelijk gedaan?

Met normaal bluspak + adembescherming of met chemiepak?
Die laatste zag ik namelijk wel tussen de alarmeringen staan, maar het lijkt mij (zonder brandweerachtergrond overigens) dat je dit met bluspak en ademlucht kunt oplossen.
"Brandweerlieden met zuurstofmaskers", zoals het nieuwsbericht vermeldt, kan beide opties zijn.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Hoe is de inzet uiteindelijk gedaan? Met normaal bluspak + adembescherming of met chemiepak? Die laatste zag ik namelijk wel tussen de alarmeringen staan, maar het lijkt mij (zonder brandweerachtergrond overigens) dat je dit met bluspak en ademlucht kunt oplossen. "Brandweerlieden met zuurstofmaskers", zoals het nieuwsbericht vermeldt, kan beide opties zijn.

Chemiepak bij een dergelijk mestongeval is onnodig. Wel moeten brandweermensen na de inzet hun ademlucht ophouden totdat het gas weer uit hun kleding is verdwenen (ademlucht ophouden, kleding open, op de wind of voor de ventilator staan, controleren met H2S-cel, indien geen alarm, ademlucht af.)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter