Alternatieve watervoorzieningen

Auteur Topic: Alternatieve watervoorzieningen  (gelezen 10824 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2010, 19:43:57
toelichting MBV

http://www.vng.nl/Documenten/vngdocumenten/2010_lbr/bijl_2_Toelichting_op_MBV_20-4.pdf

Citaat
De openbare bluswatervoorziening is geregeld op grond van artikel 1 van de Brandweerwet 1985. B&W hebben
de zorg voor de openbare (brand)veiligheid en zijn op grond van deze wet verantwoordelijk voor de openbare
bluswatervoorziening. De gemeente zelf moet hierin voorzien.
In de bouwverordening staat dat bij gebrek aan een openbare bluswatervoorziening (de bouwer) moet zorg
dragen voor een niet openbare bluswatervoorziening. Te denken valt aan een huisje op de hei. In zo'n geval kan
van de gemeente geen bluswaterleiding worden gevraagd, dit gaat de zorgplicht te boven. De bouwer moet dit
zelf regelen.

Brandweerwet: vervallen ==> http://wetten.overheid.nl/BWBR0003764/geldigheidsdatum_03-11-2010

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003764/geldigheidsdatum_24-08-2010
Citaat
Artikel 1

1.Er is in elke gemeente een gemeentelijke brandweer, behoudens indien ingevolge samenwerking met andere gemeenten een regeling ter zake tot stand gekomen is.
    2.Burgemeester en wethouders regelen de organisatie, het beheer en de taak van de gemeentelijke brandweer.
    3.De regels inzake de organisatie betreffen in elk geval de personeels- en materieelssterkte. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen over de minimumsterkte voorschriften worden gegeven.
    4.Burgemeester en wethouders hebben de zorg voor:
          a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
          b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand.
    5.Burgemeester en wethouders zijn belast met het benoemen, schorsen en ontslaan van het personeel van de gemeentelijke brandweer.
    6.De taak van de brandweer bestaat in elk geval uit de feitelijke uitvoering van werkzaamheden ter zake van de in het vierde lid genoemde onderwerpen alsmede ter zake van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen.

Wet op de veiligheidsregio's:

Citaat
Artikel 3

1. Tot de brandweerzorg behoort:
          a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;
          b. het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand.

2. De gemeenteraad stelt in een brandbeveiligingsverordening regels over de in het eerste lid, onder a, bedoelde taak.

3. Bij algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld over het brandveilig gebruik van voor mensen toegankelijke ruimten, niet zijnde bouwwerken, en worden regels gesteld over de basishulpverlening in die ruimten.

Maar nog steeds zegt de BV dat de gemeente niet overal water moet regelen maar dat dit aan de eigenaar van het perceel is als het onredelijk is dat de gemeente dit gaat verzorgen.

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2010, 19:56:48
Wellicht zit ik ernaast, maar in openbaar gebied, zie de eerder door mij genoemde artikelen, is de gemeente verantwoordelijk voor een goede bluswatervoorziening en op eigen terrein de eigenaar.

Dus m.i. buitengebied of niet, de gemeente (lees brandweer) zal iets moeten regelen. Is het niet mogelijk om een primaire voorziening als een brandkraan te plaatsen dan is een andere goede voorziening, bijv. een geboorde put iets wat uitkomst bied. Maar de verantwoording blijft bij de gemeente.

Even een kleine zijsprong, waar kan ik terugvinden (in regelgeving) dat een brandkraan op 35 mtr. van een dbl moet liggen?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2010, 20:15:29
Wellicht zit ik ernaast, maar in openbaar gebied, zie de eerder door mij genoemde artikelen, is de gemeente verantwoordelijk voor een goede bluswatervoorziening en op eigen terrein de eigenaar.

Dus m.i. buitengebied of niet, de gemeente (lees brandweer) zal iets moeten regelen. Is het niet mogelijk om een primaire voorziening als een brandkraan te plaatsen dan is een andere goede voorziening, bijv. een geboorde put iets wat uitkomst bied. Maar de verantwoording blijft bij de gemeente.

