Ik heb afgelopen zaterdag mee gelopen tijdens de krakers demonstratie. Niet als kraker, maar puur om een keer mee te maken hoe het is om zo'n demonstratie mee te maken. Lekker rustig mee gelopen tussen de politie agenten die de gehele stoet moesten begeleiden! Oftewel, ik had netjes een afstand van +- 15 meter van de krakers..
Alles verliep rustig, de gehele stoet hield zich kalm tijdens de tocht rond de stad.
Maar toen sloeg de vlam in de pan! Terug bij het eind punt (tevens begin punt) vond een grote groep krakers het nodig ineens massaal richting de binnenstad van Nijmegen te lopen... Er werd luidkeels geschreeuwd, en zo nu en dan vloog er een object door de lucht (stoel, blikje, steen, glas). Op een gegeven moment kwamen er een aantal bikers van de politie (ondersteund door de bereden politie en 2 ME busjes) (ME'ers bleven IN de busjes) voor de groep terecht, en werd er door de politie duidelijk, netjes, en krachtig gevraagd zich te verplaatsten in de richting van het Kronenburg park. Dit was zo afgesproken met de krakers organisatie...
Echter vonden de krakers dat dit NIET nodig was, en bleven dan ook stijf staan (nog steeds schreeuwend naar de politie). Na een aantal keer opnieuw de krakers te verzoeken rechtsomkeer te maken werd er besloten iedereen te vorderen zich te verwijderen van de huidige locatie. Nouja, je voelt 'm al aankomen, ook dit waren de krakers niet van plan.. Sterker nog, inmiddels werd de politie helemaal verr*t gescholden!
De krakers vonden het genoeg.., ze waren hoe dan ook van plan de binnenstad te bereiken! Enja hoor... ineens komt de hele groep in beweging! Al rennend, duwend, kwamen de krakers in beweging. Ze schopte en sloegen zich een weg door de eerste politie linie (bikers en paarden)! Op dat moment stonden de krakers zowat OP de ME busjes.. Dit was teven het eindstation, ze konden niet verder. De politie bikers en politie paarden konden de groep weer een meter of 20 naar achter drijven.. Nog steeds was de groep niet van plan helemaal rechtsomkeer te gaan, dus werd de ME in een mooie linie opgesteld. Tegelijk werd er door de politie duidelijk gemaakt door middel van een preek via de speakers dat de ME de krakers ging helpen weg te gaan, werd er niet voldaan aan deze vordering, dan kon je risico lopen dat er geweld tegen je werd gebruikt. Stom en wel bleven de krakers staan, de ME begint rustig richting de groep te lopen en zet op een gegeven moment de pas er in... En ja hoor, daar ging het.. De krakers probeerde weg te komen, en her en der kreeg iemand een wel verdiende klap!
Dit is het begin van een hele reis met klappen en stoten heen en weer, in de richting van het centraal station! Had je er niks te zoeken, was je onschuldig of niks van plan!? Dan had je 1000 kansen om daar weg te komen! Dat was overduidelijk!
Niemand die mij kan vertellen dat de politie begon met 'provoceren' of onnodig en brutaal geweld! Natuurlijk zal er her en der een klap teveel zijn gegeven, maar ga me niet vertellen dat je niet weg kon komen!
Zo, dit is mijn kant van het verhaal, en ik mag toch eerlijk en duidelijk zeggen dat er een net optreden is neer gezet door de politie! Heb het nu eens van dichtbij mee gemaakt, en dat was een hele indrukwekkende ervaring!