Trucker met waardevolle lading mag stopteken politie negeren

Auteur Topic: Trucker met waardevolle lading mag stopteken politie negeren  (gelezen 20479 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #70 Gepost op: 6 oktober 2010, 19:38:53
de vervoerders in het algemaan doen dit soort werk uit het oog punt van winstbejacht of niet. Zoals eerder geschreven gaat dit ten koste van de veiligheid van de chauffeur. Men zou in mijn ogen er ook voorkunnen kiezen om een andere wijze van vervoer. Waardetransport als voorbeeld. Container met de deuren tegen het kopschot. Immers je moet het de dieven zo moeilijk als mogelijk maken. Nu worden tv's, pc's  en soort gelijke appa veelal vervoer in een huiftrailer. Waarom niet in een container.



Goed. Dan krijg ik met m'n container een stopteken van een degelijke burgerauto, incl. matrixborden. Wat verandert er nu aan het besprokene?

En ja, bedrijven willen winst maken, niet relevant, lijkt me.  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #71 Gepost op: 6 oktober 2010, 19:41:12
Want, toevoeging: hele vrw-combinaties worden gewoon meegenomen naar een stille plek waar men de gang kan gaan. Al zijn er branders nodig, die lading komt eruit hoor. O0


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #72 Gepost op: 7 oktober 2010, 09:27:58
En ik denk niet dat je criminelen met kalasjnikovs bang maakt met die securitas beveiliger.......... (Met alle respect voor beveiligers uiteraard)

Als je werkelijk tegenover dit soort overvallers komt te staan maakt het voor hun niet uit wie er tegenover ze staan voor hun mag het ook een Politie agent zijn want daar zijn ze echt niet bang voor.
Wat wil je doen met een Walther of Glock tegenover een AK-47.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #73 Gepost op: 7 oktober 2010, 10:12:01
Als de vervoerder zijn lading zo belangrijk vindt kan hij er ook voorkiezen om deze middels het spoor te laten vervoeren. Al eerder heb ik gezegt het is het zelfde als met wooninbraken je moet het de dief zo moeilijk als mogelijk maken. Ik blijf er bij dat er op dit moment vanuit de vervoer te weinig wordt gedaan om dit te voorkomen. Vooral het probleem bij de politie neerlegen en deze het laten oplossen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #74 Gepost op: 7 oktober 2010, 17:32:23
Als je werkelijk tegenover dit soort overvallers komt te staan maakt het voor hun niet uit wie er tegenover ze staan voor hun mag het ook een Politie agent zijn want daar zijn ze echt niet bang voor.
Wat wil je doen met een Walther of Glock tegenover een AK-47.

Dan kan je ook niet veel doen, dat ben ik ook helemaal met je eens. Er werd echter hierboven gesuggereerd om er beveiligde transporten van te maken, en met mijn voorbeeld wilde ik aangeven dat het weinig nut zou hebben.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #75 Gepost op: 7 oktober 2010, 20:25:35
RED misschien heb je gelijk maar laat dan eerst de vervoerder ook iets ondernemen. Deze doet dat nu te weinig in mijn ogen


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #76 Gepost op: 8 oktober 2010, 12:26:38
RED misschien heb je gelijk maar laat dan eerst de vervoerder ook iets ondernemen. Deze doet dat nu te weinig in mijn ogen

Je hebt het steeds over de vervoerder maar het ligt bij de Klant van de vervoerder, die kiest er voor om het zo goedkoop en snel mogelijk te doen.
Het zal altijd op een of andere manier met een (vracht) auto naar de ontvanger gebracht moeten worden.  
Waardoor je kans op schade, diefstal, langere tijd voordat het afgeleverd word oploopt, hoe minder een lading wordt overgeladen hoe minder kans je loopt dat het beschadigd.

Maar wat heb jij dan voor een idee om dat dan op te lossen.

En Red DNB doet ook aan beveiligd vervoer dit is dan weer het andere uiterste.
Er zal daar dan een middenweg in gevonden moeten worden, misschien moeten we eens kijken hoe dat in de omringende landen gedaan wordt of in USA.
Dit geld ook voor Waardetransporten zoals G4S en Brinks.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #77 Gepost op: 8 oktober 2010, 12:54:27
Als de vervoerder zijn lading zo belangrijk vindt kan hij er ook voorkiezen om deze middels het spoor te laten vervoeren. Al eerder heb ik gezegt het is het zelfde als met wooninbraken je moet het de dief zo moeilijk als mogelijk maken. Ik blijf er bij dat er op dit moment vanuit de vervoer te weinig wordt gedaan om dit te voorkomen. Vooral het probleem bij de politie neerlegen en deze het laten oplossen.

 

Hoe komt de lading dan in het distributiecentrum en bij de winkel ?
Want het spoor loopt niet naar het distributiecentrum en niet naar de winkel,daarom worden de goederen van uit de haven naar het distibutiecentrum met vrachtwagens vervoerd en van de distributiecentra naar de winkels.
Volgens mij is dit juist het probleem van de politie,zij zijn er o.a. er voor om criminaliteit op te sporen en te voorkomen.
We zouden er aan kunnen denken om met elk waardevol transport een motoragent mee te sturen aan gezien zij wapendragend zijn en dit wapen mogen gebruiken,indien nodig wat beveiligers over het algemeen niet mogen.
Maar ja de regering bezuinigd weer,waardoor opsporingstaken m.b.t criminaliteit weer onder druk komen te staan,waardoor de criminelen het steeds lucratiever gaan vinden om dit soort activiteiten te ontplooien.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #78 Gepost op: 8 oktober 2010, 13:13:31
de vervoerders in het algemaan doen dit soort werk uit het oog punt van winstbejacht of niet. Zoals eerder geschreven gaat dit ten koste van de veiligheid van de chauffeur. Men zou in mijn ogen er ook voorkunnen kiezen om een andere wijze van vervoer. Waardetransport als voorbeeld. Container met de deuren tegen het kopschot. Immers je moet het de dieven zo moeilijk als mogelijk maken. Nu worden tv's, pc's  en soort gelijke appa veelal vervoer in een huiftrailer. Waarom niet in een container.


