Trucker met waardevolle lading mag stopteken politie negeren

Auteur Topic: Trucker met waardevolle lading mag stopteken politie negeren  (gelezen 20759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 13 september 2010, 20:48:46
Wat is strafbaar gesteld?
Het negeren van een stopteken

Wat doe je?
Het negeren van een stopteken.

Lijkt me strafbaar. Ik kan geen enkele strafuitsluitingsgrond/rechtvaardigingsgrond verzinnen...

Als je het voor laat komen, bij de rechter duidelijk uitlegt waarom je het deed, dan ben ik er vrijwel zeker van dat de rechter je in het gelijk zal stellen........
Dat houd dan niet in dat je 10 minuten door moet rijden......... Het zal vlot moeten gebeuren, dus vlot bellen of een veilige plek zoeken...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 13 september 2010, 20:52:28
Wat is strafbaar gesteld?
Het negeren van een stopteken

Wat doe je?
Het negeren van een stopteken.

Lijkt me strafbaar. Ik kan geen enkele strafuitsluitingsgrond/rechtvaardigingsgrond verzinnen...

Gezond verstand. Grijs gebied. Etcetera.

Ga nou niet op een drukke A13 in de ochtendspits schermen met: ik vertrouwde het niet en ik wilde alleen maar doorrijden naar een pomp omdat ik het niet vertrouwde....

Want dan hang je gewoon, wat mij betreft. (en wat iedereen betreft, mag ik hopen?)

Nogmaals: bij bijzondere omstandigheden (rustige wegen, onverklaarbare matrixbordjes, waardevolle lading, bepaalde samenloop van omstandigheden) niet stoppen.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #22 Gepost op: 13 september 2010, 20:59:19
Ik krijg een beetje het gevoel dat het ligt aan de situatie (zoals Dinges beschrijft) en de agent die je treft.
De ene agent zal accepteren dat je een "veilige" plaats zoekt. En de ander wil je koste wat het kost staande houden.
Ik denk inderdaad dat je sterk staat als je kunt aantonen wat je in de auto hebt. Een stukje begrip zal er dan waarschijnlijk ook komen.
Daarna kan de agent in kwestie altijd nog besluiten om een bon uit te schrijven. Het is dan aan degene die de boete krijgt om het aan te vechten bij een rechter.

Maar de oplossingen en mogelijkheden die hier geboden worden kan ik wel wat mee denk ik.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #23 Gepost op: 13 september 2010, 21:04:31
Ik wil ook graag nog even een PM met een politieagent (herkenbaar op het forum) om iets duidelijk te maken en iets te vragen.

Wie?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 13 september 2010, 21:06:05
Ik krijg een beetje het gevoel dat het ligt aan de situatie (zoals Dinges beschrijft) en de agent die je treft.
De ene agent zal accepteren dat je een "veilige" plaats zoekt. En de ander wil je koste wat het kost staande houden.
Ik denk inderdaad dat je sterk staat als je kunt aantonen wat je in de auto hebt.

Wat mij betreft is dat bijzaak.

Als ik mij niet veilig voel in bepaalde situaties, zonder wat voor spullen dan ook aan boord: dan zal ook ik indien nodig een stopteken negeren.

Heb het nog nooit meegemaakt, maar nogmaals: gezond verstand! En alles op eigen risico. Dus ik heb in zo'n geval niets te vrezen. Wat jij doet, moet jij weten.. ;)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 13 september 2010, 21:06:26
pm verzonden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 13 september 2010, 21:13:54
Oei, ik hoop niet dat wij elkaar dan tegenkomen, Stef.  0098

Maar over je verzekerde waarde... het gaat er niet om dat de apparatuur verzekerd of niet verzekerd is. Het gaat om de gevoeligheid die dan op "straat" komt van deze apparatuur.
Zodra ik een opvallend voertuig zie van de politie dan zal ik meteen stoppen. Ik ga er niet als een haas vandoor bij een onopvallend voertuig. Misschien zet ik mijn beveiligingslichten aan en rij op normale snelheid door naar een plek die ik wel vertrouw.

