Ik denk dat de gemeente door het aanschaffen van een tankwagen haar verantwoordelijkheid toont en het ook een handreiking is naar bewoners in het buitengebied.
En tsja, ga nu eens door het hele buitengebied putten boren. Dat levert een flink prijskaartje op denk ik.
Putten kan je op strategische plaatsen aanleggen. Als een boer een grotere stroom aansluiting wil voor zijn bedrijfsvoering dan betaald hij dit ook zelf. Dus waarom kan een boer bij zijn boederij geen geboorde put of blusvijver aanleggen?
Het valt me overigens wel op dat in de achterliggende tijd steeds meer gemeentes/korpsen overgaan tot de aanschaf van een tankwagen. Op basis waarvan doen ze dat dan? Ik denk toch op basis van hun verantwoording richting de burger. En gezien de verplichting uit de Brandweerwet 1985 willen sommige gemeentes de burger hierin zoveel mogelijk tegemoet komen denk ik, ook al geeft de Bouwverordening een uitzondering.
Brandweer wet bestaat niet meer
. Tegemoet komen is prima. Maar dan moet je aan de andere kant ook niet gaan bezuinigen op de brandweer dmv SIV's, TS4, langere aanrijdtijden, enz... Een beetje raar dat je minder geld aan de brandweer wilt gaat geven maar wel een tankwagen gaat aanschaffen.
Daarbij komen nog de inzetten die je moeilijk vooraf kunt bedenken. Bijvoorbeeld een vrachtwagen met stro die ergens in een afgelegen polder in de hens gaat. Toch wel handig als je dan flink wat water ter plekke kunt krijgen om de boel af te blussen als je geen WTS af kunt of wilt leggen in verband met bijvoorbeeld de afstand of beschikbaarheid van andere bluswatervoorzieningen.
Wat is de noodzaak om snel een wagen met stro te gaan blussen? Volgens mij moet je bij de nut en noodzaak van bluswatervoorzieningen ook kijken naar de tijdsfactor waarbinnen je het water nodig hebt. Het is 'leuk' dat je een water wagen hebt waarmee je een wagen stro kan blussen maar ik neem aan dat je deze niet hiervoor aanschaft...
Dan nog even een rekenvoorbeeldje betreffende de inzet van een tankwagen.
Er van uitgaande dat je met één hogedrukstraal en een watertank in de TS van 1500 liter ongeveer 12 minuten kunt blussen. Als bevelvoerder kun je bij een melding in het buitengebied bij het uitrukken direct een tankwagen alarmeren. Stel dat deze (indien centraal in het verzorgingsgebied gestationeerd) na een kwartier ter plaatse is, dan komt deze precies op tijd om de watervoorziening voor de TS te verzorgen. Je kunt dan met een tankwagen van 16 kuub een uurtje blussen met één lagedruk straal, of twee hogedruk stralen. In de tussentijd kan dan een WTS opgebouwd worden. Deze heeft namelijk een opkomsttijd van drie kwartier. Alles loopt dan mooi in elkaar over lijkt mij.
Vraag: bij welke branden kan je af met een hoge druk en wanneer moet je over op lage druk. En hoelang kan een tankwagen x lage druk slangen voeden? Lukt het je bij boerderij branden om met deze hoeveelheid een woning af te schermen?