Trucker met waardevolle lading mag stopteken politie negeren

Auteur Topic: Trucker met waardevolle lading mag stopteken politie negeren  (gelezen 20182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 14 september 2010, 00:28:26
Dat win je inderdaad ;)

Kleine tip is zowiezo kenbaar maken dat je het hebt gezien, dit door bijv. je alarmlichten (kort) in te schakelen. En natuurlijk het niet verhogen van de snelheid maar het liefst (iets) verlagen.

Even over de vrachtwagens en de overvallen die er plaats vinden: Binnen de verschillende verkeersafdelingen is gecommuniceerd dat er, in principe, alleen nog met opvallende auto's volgtekens gegeven worden.

Voor de rest zal je (als het goed is) nooit een stopteken op de snelweg krijgen, hooguit de aanwijzing om te volgen. Iedere nadenkende diender zal je dan meenemen de snelweg af, naar een veilige werkplek voor hem. Een staande houding langs de snelweg wil je echt niet, zeker niet 's nachts.

Om even een ''near-by'' voorbeeld te noemen, het KLPD, afdeling VROS pikt toch regematig vrachtwagens van de A-wegen om deze vervolgens mee te nemen een afrit af.
Ik heb ook mee gemaakt dat een vrachtwagenchauffeur zijn alarmlichten aanzette en met een gangetje van 70 over een A-weg ging rijden en afwachtte wat er ging komen.
Het geen wat kwam was een opvallende dienstauto. Bleek dat de beste man een trailer vol met computer-processoren had, waarde over de miljoen euro ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 5 oktober 2010, 09:38:49
Trucker mag stopteken politie negeren
AMSTERDAM - Vrachtwagenchauffeurs met een waardevolle lading hoeven binnenkort niet direct te stoppen als ze een stopteken van de politie krijgen. Bij wijze van proef mogen ze eerst 112 bellen om na te gaan of het stopteken door een echte agent wordt gegeven.

Dat hebben de transportsector en de politie met elkaar afgesproken, schrijft het AD dinsdag.
De aanleiding is dat het steeds vaker voorkomt dat criminelen zich voordoen als agenten in burger om een vrachtwagen aan de kant te zetten. Vervolgens trekken ze een pistool en gaan ze er met de lading vandoor.
Belangenorganisaties in de transportsector pleiten al langer voor een dergelijke regeling. Transportcriminaliteit zou de sector 350 miljoen euro per jaar kosten.
De organisaties willen ook net als in Engeland een zogenoemde Vulnerable Load Card (kwetsbareladingkaart) invoeren.

Overvallers
Als een chauffeur vermoedt dat overvallers hem aan de kant willen zetten, laat hij de kaart zien. De agenten moeten de vrachtwagen dan naar een druk pompstation of een politiebureau loodsen, waar het een stuk lastiger is een vrachtwagenchauffeur te beroven.
www.nu.nl

Hebben we het dan alleen over de bekende gepantserde busjes van waardentransportbedrijven of ook over gewone vrachtwagens met kostbare lading?
Als dat laatste het geval is, hoe is dat herkenbaar voor de agent? Want die zal de achtervolging inzetten.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #32 Gepost op: 5 oktober 2010, 09:44:26
Volgens mij worden waardetransporten nooit aan een controle onderworpen. Je kunt er ook niet mondeling mee communiceren. Zelfs met een aanrijding mogen ze hun voertuig niet uit totdat er geuniformeerde politie aanwezig is.

Zodra men deze regel invoert mag ik hopen dat meldkamer en diender ervan op de hoogte zijn. Tevens kan men vanuit de meldkamer vrijwel elk politievoertuig traceren zodat men gelijk ziet wie waar rijdt/staat..


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2010, 11:24:37
Waardetransporten hebben papieren om te communiceren. Afspraak is, dat ze meegenomen worden naar het dichtsbijzijnde politie bureau met een afgesloten terrein. Pas daar zal de bemanning uitstappen.

Met vrachtwagens (en andere voertuigen) die laten merken het stopteken gezien te hebben, maar niet gelijk willen stoppen omdat ze de situatie niet vertrouwen, wordt meestal coulant omgesprongen.
Digitaal onderzoek


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #34 Gepost op: 5 oktober 2010, 13:08:11
Waar gaat dit heen.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #35 Gepost op: 5 oktober 2010, 13:16:06
Het ligt wel wat genuanceerder dan het artikel schetst; vrachtwagenschauffeurs moeten wel een geel sticker achter de zijruit plakken waarin duidelijk staat aangegeven dat men niet mag/kan/wil stoppen met het oog op valse agenten, met name in burgervoertuigen. In het Rijnmond-gebied/Drechtsteden rijden ze dan mee naar een buerau waar de controle kan plaatsvinden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 5 oktober 2010, 13:31:44
Waar gaat dit heen.

