Ik kan alleen voor Amsterdam-Amstelland spreken en daar is het zo geregeld:
- ULM-rijders (lichte motorfiets zoals Honda Transalp of BMW 650GS, zie je vooral in de stad) hebben een portofoon die aan hun helm gekoppeld is door een zgn ULM set. Deze heeft een grote knop eraan zitten, die meestal aan de jas wordt geklemd en die werkt als Push-To-Talk knop. Ook zit er een 2e snoer aan die aan de motor gekoppeld wordt, zodat er met een PTT-knop aan het stuur gewerkt kan worden. Hierdoor hoef je geen hand van het stuur te halen om te zenden. De porto staat meestal op het districtskanaal. Vaak heeft een ULM rijder een 2e porto bij zich om het HB kanaal uit te luisteren.
- Motorrijders van de DCIV (rijden op een zware motorfiets, de Honda Pan-European en zijn vaker op de snelweg te vinden, alhoewel je ook tegen zult komen in de stad). Die hebben een mobilofoon op de motor zitten, waar de helm rechtstreeks op aangesloten wordt. Hier zit ook een PTT knop op het stuur weggewerkt. Als je dus afstapt moet je loskoppelen of de helm afzetten. Je gebruikt dan je portofoon voor de communicatie.
Er is trouwens een systeem op proef (geweest) bij de DCIV dat werkt met bleutooth. Hierdoor kun je draadloos communiceren, de navigatie horen en bellen, tot een aantal meters om de motor heen.
grtzz,
TDMdR