Winstbejag laat me niet lachen,als je op winstbejag uit bent word je zeker geen ondernemer in het transport,aangezien de marges al jaren eigenlijk te laag zijn om van een gezonde bedrijfsvoering te kunnen spreken
Vervoerders doen dit over het algemeen om het bedrijf te continuereren hierbij behoort een winstmarge,en de winstmarge binnen het vervoer loopt van -5% tot + 5% met een gemiddelde van -0,5% tot 0,5% waardoor vervoerders geen geld overhouden om in inovatie te steken,waaronder innovatie in veiligheid
Hoe wil jij een container lossen,welke met de deuren tegen het kopschot staat ?
De reden dat veel produkten met huiftrailers worden vervoerd is dat dit het meest universele transportmiddel is binnen het vervoer en dat deze makkelijk te laden en lossen is.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #79 Gepost op: 8 oktober 2010, 14:55:26
0098

Citaat
Negeren stopteken blijft strafbaar

In verschillende media is onlangs de indruk gewekt dat vrachtwagenchauffeurs een stopteken van de politie mogen negeren en/of 112 kunnen bellen om de identiteit van de politieagenten in kwestie te verifiëren. Dit is niet correct, meldt de woordvoerder van de Raad van Korpschefs. Het negeren van een stopteken is en blijft een strafbaar feit en 112 kan alleen worden gebeld in het geval van een daadwerkelijk verdachte situatie of nood.

De politie en transportsector zijn wel met elkaar in overleg om de politie sneller te alarmeren wanneer een overval wordt vermoed (bijvoorbeeld wanneer een vrachtwagenchauffeur wordt gevolgd) of daadwerkelijk plaatsvindt. Aanleiding hiervoor is de onrust die in de transportsector is ontstaan na enkele overvallen op vrachtwagenchauffeurs met een kostbare lading.

Momenteel ligt volgens de woordvoerder wel een voorstel voor een pilot op tafel, waaraan ongeveer tien transportbedrijven deelnemen. Dit houdt in dat de politie truckers van deze bedrijven niet laat stoppen op vluchtstroken of bij op- en afritten van snelwegen, maar alleen op parkeer- en verzorgingsplaatsen langs, of in de nabijheid van de autosnelweg of op terreinen van Rijkswaterstaat of de Rijksdienst voor het wegverkeer (bij statische controles). Situaties met acute gevaarzetting, zoals een lekke band of afgevallen lading, vormen een uitzondering. Vanuit de transportsector wordt breed ingezet op track & trace apparatuur met alarmeringsfunctie via particuliere meldkamers.

Citaat
Negeren stopteken politie in beginsel strafbaar
(06 oktober 2010)
Recent zijn er diverse berichten in de media verschenen over hoe te handelen door chauffeurs bij vermoeden van een overval of een daadwerkelijke overval. De indruk werd gewekt dat chauffeurs vaak een stopteken van de politie mogen negeren. Dit is echter niet het geval.

Alleen bij grote vermoedens van een overval door nepagenten kan de meldcentrale 112 worden gebeld om na te gaan of er daadwerkelijk sprake is van nepagenten. Het negeren van een stopteken door politie is in alle andere gevallen in beginsel strafbaar.

Om misverstanden te voorkomen geeft de politie aan dat alléén bij acute noodzaak een vrachtauto voor controle naar de vluchtstrook of een afgelegen plaats wordt begeleid. Ook moeten de politieagenten duidelijk als zodanig herkenbaar zijn wanneer zij een stopteken geven. Alleen in situaties waar sterke vermoedens zijn van nepagenten en andere overvalssituaties kunnen chauffeurs contact opnemen met de meldcentrale 112. In alle andere gevallen zijn chauffeurs verplicht te stoppen.

Indien u reeds beschikt over een aansluiting op een Particuliere Alarm Centrale (PAC) en alarmknop dan maakt u gebruik van deze voorziening. De PAC verifieert bij de politie of er sprake is van een daadwerkelijke staandehouding. Indien dit het geval is kan de chauffeur gehoor geven aan dit stopteken.

Achtergrond
De politie en transportsector zijn met elkaar in overleg om de politie sneller te alarmeren wanneer sprake is van een vermoeden van een overval of een daadwerkelijke overval. Concreet wordt er gestart met een proef van brede toepassing van track-en-tracesystemen met alarmeringsfunctionaliteit in vrachtwagens, waarbij het mogelijk is om via particuliere alarmcentrales de politie te alarmeren en van actuele informatie te voorzien. Daarnaast start een proef met politie die het mogelijk maakt om bij grote vermoedens van een overval met nepagenten de meldcentrale 112 te bellen om te controleren of er daadwerkelijk sprake is van nepagenten.

Dit jaar vonden enkele overvallen op vrachtautochauffeurs plaats, waarbij de overvaller zich mogelijk voordeed als een politiefunctionaris. Vervolgens werd de vrachtwagen met dure lading naar een stille plek gedirigeerd en de chauffeur overvallen.

TLN verheugd over de samenwerking met politie
TLN is zeer content met het opstarten van proeven met verschillende systemen om transportcriminaliteit aan te pakken. De samenwerking tussen politie en transportsector betekent echter niet een vrijbrief voor chauffeurs om stoptekens van politie te negeren. (HM)

 O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein