Krakersrellen 2010

Auteur Topic: Krakersrellen 2010  (gelezen 11257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
    • Brandweerpost Nederhorst den Berg
Reactie #50 Gepost op: 4 oktober 2010, 13:02:23
Rond het middaguur heeft de politie twee gekraakte appartementen aan de Lijnbaanssteeg in Amsterdam ontruimd. Beide panden zijn tijdens de demonstratie tegen de nieuwe Wet Kraken en leegstand op vrijdagavond 1 oktober 2010 gekraakt.

De politie ging tot ontruiming omdat beide woningen in gebruik waren op het moment waarop zij gekraakt werden.

De ontruiming is rustig verlopen, er waren geen mensen meer aanwezig in de twee appartementen. De appartementen zijn overgedragen aan de eigenaar.

Afgelopen week heeft de Amsterdamse driehoek van politie, gemeente en justitie de beleidsuitgangspunten vastgesteld voor de uitvoering van de kraakwet. Bij de uitvoering van de wet wordt gebruik gemaakt van een prioritering voor de ontruiming van kraakpanden in drie categorieën.

Panden die gekraakt worden terwijl zij in gebruik zijn krijgen een hoge prioriteit en worden zo spoedig mogelijk ontruimd. De gekraakte appartementen aan de Lijnbaanssteeg vallen in deze categorie aangezien zij bewoond waren.

Voor beide appartementen is aangifte gedaan door de eigenaar en de huurders. De eigenaar heeft voor beide appartementen een getekende huurovereenkomst overlegd. Ook waren er persoonlijke spullen van de huurders in de appartementen aanwezig op het moment van de kraak. Daarnaast waren de appartementen via een makelaar te koop aangeboden.

Bron: RTVNH.NL


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #51 Gepost op: 4 oktober 2010, 16:49:50
Demonstrant doet aangifte van poging tot doodslag

De 19-jarige Ruby, die afgelopen vrijdagavond gewond raakte door klappen van ME'ers, doet aangifte wegens poging tot doodslag.

Ruby werd in haar gezicht geslagen en hevig bloedend afgevoerd. Volgens haar advocaat was het geweld van de ME buiten alle proporties en heeft Ruby nooit geprovoceerd.

Ruby, die vooraan liep in het protest tegen het kraakverbod, hield aan de charge onder meer een scheur in haar schedel over. Ze zou op dit moment geen daglicht kunnen verdragen.  De politie zou haar pas op aandringen van artsen hebben willen laten opnemen in het OLVG.

Volgens Jebbink lijkt het erop dat de politie haar boekje te buiten is gegaan.
Op dit moment is Ruby nog niet in staat om aangifte te doen. Als die uiteindelijk volgens het OM voldoende aanknopingspunten biedt, komt er een onderzoek van de Rijksrecherche. De politie kan over de zaak geen uitspraken doen.


Bron: at.nl

Disclaimer: bovenstaand artikel geeft niet noodzakelijkerwijs de mening van de poster weer. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #52 Gepost op: 4 oktober 2010, 16:55:06
Ach ja, je loopt vooraan in een demonstratie van krakers..... Vervolgens zie je dat de boel escaleert, en dat er met spullen wordt gegooid. Je denkt: ach laat ik lekker blijven staan...
Daarop wordt er door de politie gewaarschuwd dat er geweld gaat worden gebruikt en je denkt: Ach laat ik lekker blijven staan...
Dan krijg je uiteindelijk klappen waarbij je letsel oploopt en dan ga je aangifte doen?  0021
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #53 Gepost op: 4 oktober 2010, 17:02:14
Tsja, het zijn niet voor niets krakers. Die hebben volgens mij een andere "manier van denken".  ::)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #54 Gepost op: 4 oktober 2010, 22:50:27
Mooi ook dat je meeloopt in een demonstratie waar (op een niet nader te noemen site) voor opgeroepen werd om geen geweld te schuwen (iets met stenen en vuur...) en waarbij spandoeken zijn met de tekst: "Jullie wetten zijn de onze niet" je dan aangifte gaat doen als er dan wat gebeurd...

Dat er een woordvoerder serieus staat te verkondigen dat het de schuld van de politie is, omdat die er gewoon waren....

Dat je tegen de staat en haar wetten bent, totdat het je uitkomt....

Verbaasd u niet, verwondert u slechts....

Heeft iemand trouwens ergens nog het filmpje kunnen vinden waarop de platte pet belaagd wordt aan de achterzijde van bureau Nieuwezijds? Er is daarop duidelijk te horen dat ze bedreigd worden. Het was op youtube geplaatst door een kraker vreedzame demonstrant, maar op de een of andere manier is het niet meer te vinden.  :-\


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #55 Gepost op: 6 oktober 2010, 20:23:57
Beetje laat, maar hoort hier wel thuis:

Gemeente wil schade rellen verhalen

Burgemeester Eberhard van der Laan gaat proberen de schade van de krakersrellen van vrijdag op de daders te verhalen.

Dat zei zijn woordvoerder maandag. Een demonstratie van krakers tegen het kraakverbod vrijdagavond in Amsterdam liep uit de hand. Een groep van ongeveer tweehonderd actievoerders gooide met stenen naar de politie en richtte vernielingen aan. Twee agenten, drie politiepaarden en een onbekend aantal krakers raakten gewond. Elf mensen werden opgepakt, van wie er zes nog vastzitten.

De woordvoerder van Van der Laan zei dat het lastig zal worden om de schade te verhalen. Zo is het moeilijk om te bewijzen dat mensen verantwoordelijk zijn voor bepaalde schade. Verder valt er bij de krakers vermoedelijk niet veel te halen. Van de rellen bestaan volgens de woordvoerder wel veel beelden, wat in het voordeel van de gemeente is.

In het verleden moesten voetbalhooligans van de rechter wel eens een vergoeding betalen voor de schade die ze aanrichtten tijdens rellen.

Bron: AT5 / http://www.at5.nl/artikelen/49428/gemeente-wil-schade-rellen-verhalen


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #56 Gepost op: 6 oktober 2010, 20:55:29
Ik heb afgelopen zaterdag mee gelopen tijdens de krakers demonstratie. Niet als kraker, maar puur om een keer mee te maken hoe het is om zo'n demonstratie mee te maken. Lekker rustig mee gelopen tussen de politie agenten die de gehele stoet moesten begeleiden! Oftewel, ik had netjes een afstand van +- 15 meter van de krakers..
Alles verliep rustig, de gehele stoet hield zich kalm tijdens de tocht rond de stad.
Maar toen sloeg de vlam in de pan! Terug bij het eind punt (tevens begin punt) vond een grote groep krakers het nodig ineens massaal richting de binnenstad van Nijmegen te lopen... Er werd luidkeels geschreeuwd, en zo nu en dan vloog er een object door de lucht (stoel, blikje, steen, glas). Op een gegeven moment kwamen er een aantal bikers van de politie (ondersteund door de bereden politie en 2 ME busjes) (ME'ers bleven IN de busjes) voor de groep terecht, en werd er door de politie duidelijk, netjes, en krachtig gevraagd zich te verplaatsten in de richting van het Kronenburg park. Dit was zo afgesproken met de krakers organisatie...
Echter vonden de krakers dat dit NIET nodig was, en bleven dan ook stijf staan (nog steeds schreeuwend naar de politie). Na een aantal keer opnieuw de krakers te verzoeken rechtsomkeer te maken werd er besloten iedereen te vorderen zich te verwijderen van de huidige locatie. Nouja, je voelt 'm al aankomen, ook dit waren de krakers niet van plan.. Sterker nog, inmiddels werd de politie helemaal verr*t gescholden!
De krakers vonden het genoeg.., ze waren hoe dan ook van plan de binnenstad te bereiken! Enja hoor... ineens komt de hele groep in beweging! Al rennend, duwend, kwamen de krakers in beweging. Ze schopte en sloegen zich een weg door de eerste politie linie (bikers en paarden)! Op dat moment stonden de krakers zowat OP de ME busjes.. Dit was teven het eindstation, ze konden niet verder. De politie bikers en politie paarden konden de groep weer een meter of 20 naar achter drijven.. Nog steeds was de groep niet van plan helemaal rechtsomkeer te gaan, dus werd de ME in een mooie linie opgesteld. Tegelijk werd er door de politie duidelijk gemaakt door middel van een preek via de speakers dat de ME de krakers ging helpen weg te gaan, werd er niet voldaan aan deze vordering, dan kon je risico lopen dat er geweld tegen je werd gebruikt. Stom en wel bleven de krakers staan, de ME begint rustig richting de groep te lopen en zet op een gegeven moment de pas er in... En ja hoor, daar ging het.. De krakers probeerde weg te komen, en her en der kreeg iemand een wel verdiende klap!

Dit is het begin van een hele reis met klappen en stoten heen en weer, in de richting van het centraal station! Had je er niks te zoeken, was je onschuldig of niks van plan!? Dan had je 1000 kansen om daar weg te komen! Dat was overduidelijk!

Niemand die mij kan vertellen dat de politie begon met  'provoceren' of onnodig en brutaal geweld! Natuurlijk zal er her en der een klap teveel zijn gegeven, maar ga me niet vertellen dat je niet weg kon komen!