Misschien hebben wij dat al wel eens gedaan, wie zal het zeggen ;). Voordat ik er vanuit ga dat iemand bewust mijn stopteken negeert wil ik zeker hebben dat iemand die ook gezien heeft. Dan ben je al snel een paar minuten verder. In die paar minuten kan jij al gebeld hebben en dan komen wij er vast wel uit. Het gaat er mij om dat iemand tientallen minuten doorrijdt naar het eerste politiebureau, dat zal ik nooit accepteren en een rechter ook niet. Een rechter gaat dan ook wel zien dat jij al meerdere mogelijkheden hebt gehad om enigsinds veilig te stoppen en te verifiëren wie wij zijn. Een belletje naar 112 zal over de porto even snel het verzoek opleveren "Meldkamer voor de auto die op de A12 een vrachtwagen een stopteken geeft". Daar reageer ik dan op en dan komen we er wel uit. Gebeurd dat niet en blijf je maar stom doorrijden dan ben je de sjaak maar ik hoop dat je dat zelf ook wel begrijpt. In deze situatie zijn er tientallen scenario's mogelijk en alles hangt af van de feiten en omstandigheden en mijn gevoel. Je zal de eerste niet zijn die stom blijft doorrijden omdat hij snel even wat moet wegmoffelen en daar hou ik niet van... Bij een vrachtwagen met kostbare lading snap ik eerder de reden dan bij een bestelwagentje zonder lading of een klein personenautotje met jeugd achter het stuur.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 13 september 2010, 21:22:46
Misschien hebben wij dat al wel eens gedaan, wie zal het zeggen ;). Voordat ik er vanuit ga dat iemand bewust mijn stopteken negeert wil ik zeker hebben dat iemand die ook gezien heeft. Dan ben je al snel een paar minuten verder. In die paar minuten kan jij al gebeld hebben en dan komen wij er vast wel uit. Het gaat er mij om dat iemand tientallen minuten doorrijdt naar het eerste politiebureau, dat zal ik nooit accepteren en een rechter ook niet. Een rechter gaat dan ook wel zien dat jij al meerdere mogelijkheden hebt gehad om enigsinds veilig te stoppen en te verifiëren wie wij zijn. Een belletje naar 112 zal over de porto even snel het verzoek opleveren "Meldkamer voor de auto die op de A12 een vrachtwagen een stopteken geeft". Daar reageer ik dan op en dan komen we er wel uit. Gebeurd dat niet en blijf je maar stom doorrijden dan ben je de sjaak maar ik hoop dat je dat zelf ook wel begrijpt. In deze situatie zijn er tientallen scenario's mogelijk en alles hangt af van de feiten en omstandigheden en mijn gevoel. Je zal de eerste niet zijn die stom blijft doorrijden omdat hij snel even wat moet wegmoffelen en daar hou ik niet van... Bij een vrachtwagen met kostbare lading snap ik eerder de reden dan bij een bestelwagentje zonder lading of een klein personenautotje met jeugd achter het stuur.

Ik heb inmiddels via PM wat meer duidelijk gemaakt aan Red.

En inderdaad als het op de manier gaat die jij hierboven omschrijft dan zullen we er best wel uitkomen.
Een stukje begrip van beide kanten speelt dan ook een rol denk ik.
Het zal echt niet zo zijn dat ik zonder akties van mijn kant door zal rijden. Dat zou inderdaad stom zijn.
 :)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #28 Gepost op: 13 september 2010, 21:26:05
Wat mij betreft is dat bijzaak.

Als ik mij niet veilig voel in bepaalde situaties, zonder wat voor spullen dan ook aan boord: dan zal ook ik indien nodig een stopteken negeren.

Heb het nog nooit meegemaakt, maar nogmaals: gezond verstand! En alles op eigen risico. Dus ik heb in zo'n geval niets te vrezen. Wat jij doet, moet jij weten.. ;)

E.e.a. is me wel duidelijk geworden. Maak in ieder geval kenbaar dat je het stopteken gezien hebt en zoek een "veilige" plek.
Bel 112 als je het niet vertrouwd en geef door waar je bent en wat er aan de hand is.

De donkere dagen komen weer aan dus dan is het risico ook groter.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #29 Gepost op: 14 september 2010, 00:18:07
Even over de vrachtwagens en de overvallen die er plaats vinden: Binnen de verschillende verkeersafdelingen is gecommuniceerd dat er, in principe, alleen nog met opvallende auto's volgtekens gegeven worden.

Voor de rest zal je (als het goed is) nooit een stopteken op de snelweg krijgen, hooguit de aanwijzing om te volgen. Iedere nadenkende diender zal je dan meenemen de snelweg af, naar een veilige werkplek voor hem. Een staande houding langs de snelweg wil je echt niet, zeker niet 's nachts.

grtzzz,

TdMdR