Niet naar een lege donkere parkeerplaats...  0098


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #37 Gepost op: 5 oktober 2010, 14:30:40
Het ligt wel wat genuanceerder dan het artikel schetst; vrachtwagenschauffeurs moeten wel een geel sticker achter de zijruit plakken waarin duidelijk staat aangegeven dat men niet mag/kan/wil stoppen met het oog op valse agenten, met name in burgervoertuigen. In het Rijnmond-gebied/Drechtsteden rijden ze dan mee naar een buerau waar de controle kan plaatsvinden.

Ik weet niet waar jij die wijstheid vandaan haald maar als ik een trucker aan de kant zet, uitgezonder de jongens en meiden van geldnet en soortgelijke bedrijven, heb ik nog nooit enig probleem gehad en zeker geen enkele chauffeur gehad die met een geel briefje zat te zwaaien. Trouwens het is nog maar een plan TLN.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #38 Gepost op: 5 oktober 2010, 15:22:13
Ik weet niet waar jij die wijstheid vandaan haald maar als ik een trucker aan de kant zet, uitgezonder de jongens en meiden van geldnet en soortgelijke bedrijven, heb ik nog nooit enig probleem gehad en zeker geen enkele chauffeur gehad die met een geel briefje zat te zwaaien. Trouwens het is nog maar een plan TLN.

Zo gek is het toch niet? Er gaan toch wel wat kostbare ladingen "verloren" , en zo erg is het toch ook niet om even door te rijden naar een goed verlichte benzinepomp (hangt meestal ook nog vol met camera's)


Bron: http://www.om.nl/actueel/archief_strafzaken/@154003/eis/

Eis gevangenisstraffen voor twee overvallen
11 augustus 2010 - Arrondissementsparket Zutphen

Het Openbaar Ministerie (OM) in Zutphen heeft dinsdag 10 augustus 2010 tegen twee verdachten van twee overvallen gevangenisstraffen geëist van 36 maanden waarvan 10 voorwaardelijk en 36 maanden waarvan 6 voorwaardelijk. De twee mannen worden verdacht van overvallen op 14 november 2009 in Huissen en 24 november 2009 in Apeldoorn.

Overvallen
Bij de overvallen in werden de slachtoffers opgewacht door de verdachten. Vervolgens zouden de verdachten de slachtoffers middels een lichtbak in de auto een stopteken hebben gegeven. De slachtoffers stopten, omdat zij dachten een stopteken te krijgen van de politie. Vervolgens werd het portier van de auto van de slachtoffers geopend en moesten zij onder bedreiging van een mes geld en andere eigendommen afstaan.

Eisen
De officier van justitie eiste tegen een 23-jarige Drutenaar een gevangenisstraf van 36 maanden waarvan 10 maanden voorwaardelijk. Een 20-jarige Arnhemmer hoorde een eis van 36 maanden gevangenisstraf, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. Voor een overval in Arnhem op 13 november 2009 vroeg de officier van justitie vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. De rechtbank doet op 24 augustus uitspraak.

Harde aanpak
Overvallen worden keihard bestraft. Er wordt hard gewerkt om het aantal overvallen sterk terug te dringen. Een overval loont niet!
De verdachten die de politie aanbrengt bij het OM komen bijna altijd (85%) voor de rechter. Dit percentage ligt aanmerkelijk hoger dan bij andere delicttypen. Het OM eist daarbij hoge straffen, meestal een gevangenisstraf. Het OM wijst daarbij ook op de onrust die overvallen teweegbrengen in de samenleving. De rechter legt in bijna alle gevallen (97%) een gevangenisstraf op en volgt doorgaans de forse eis van het OM. Zes van de tien meerderjarige overvallers worden bestraft met een gevangenisstraf van meer dan een jaar. Ook minderjarige daders komen er niet zomaar met een werkstraf vanaf; 94% van deze groep krijgt een vrijheidsstraf opgelegd.  Door de buit van overvallers af te nemen zorgt het OM ervoor dat een overval niet loont.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 5 oktober 2010, 15:41:24
Ik weet niet waar jij die wijstheid vandaan haald maar als ik een trucker aan de kant zet, uitgezonder de jongens en meiden van geldnet en soortgelijke bedrijven, heb ik nog nooit enig probleem gehad en zeker geen enkele chauffeur gehad die met een geel briefje zat te zwaaien. Trouwens het is nog maar een plan TLN.

Het gaat volgens mij ook om stoptekens van BURGERauto's. Niet door een opvallende auto. Daarnaast kan ik het heel goed begrijpen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.