Zo, dit is mijn kant van het verhaal, en ik mag toch eerlijk en duidelijk zeggen dat er een net optreden is neer gezet door de politie! Heb het nu eens van dichtbij mee gemaakt, en dat was een hele indrukwekkende ervaring!


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #57 Gepost op: 7 oktober 2010, 02:11:23
Van die gasten allemaal de uitkering intrekken...
Totdat alle schade weer betaald is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #58 Gepost op: 7 oktober 2010, 17:57:16
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7872951/___Politieactie_ferm_en_beheerst___.html?sn=binnenland,buitenland

do 07 okt 2010, 17:13
Van der Laan: politieactie ferm en beheerst

AMSTERDAM -  Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam vindt dat de politie afgelopen vrijdag tijdens de uit de hand gelopen krakersdemonstratie ?ferm maar wel beheerst? heeft opgetreden. Hij zei donderdag tegen de gemeenteraad dat hij geen aanleiding heeft om te twijfelen aan het feitenrelaas zoals de politie dat heeft opgesteld.

De burgemeester deed dit verslag uit de doeken tijdens een vergadering van de raadscommissie openbare veiligheid. Volgens hem was een groep van 150 tot tweehonderd actievoerders, gekleed in zwarte beschermende kleding en bivakmutsen, uit op een confrontatie.

De betoging tegen de vrijdag in werking getreden antikraakwet, waar op het drukste moment ongeveer duizend mensen aan deelnamen, liep aan het begin van de avond volledig uit de hand in de Spuistraat. Volgens Van der Laan trad de 'gewone' politie terug nadat in de straat twee koopappartementen waren gekraakt en agenten waren bedreigd. Vervolgens trok de groep betogers door richting het Spui, waarbij ze volgens het feitenrelaas de achterzijde van het politiebureau aan de Nieuwezijds Voorburgwal bekogelden met blikjes, flessen en stenen. Daarop kwam de mobiele eenheid in actie, die de groep volgens de politie uiteen moest drijven.

De charges leidden tot veel geweld, zowel van de kant van de politie als die van de krakers. Een auto ging op zijn kant, op diverse plaatsen werden barricades opgeworpen. Agenten en actievoerders raakten gewond. „Het was een hele zware avond voor de politie en uiteindelijk ook voor de krakers”, aldus Van der Laan.

Diverse politieke partijen, waaronder GroenLinks en de SP, vroegen zich donderdag af hoe het zo uit de hand heeft kunnen lopen. „Waarom is besloten de groep te verspreiden in zo'n smalle straat”, wilde fractieleider van GroenLinks Marieke van Doorninck weten. Ook enkele krakers kwamen donderdag inspreken. Zij vonden dat de ME te veel geweld heeft gebruikt.

De VVD stelde voor als gemeente de schade die omwonenden en ondernemers in en om de Spuistraat hebben opgelopen op zich te nemen. De gemeente zou die dan op haar beurt moeten verhalen bij de krakers. Van der Laan zegde toe de mogelijkheid te bekijken.

Verder zei de burgemeester dat hij het tempo waarin kraakpanden worden ontruimd niet gaat versnellen, zoals enkele partijen graag zouden zien. „Ik ben geen gretige burgemeester maar een zorgvuldige.”


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #59 Gepost op: 13 oktober 2010, 20:43:48
Taakstraffen voor krakers wegens rellen

De rechter heeft vier krakers veroordeeld tot taakstraffen.

In totaal moesten woensdag tien krakers bij de rechtbank tekst en uitleg geven over hun aandeel in de krakersrellen in de Spuistraat.

Na een demonstratie tegen de kraakwet liep het daar twee weken geleden behoorlijk uit de hand. De krakers raakten slaags met de ME, er werd met stenen gegooid en er werd traangas ingezet om de menigte uiteen te drijven. Volgens de krakers begon de politie, volgens de politie begonnen de krakers. Feit is dat de stenen door de lucht vlogen en er rake klappen vielen.

Drie krakers kregen een taakstraf van 60 uur, één kraker- een vrouw- werd veroordeeld tot een 80-urige taakstraf. Allen zijn schuldig bevonden aan openlijke geweldpleging.

Een vijfde kraker werd vrijgesproken. Hij maakte weliswaar deel uit van de groep relschoppers, maar was zelf niet gewelddadig en had aangegeven zich moeilijk te kunnen onttrekken aan de groep. De hoogste straf ging naar de vrouw, omdat zij volgens de rechter zelf met een steen naar de Mobiele Eenheid heeft gegooid. Bij het oordeel heeft de rechter onderscheid gemaakt tussen het gooien naar goederen of naar mensen.

Het Openbaar Ministerie had tegen alle tien de krakers 60 uur werkstraf geëist. De overige uitspraken volgen nog.


Bron: at5.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten