Eisen reddingsbrigade

Auteur Topic: Eisen reddingsbrigade  (gelezen 10995 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Gepost op: 6 augustus 2004, 14:36:51
Wat zijn de eisen om aan de slag te kunnen als vrijwilliger bij de reddingsbrigade? Kan ik daar bij wijze van gewoon aankloppen met mn A en B zwemdiploma of worden er nog specefieke eisen gesteld. En zijn er eventueel ook aanvullende opleidingen te volgen op dat gebied?

Ik hoor t graag

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2004, 00:03:49
Dat is nu zo leuk Sander, dat is bij elke reddingsbrigade verschillend. Bij de ene moet je 26 zwemdiploma's hebben en hoef je nauwelijks te kunnen varen, bij een andere hoef je nauwelijks te hoeven zwemmen (waar zijn reddingsvesten anders voor) maar moet je alles kunnen met je boot en er zijn er die diploma's en certificaten op allerlei gebied vragen, zoals EHBO, vaarbewijs, Reddend zwemmen, strandwacht, Marifoon bedieningscertificaat, vaarbewijs I en II, Brandwacht A en spinal care.

De meeste opleidingen kun je later binnen de brigade halen. Ik zelf vind het belangrijker dat je:

Het leuk vindt iemand te helpen
bereid bent daar moeite voor te doen,
van aktie houdt en
goed in een team kunt funktioneren.

Heb je die eigenschappen dan komt de rest vanzelf!

Waar woon je?

Henk

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2004, 16:24:33
Sander,

gezien je woonplaats kan je in IJmuiden of Wijk aan Zee terecht, laat even weten wat je voorkeur is dan ik je wel telefoonnummers
zie ook:
www.reddingsbrigade-wijkaanzee.nl en ww.ijrb.nl

groet Fly
aan het strand is iedereen directeur

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2004, 16:40:38
Bedankt voor beide reacties. Ik heb nog geen concrete plannen, maar t lijkt me wel wat om volgend seizoen bij de reddingsbrigade te komen. Vandaar dat ik ff wou weten wat de eisen waren. Ik moet eerst mn zwemvaardigheid ff op peil brengen want t is alweer een tijdje trug dat ik gezwommen heb. Maar in ieder geval bedankt voor de reacties, ben een hoop wijzer geworden.

Misschien tot volgend seizoen op t strand

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2004, 20:50:42
Sander,

Als je volgend jaar bij een reddingsbrigade aan de gang wil dan zal je deze winter mee moeten trainen/zwemmen bij een brigade anders kan je volgend jaar niet meedraaien

Fly

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2004, 08:59:42
Hey Sander,

als je naar het strand wilt moet je gewoon aankloppen, oke eerst ff bellen is ook goed, maar je hebt in Beverwijk mogelijkheden zat, ligt er ook aan wat voor strand je zelf wilt bemannen.

Heemskerk en Wijk aan Zee zijn relatief rustige reddingsbrigades, IJmuiden heeft al meer werk, Bloemendaal en Zandvoort wordt het al een stuk drukker.

Maar volgens mij zit er ook een reddingsbrigade op het Uitgeestermeer, als je van zoet water houdt.

Je moet eigenlijk kijken welke reddingsbrigade het beste bij je past en het makkelijkste te bereiken is voor je.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2004, 09:34:52
Sander,

Als je volgend jaar bij een reddingsbrigade aan de gang wil dan zal je deze winter mee moeten trainen/zwemmen bij een brigade anders kan je volgend jaar niet meedraaien

Fly

Wij doen dat andersom. We gaan niet de hele winter met iemand trainen met het risico dat in de zomer blijkt dat hij het helemaal niet leuk vindt. Iemand mag bij ons een maand op proef, vindt hij het leuk dan gaan we het opleidingsproject in. Opleidingen zijn te duur om zomaar weg te geven/gooien.

Henk

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2004, 15:54:06
Henk,

Je kan nieuwe mensen in de winter wel alvast brevet 6 laten halen, tevens kan je kijken of de persoon wel "past" binnen de groep en inderdaad de verdere training komt dan in het voorjaar

Groet Ron

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2004, 18:26:08
Brevet 6 is nooit weg... ;)

Henk

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2004, 21:15:37
Citaat
Wat zijn de eisen om aan de slag te kunnen als vrijwilliger bij de reddingsbrigade? Kan ik daar bij wijze van gewoon aankloppen met mn A en B zwemdiploma of worden er nog specefieke eisen gesteld. En zijn er eventueel ook aanvullende opleidingen te volgen op dat gebied?

Maar over het algemeen zijn er vrij weinig eisen om bij een RB te komen. Diploma A en B en een minimum leeftijd van zes of zeven jaar is genoeg! Maar als je het hebt over meedraaien,dan moet je toch wat meer tjd bij de brigade doorgebracht hebben en daar ook de diploma's en de ervaringen opgedaan hebben!

Citaat
Brevet 6 is nooit weg...

Met brevet 6 is in elk geval ook het EHBO al binnen,dus da's nog een extra'tje!!
  Ta