Artikel gelderlander.

Auteur Topic: Artikel gelderlander.  (gelezen 3545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marco

  • Gast
Gepost op: 5 augustus 2004, 12:08:34
Gelezen in de Gelderlander d.d. 05-08-2004.


"BUIKPIJN ALS IK ´N AMBULANCE HOOR LANGSKOMEN"

Na tien jaar nachtelijk vrijwilligerswerk houdt het traumateam van het UMC St Radboud het voor gezien. Arts Ruud Eijk: "Het houdt een keer op. Als de politiek niet wil, waarom zouden wij het dan doden?"


Misschien iemand met meer digitale vaardigheden als mij die het volledige artikel kan plaatsen................

Goed dat er de publiciteit gezocht wordt m.b.t. dit soort zaken. Politiek doet maar wat, zonder dat publiek de gevolgen doorziet.

Groeten, Co




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2004, 22:26:57
Het staat ook op AmbulanceNet!

'Buikpijn als ik 'n ambulance hoor langskomen'

Na tien jaar nachtelijk vrijwilligerswerk houdt het traumateam van het UMC St Radboud het voor gezien. Arts Ruud Eijk: "Het houdt een keer op. Als de politiek niet wil, waarom zouden wij het dan doen?"

Het is volgens MMT-arts Ruud Eijk van het Radboudziekenhuis niet alleen een kwestie van geld. "Een Mobiel Medisch Team (MMT) moet goed georganiseerd worden en ook daar ontbreekt het aan. De politiek kan zich niet verschuilen achter een stel vrijwilligers. Door met de nachtinzetten te stoppen hopen we het signaal af te geven dat het anders moet."

Het MMT levert specialistische zorg buiten het ziekenhuis aan patiënten die in levensgevaar verkeren, vaak bij een ernstig verkeersongeluk. Overdag gebruikt het team daarvoor meestal de traumahelikopter, 's nachts een ambulancebus. Artsen als Ruud Eijk verrichten dan medische handelingen die hulpverleners van een ambulance niet kunnen of mogen doen. Aan die nachtinzet komt nu een einde.

In de jaren dat Eijk op vrijwillige basis heeft meegewerkt aan het nachtelijk MMT-team is hij overtuigd geraakt van de meerwaarde daarvan. "Elke inzet 'snachts is goud waard. Driekwart van de ongevallen waar een MMT naar toe gaat, gebeurt tussen 7.00 en 19.00 uur. Dat zijn de tijden waarop de traumahelikopter vliegt. De rest gebeurt allemaal in de nacht."

Dat betekent dat een kwart van de patiënten 's nachts baat kan hebben bij de zorg van een MMT, maar die nu niet meer krijgt. Als arts kost het Eijk dan ook veel moeite om te stoppen met de nachtinzetten. "Als ik thuis ben en ik hoor een ambulance langskomen, krijg ik daar buikpijn van. Dan weet ik dat wij niet gaan. Terwijl we iemands leven daarmee hadden kunnen redden."

Toch gaat het zo niet langer. "Een nachtelijk MMT moet professioneel georganiseerd worden. Privé is het voor ons een enorme investering geweest. Soms werd ik drie keer per week na middernacht opgeroepen. Er is een tijd geweest dat ik niet eens meer een wijntje durfde te drinken tijdens het eten omdat ik misschien een oproep kon krijgen."

De MMT-arts begrijpt niet dat de situatie van de traumazorg de afgelopen jaren niet is verbeterd, ook niet na rampen als de nieuwjaarsbrand in Volendam. "Uit het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg over Volendam blijkt dat het sindsdien alleen maar slechter is geworden. Het Radboudziekenhuis heeft lang geïnvesteerd in het MMT, maar het houdt een keer op. Als de politiek niet wil, waarom zouden wij het dan doen?"

De allermooiste oplossing is volgens Eijk nachtelijke vluchten met de traumahelikopter. "In 85 procent van de gevallen kunnen we ook 's nachts vliegen", meent Eijk. "Het zou goed zijn om te onderzoeken welke tijden het meest effectief en rendabel zijn. Of misschien is het ook wel een idee om meer MMT's met een ambulancebus paraat te hebben in de nacht. Het kan allemaal, maar het ministerie van VWS moet er wel in willen investeren."

Bron: De Gelderlander


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2004, 21:19:07
Ik vind het een erg trieste zaak dat 'de milieu normen' of 'menselijke nachtrust' boven het leven van een mens worden gesteld. In wat voor achterlijke maatschappij leven we nu eigenlijk?


