Fire-Squid: lichtgewicht brandblusser die aan alle normen voldoet

Auteur Topic: Fire-Squid: lichtgewicht brandblusser die aan alle normen voldoet  (gelezen 8274 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2011, 17:03:34
Citaat
Waarom krijg ik de indruk dat mijn vraag niet beantwoordt wordt.
Heel goed kritisch blijven, wonderen bestaan niet. O0
@ rene dejong:
Mooi chemisch verhaal. Maar waar komt het koelende vermogen voor de vaste stoffenbrand vandaan bij dit innovatieve blusmiddel? En hoe wil men de gehandicapte persoon in de wolk van chemische reacties laten overleven als hij deze Fire Squid actveert in de keuken?
Bij de DSPA was het verhaal ook dat er een temperatuurverlaging plaats vond. Ja de vlammen worden chemisch afgebroken, maar de lage temperatuur aan de grond wordt opgemend met de hoge temperatuur aan het plafond. Dus 60gr wordt gemengd met 800 gr aan het plafond geeft een tempartuur van 430 aan de vloer en 430 aan het plafond, dag overlevingskans!
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

rene.de.jong

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #11 Gepost op: 11 november 2011, 17:13:30
De stof verandert van vast naar Aerosol. Doordat deze door de ontsteking verandert in een wolk wordt deze de houder (of patroon) 'uitgedrukt'. Er ontstaat dus wel druk, maar pas als er ontsteking is. Hierdoor is er geen drukvat nodig. De stof spuit 3 tot 4 meter ver uit de FireSquid. Je houdt deze gewoon in de hand en je hoeft deze niet te werpen (zoals de blusbom).

De vragen van tower-ladder zal ik doorspelen aan iemand die meer verstand heeft van de werking van de blusstof.
Wellicht kan hij jullie vragen beter beantwoorden.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 11 november 2011, 17:21:47
Oké we wachten af, maar als het blusmiddel hetzelfde is als in de DSPA weet ik al hoe het zit. En daar ga je niet vrolijk van worden als je dat als gebruiker(al dan niet gehandicapt) activeert bij een woningbrand.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 11 november 2011, 19:11:19
Oké we wachten af, maar als het blusmiddel hetzelfde is als in de DSPA weet ik al hoe het zit. En daar ga je niet vrolijk van worden als je dat als gebruiker(al dan niet gehandicapt) activeert bij een woningbrand.
Nouja, Rene vertelde eerder dat er dezelfde blusstof in zit als de DSPA, maar alleen in een andere hoeveelheid.
Tesamen met jouw uitleg over de blussende werking van de DSPA, ben ik het geheel met je eens dat dit blusmiddel dus geen succes is voor de gebruiker.

Hier zie je een korte demonstratie van een 'blusbom' met dezelfde blusstof. Dat geeft je een idee van hoe het werkt in de praktijk.
De FireSquid gebruikt dezelfde blusstof, maar in een andere hoeveelheid en uiteraard een andere omhulsel. De vonken die je ziet bij ontsteking, zal je niet zien bij de FireSquid.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 11 november 2011, 21:48:38
Toch zitten er wel een aantal goede gedachten achter deze Fire Squid. Ten eerste, zodra je de blusser pakt wordt er een melding naar een medlkamer tot stand gebracht.(wat kost zo'n abonnement?) De blusser is licht en met één hand te bedienen.(is een veel gehoorde klacht op cursussen en voorlichting, wat zijn die dingen zwaar!) Zo te zien ook een goede marketing strategie, maar ja een goede verkoper brengt zelfs koelkasten op de noordpool aan de man, dus dat is meer commercieel heel goed, maar brandblustechnisch ??
Nadeel is denk ik dat er weer gekozen is voor DSPA, aerosol. Is het de fabrikant niet gelukt om voldoende blusbommen in de markt af te zetten(wie hoort er nog succes verhalen van de korpsen die ze hebben aangeschaft?) en probeert hij nu op deze manier omzet te scoren met het blusmiddel. Zelfde verhaal als de grote blusdeken voor autobranden, toen die ook geen succes bleek werd er onlangs weer nieuw leven ingeblazen door een promotie campagne voor natuurbranden waar de deken ook hééél geschikt voor was...... >:D

Bedenkelijk is al dat het demo filmpje een computeranimatie is, en geen van de juryleden van het Accenture Innovations Award zal vragen hebben gesteld over de brandblustechnische aspecten. Stuur maar zo'n ding op, test ik hem wel een keer op een echte brand  8)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 12 november 2011, 09:10:06
Stuur maar zo'n ding op, test ik hem wel een keer op een echte brand  8)
Ik ben erg benieuwt naar jouw testresultaten. 8)

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 13 november 2011, 08:07:18
Nouja, Rene vertelde eerder dat er dezelfde blusstof in zit als de DSPA, maar alleen in een andere hoeveelheid.
Tesamen met jouw uitleg over de blussende werking van de DSPA, ben ik het geheel met je eens dat dit blusmiddel dus geen succes is voor de gebruiker.

Mijn oog valt op dit topic en het eerste wat ik dan denk is:"zijn we niet weer heel erg bezig spijkers op laag water te zoeken?".

