Toch zitten er wel een aantal goede gedachten achter deze Fire Squid. Ten eerste, zodra je de blusser pakt wordt er een melding naar een medlkamer tot stand gebracht.(wat kost zo'n abonnement?) De blusser is licht en met één hand te bedienen.(is een veel gehoorde klacht op cursussen en voorlichting, wat zijn die dingen zwaar!) Zo te zien ook een goede marketing strategie, maar ja een goede verkoper brengt zelfs koelkasten op de noordpool aan de man, dus dat is meer commercieel heel goed, maar brandblustechnisch ??
Nadeel is denk ik dat er weer gekozen is voor DSPA, aerosol. Is het de fabrikant niet gelukt om voldoende blusbommen in de markt af te zetten(wie hoort er nog succes verhalen van de korpsen die ze hebben aangeschaft?) en probeert hij nu op deze manier omzet te scoren met het blusmiddel. Zelfde verhaal als de grote blusdeken voor autobranden, toen die ook geen succes bleek werd er onlangs weer nieuw leven ingeblazen door een promotie campagne voor natuurbranden waar de deken ook hééél geschikt voor was......
Bedenkelijk is al dat het demo filmpje een computeranimatie is, en geen van de juryleden van het Accenture Innovations Award zal vragen hebben gesteld over de brandblustechnische aspecten. Stuur maar zo'n ding op, test ik hem wel een keer op een echte brand