Robert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2004, 23:04:28
Na het lezen van dit stuk kan ik een dergelijke reactie wel voorstellen. Maar je moet niet vergeten dat het een kwestie van keuzes is in Nederland. Bovendien hebben wij een uitstekend systeem van ambulancezorg. Om nog meer geld in het helisysteem te pompen lijkt mij onverantwoord gezien de andere vraagstukken die wij moeten oplossen in de gezondeheidszorg. Kijk maar naar onze verstandelijke beperkte medemens en de ouderen.
Bovendien ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde van de het heliteam. De kwaliteit van leven naar behandeling door een mmt of ambuteam zijn nimmer vergeleken. Alleen dat er circa 20  mensenlevens werden gered door de inzet van een heli.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2004, 21:32:41
Ik denk dat je in dat opzicht wel gelijk hebt, er wordt veel geld de verkeerde kant op gestuurd. Voorzieningen voor (verstandelijk/meervoudig) gehandicapten en ouderen moeten vaak met heel weinig geld zich zien te redden. Anderzijds praten we wel over 20 mensenlevens, zeker ook het overwegen waard. Het spreken over kwaliteit van leven na de inzet van een mmt of ambu, ik denk dat dat een moeilijke vergelijking wordt.


tatujordi

  • Verpleegkundige beademingsafdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
    • Ambulancesite.nl
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2004, 17:54:22
tot als hun zelf wat over komt en dan moet het ineens komen want dan zien ze ineens in dat het levens kan schelen die gasten moeten eens een dagje meedraaien op de MMT afdeling dan weten ze wat die jongens van de trauma helikopter voor andere over hebben erg triest dat het zo moet met de zorg :-\ :-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2004, 19:40:39
Ik denk dat je in dat opzicht wel gelijk hebt, er wordt veel geld de verkeerde kant op gestuurd. Voorzieningen voor (verstandelijk/meervoudig) gehandicapten en ouderen moeten vaak met heel weinig geld zich zien te redden. Anderzijds praten we wel over 20 mensenlevens, zeker ook het overwegen waard. Het spreken over kwaliteit van leven na de inzet van een mmt of ambu, ik denk dat dat een moeilijke vergelijking wordt.

Wordt i.d.d. tijd voor een wetenschappelijk onderzoek over kwaliteit van leven na inzet van MMT en/of ambulance. Misschien dat dit de MMT-Heli -Lobby van allerlei op pecunia beluste dokters en ingehuurde ziekenhuislobbyisten wat kan temperen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 30 september 2004, 19:00:12
Ik ben bang dat dit een eindeloze discussie zou kunnen worden. Wat versta je onder kwaliteit van leven? Hoe ver wil je gaan met het verlengen van het leven? Is dat wel wetenschappelijk te onderzoeken? Meer filosofische vragen lijkt het mij.
We moeten niet vergeten, mensen komen niet bewust in een situatie waarin er (eventueel) een MMT of TraumaHeli wordt ingezet. Het leeuwendeel van deze mensen wil leven. Het stoppen met een MMT zou levens kunnen kosten. Jammer dat het altijd en overal om geld gaat en dat mensenlevens op een ondergeschikte plaats komen.
Om in te haken op de reactie van tatujordi; gelukkig zijn er mensen die alles voor anderen over hebben, die moeten we niet beperken in hun geweldige inzet (die ze op vrijwillige basis leveren!).
(Toevallig, de traumaheli vliegt net over, terug van een hopelijk levensreddende inzet.)
Hoe je het ook wend of keert, de zorg kost heel erg veel geld en jammer genoeg moet men keuzes maken.

Persoonlijk ben ik een voorstander van een MMT, omdat ook die twingtig levens per jaar de moeite waard zijn.
Ik heb gelukkig weinig met politiek van doen, maar zoals ik in mijn eerste reactie schreef, sommige verhoudingen zijn erg krom in Nederland.

Ik blijf dit een moeilijk geheel vinden. Ik denk dat het interessant is om dit eens met mijn mede studenten te bespreken.


Robert

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2004, 22:51:14
Het meten van de QOL wordt veelvuldig gedaan en is dus heel goed uit te voeren. Echter in de proef van Amsterdam is destijds bewust gekozen dit niet te doen. Als je het onderzoeksrapport van destijds leest zie je ook dat er een behoorlijk aantal slachtoffers niet hebben (kunnen) aangeven hoe zij na behandeling van het HMMT zijn hersteld. Wellicht zijn deze mensen in een verpleegtehuis terrecht gekomen. Kortom het klinkt allemaal mooi maar exact weten wij dus niet wat de kosten baten zijn. Uiteraard be ik het eens dat 20 mensenlevens het meer dan waard is om je meer dan maximaal in te spannen. Maar heb oog voor agenda zetting van schreeuwers ( bijv traumachirurgen). De huidige ambulancezorg moet eerst maar eens op een goed peil komen. De ned ver van traumatologie wil de heli 24 uur laten vliegen en vanaf vijf plaatsten. Gaat ietsje meer kosten.