Kalme zee helpt bij evacuatie van 236 opvarenden brandende Lisco Gloria
De 236 passagiers en bemanningsleden van het Litouwse veerschip Lisco Gloria zijn vorige week vrijdagnacht op de Oostzee geëvacueerd nadat aan boord brand was uitgebroken.
De Lisco Gloria is verlaten. Gewacht wordt tot de brand aan boord is uitgewoed. (Foto marepress/Havariekommando Cuxhaven)
1/7
De Lisco Gloria was onderweg van Kiel naar Klaipeda toen kort voor middernacht op het bovendek een explosie plaatshad. Experts gaan er intussen vanuit dat de brand ontstond in een defecte koelaggregaat van een vrachtwagen. Op dat moment voer het schip tien mijl ten noorden van het Duitse eiland Fehmarn. Een poging de brand onder controle te krijgen mislukte. Kort daarop sloegen de vlammen over op andere vrachtwagens en spoedig stond een groot deel van de opbouw in brand. Daarom besloot de kapitein dat iedereen van boord moest. Gelukkig was het rustig weer met een kalme zee.
Verdwaalde jongen
Na de mayday van de Lisco Gloria snelden in de buurt verkerende schepen, diverse reddingsboten, sleepboten en helikopters uit Duitsland, Denemarken en Zweden naar de plaats van de ramp. Ook de veerboot Deutschland, die tussen Puttgarden en Rødby vaart, onderbrak haar overtocht. De opvarenden van de Lisco Gloria gingen in de reddingsboten en werden door diverse schepen overgenomen en naar de Deutschland overgebracht. Veel van hen waren uit bed gevlucht en hadden nauwelijks kleren aan. Twee opvarenden moesten per helikopter naar een ziekenhuis worden gevlogen.
Piloten van een van de helikopters ontdekten na de evacuatie een persoon in het voorschip achter een van de ramen. Het bleek een 14-jarige jongen te zijn die slechts een onderbroek droeg. Hij zag kans het raam in te slaan en kon met een reddingskorf worden gered.
De Deutschland meerde om zes uur in de ochtend in de marinehaven van Kiel af. Van de slachtoffers moesten 28 mensen met rookvergiftiging en snijwonden in ziekenhuizen worden behandeld. De overigen werden in een hotel ondergebracht.
Smeltende romp
Intussen dreef de 2002 gebouwde Lisco Gloria langzaam 12 mijl onbemand in de richting van Denemarken. In de loop van de morgen werd een vier man sterk boarding-team van de tot de Arbeitsgemeinschaft Küstenschutz behorende sleepboot Baltic op het schip afgezet. Het lukte hen de beide ankers uit te brengen en een stranding op de kust van het eiland Langeland te verhinderen.
Het Havariekommando in Cuxhaven had vanaf het begin de leiding over de reddingsoperatie en besloot de Lisco Gloria - die intussen 15 graden een slagzij maakte - gecontroleerd uit te laten branden om te voorkomen dat het bluswater van 10 schepen het veerschip zou laten kapseizen. Daarop werd alleen de romp nog door drie sleepboten gekoeld. Pas zondagmiddag was het vuur uitgewoed. De hitte aan boord was zo groot, dat aan stuurboord op twee plaatsen de romp was gesmolten. Desondanks verwacht de rederij dat de Lisco Gloria niet total loss is.
Zondagmorgen gaf het Havariekommando de leiding over aan de Deense autoriteiten. Intussen heeft Smit Salvage de bergingsopdracht in de wacht gesleept. Naar welke haven de Lisco Gloria zal worden verhaald staat nog niet vast. Volgens Gerd Jacobsen van rederij DFDS Seaways, het moederconcern van rederij Lisco, kan het nog zeker een week duren voordat een vervangend veerschip is gevonden. Dit betekent dat veel vracht niet kan worden meegenomen en de klanten naar alternatieven moeten zoeken.
Overigens hadden de passagiers van het veerschip Deutschland gerekend op een overtocht van drie kwartier. Als gevolg van de ramp duurde het 12 uur voordat ze in de haven van Rødby van boord konden. (MP)
www.schuttevaer.nl