Is er een blusmiddel wat wel een succes is voor de gebruiker? Het gaat hier om een beginnend keukenbrandje. Wat je ook doet, waar je ook mee blust, of dat nou water is, of zand, schuim, poeder, koolzuur of één of ander wondermiddel, er is brand en rook, schade en ellende. Het blusmiddel waar het nu om gaat zou mensen met een beperking in staat kunnen stellen zelf nog een beginnend brandje te blussen. Hoe het technisch werkt is van minder belang, maar dat er een innovatie op dit gebied plaatsvindt is wel lovenswaardig.

Maar wat is dat blusmiddel dan wat wel een succes is voor de gebruiker? Wordt met dat blusmiddel na de brand meteen de schade verholpen of zo?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 13 november 2011, 09:20:34
Mijn oog valt op dit topic en het eerste wat ik dan denk is:"zijn we niet weer heel erg bezig spijkers op laag water te zoeken?".

Is er een blusmiddel wat wel een succes is voor de gebruiker? Het gaat hier om een beginnend keukenbrandje. Wat je ook doet, waar je ook mee blust, of dat nou water is, of zand, schuim, poeder, koolzuur of één of ander wondermiddel, er is brand en rook, schade en ellende. Het blusmiddel waar het nu om gaat zou mensen met een beperking in staat kunnen stellen zelf nog een beginnend brandje te blussen. Hoe het technisch werkt is van minder belang, maar dat er een innovatie op dit gebied plaatsvindt is wel lovenswaardig.

Maar wat is dat blusmiddel dan wat wel een succes is voor de gebruiker? Wordt met dat blusmiddel na de brand meteen de schade verholpen of zo?
Waar het omgaat is dat er in de reclametekst zaken worden gesugereert, als dat het gebruik van de blusser veilig zou zijn voor mens en dier:
Citaat
Brandblusser  2.0
De FireSquid is uitgerust met de blusstof DSPA-Aerosol; een blusmiddel dat niet schadelijk is voor mens, milieu en apparatuur

De tekst die Tower ladder daarna plaatste zegt genoeg

Heel goed kritisch blijven, wonderen bestaan niet. O0
@ rene dejong:
Mooi chemisch verhaal. Maar waar komt het koelende vermogen voor de vaste stoffenbrand vandaan bij dit innovatieve blusmiddel? En hoe wil men de gehandicapte persoon in de wolk van chemische reacties laten overleven als hij deze Fire Squid actveert in de keuken?
Bij de DSPA was het verhaal ook dat er een temperatuurverlaging plaats vond. Ja de vlammen worden chemisch afgebroken, maar de lage temperatuur aan de grond wordt opgemend met de hoge temperatuur aan het plafond. Dus 60gr wordt gemengd met 800 gr aan het plafond geeft een tempartuur van 430 aan de vloer en 430 aan het plafond, dag overlevingskans!

Kortom, er worden zaken verteld die in de praktijk geen eens waar zijn. En zelfs voor levensgevaarlijke situaties kunnen zorgen. En ik geloof eerder het verhaal van Tower ladder dan het verkooppraatje over deze blusser.
Prachtig dat er een blusser wordt ontwikkeld die ervoor zorgt dat mensen met een beperking ook een beginnend brandje kunnen blussen. Maar ga geen kulpraatjes verkopen dat hij veilig in gebruik is.

MrSprinkler

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #18 Gepost op: 14 november 2011, 23:37:05
Van de eigen DSPA website:  However, the DSPA-5 should not be thrown close (2 mtr.) to the victim as it emits a hot cloud of aerosol close to the unit.

Nog een leuk filmpje dat laat zien dat een soortgelijk aerosol blusmiddel zelfs in brand vliegt!

Het commentaar:

Citaat
We tested an Aerosol Automatic Extinguisher to understand how it would operate once activated.
Note the random discharge pattern of the agent in the initial term, the amount of obscuration which continues in video number 2 and then the absolute shock of the final outcome when the system had finished discharging in video number 3!!

http://www.youtube.com/watch?v=by8UQ7I87r4

http://www.youtube.com/watch?v=x41uMrDyijI

http://www.youtube.com/watch?v=ePULr4ve1O8

Bweer

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 15 november 2011, 08:46:53
De ontsteking vind plaats door warmte. Dus bij activering zal er een gloeielement oid opwarmen.

Rond 300 graden gaat de stof ontleden en komt er een reactie op gang. De aldus ontstane aerosol (met een temperatuur van rond 300graden) wordt dan door een  soort zeef van puisteen geperst om af te koelen. Echter is het nog steeds geen pretje als je het op je huid krijgt.

De blussende werking is simpelweg het onderbreken van de verbrandingsreactie.

Het grote probleem is echter wel dat de aerosol lichter is dan lucht en dus opstijgt. Dit is ook het grote nadeel van de DSPA omdat de blusstof dus niet om de brandhaard blijft hangen maar door de openingen in de ruimte verdwijnt. En dan vind er herontsteking plaats.

De DSPA is dan ook alleen goed toepasbaar in een afgesloten ruimte waar de aerosol blijft hangen.

Google ook maar eens op Firepro, dat is een zelfde stof.