Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'

Auteur Topic: Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'  (gelezen 27455 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2007, 21:08:03
scheelt erg veel met elkaar. de duitse pakken zijn stukken beter als de nederlandse pakken. de duitse blijven kwalitatief veel beter, bij de nederlandse laat de klittenband los, schieten de gespen los komen snel gaten in de kniestukken enzenzenz, dat is bij de duitse pakken niet zo ze sluiten veel beter af. ik zal even kijken of er een website of iets dergelijks is waar deze pakken vandaan komen.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2007, 21:26:46
Ga rustig door met ervaringen uitwisselen, wij gaan volgend jaar nieuwe bluskleding aanschaffen, en ik zit ook in de kledingwerkgroep dus.....ik zal uw meningen en ervaringen nauwgezet volgen.


korsakoff

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 juli 2007, 09:46:08
Bij ons werd de uitrukkleding via 'Van rijnsbergen Smit' of iets dergelijks uit Haarlem geregeld. Prima pakken.
Vroeger in een overall gelopen. Is ronduit klote (persoonlijke opinie). Bij warm weer en 'gewoon kluswerk' zoals wegdek schrobben, kun je geen jas uitdoen, waardoor je afsterft van de warmte.

Bij een broek kun je kiezen voor de tuinbroek variant of een 'gewone' broek. Ik ken alleen de tuinbroek en die wil nog wel eens de familiekostbaarheden in de klem trekken. Dus misschien is een gewone broek wel prettiger....


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #23 Gepost op: 4 november 2009, 23:30:09
Afgesplitst van het 'brandweer helmen' topic ;)
Maarten.




Oke oke... Deze foto is beter? :P



Lijkt wel schoffeldienst met die pakken. ::) Waarom is daar voor gekozen? En niet voor een (goedkoper!) veiligheidshesje?
343, never forget.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #24 Gepost op: 5 november 2009, 01:12:06
Is voor gekozen om inderdaad hesjes te omzeilen, opvallender dan dit kan je het niet hebben. Waarom op deze manier: kan je nog is je jas uitdoen zonder direct in je korte mouwen te staan... Kosten/ baten afweging: sja... Het werkt goed, weinig klachten gehoord :)


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #25 Gepost op: 6 november 2009, 09:59:24
Lijkt wel schoffeldienst met die pakken. ::) Waarom is daar voor gekozen? En niet voor een (goedkoper!) veiligheidshesje?

Naar mijn idee is er niet gekozen voor deze pakken om de hesjes te omzeilen. Deze pakken zijn speciaal voor HV-incidenten. Dit werkt een stuk makkelijker dan in je bluskleding.

Wat is het voordeel van die HV helmpjes bij brandweer Hendrik Ido Ambacht? Je kan toch ook je gewone helm daarvoor gebruiken?

De helmen zijn een stuk lichter, dus dat werkt prettiger


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 6 november 2009, 13:49:52
Een ander argument is hittestuwing bij HV incidenten. Daarover kan je meer lezen in dit topic.

En een discussie over de zichtbaarheid in dit topic.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #27 Gepost op: 7 november 2009, 11:53:39
Verschillende bluspakken:




Bluskleding brandweer Schiphol


Bluskleding brandweer Vlaardingen (Rotterdam-Rijnmond)


Bluskleding brandweer Nieuw-Lekkerland (Zuid-Holland Zuid)
Brandweer Papendrecht


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #28 Gepost op: 5 april 2010, 15:40:43
Over die pakken van HIA..

Die HV pakken worden ook gebruikt voor de mensen van het Ontsmettingsteam. Het schijnt dat ze sneller zijn dan dat je je broek met die brutels om moet doen. Ook zijn ze wat koeler tijdens de inzetten.

Het voordeel hier van is dit:

Aan de zijkant van de mouwen zitten 2 rondjes klittenband. Hierop plakken ze tijdens de inzet hun rang, dus 1ste Tech Team/1ste Tech Team/2e Tech Team/ 2e Tech Team/Gewondenverzorger en dan de BV en pomp/chauf. Zoals jullie erder zeiden voor het omzeilen van die hesjes is dit systeem er gekomen. Ik geloof dat Rotterdam-Rijmond hier ook al mee werkt.

Dit waren de oude pakken van HIA:

Groeten,  Tazbrw


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #29 Gepost op: 5 april 2010, 16:03:27
Ik heb ook korpsen gezien (volgens mij in Gelderland), die de Amerikaanse, gele pakken zoals op onderstaand plaatje, droegen. Is dit speciale kleding?



PS Als iemand hem wil verkleinen, be my guest..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..