Zie de toelichting van de MBV in mijn bericht. De gemeente is dus niet altijd verplicht om voor bluswater te zorgen. Als dat 'niet redelijk' is dan moet de eigenaar van het gebouw er zelf voor zorgen. Dat veel mensen dat interpreteren dat dit alleen geld voor eigen terrein klopt dus feitelijk niet.

Citaat

Even een kleine zijsprong, waar kan ik terugvinden (in regelgeving) dat een brandkraan op 35 mtr. van een dbl moet liggen?

Dat staat volgens mij niet in wetteksten. Het staat in het boek Brandbeveiligingsinstallaties in paragraaf 3.1 van hoofdstuk 5. En het staat juist omgedraaid dan jij nu schrijft. Binnen 35 meter van een dbl voedingspunt moet een brandkraan liggen. Als die er niet ligt is het meestal handiger om het voedingspunt te verplaatsen dan de brandkraan ;)

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 november 2010, 20:27:04
Zie de toelichting van de MBV in mijn bericht. De gemeente is dus niet altijd verplicht om voor bluswater te zorgen. Als dat 'niet redelijk' is dan moet de eigenaar van het gebouw er zelf voor zorgen. Dat veel mensen dat interpreteren dat dit alleen geld voor eigen terrein klopt dus feitelijk niet.

Oké er zullen gevallen zijn waar een eigenaar zelf wat zal moeten (hutje op de hei). Blijf van mening dat de basis bij de gemeente ligt.

Dat staat volgens mij niet in wetteksten. Het staat in het boek Brandbeveiligingsinstallaties in paragraaf 3.1 van hoofdstuk 5. En het staat juist omgedraaid dan jij nu schrijft. Binnen 35 meter van een dbl voedingspunt moet een brandkraan liggen. Als die er niet ligt is het meestal handiger om het voedingspunt te verplaatsen dan de brandkraan ;)

Maar dat boek is geen regelgeving....

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2010, 20:39:00
Oké er zullen gevallen zijn waar een eigenaar zelf wat zal moeten (hutje op de hei). Blijf van mening dat de basis bij de gemeente ligt.

Ook volgens mij ligt de basis bij de gemeente. Maar volgens mij zouden we bestuursrechtelijk veel sneller een bluswatervoorziening af moeten dwingen bij gebouwen in het buitengebied ipv 'waterwagens' aanschaffen. Leg de kosten waar ze horen.

Als er vroeger een 'blusvijver' bij een boerderij lag waarom ligt hij er dan nu niet meer?  ??? Als staatbosbeheer geen bluswatervoorziening aanlegt moet dan de brandweer/overheid veel eenheden gaan oproepen om het logistiek te gaan oplossen? Zomaar wat wilde gedachten...

Citaat
Maar dat boek is geen regelgeving....

Klopt helemaal. Maar je kan het wel in je gemeente vastleggen als beleidsregel  ;). En dan kan je het weer afdwingen  :)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/Hoofdstuk4/Titel43/geldigheidsdatum_03-11-2010

Citaat
Titel 4.3. Beleidsregels

Artikel 4:81
    1.Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid.
    2.In andere gevallen kan een bestuursorgaan slechts beleidsregels vaststellen, voor zover dit bij wettelijk voorschrift is bepaald.

Artikel 4:82
Ter motivering van een besluit kan slechts worden volstaan met een verwijzing naar een vaste gedragslijn voor zover deze is neergelegd in een beleidsregel.

Artikel 4:83
Bij de bekendmaking van het besluit, inhoudende een beleidsregel, wordt zo mogelijk het wettelijk voorschrift vermeld waaruit de bevoegdheid waarop het besluit, inhoudende een beleidsregel, betrekking heeft voortvloeit.

Artikel 4:84
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2010, 20:50:45
Ook volgens mij ligt de basis bij de gemeente. Maar volgens mij zouden we bestuursrechtelijk veel sneller een bluswatervoorziening af moeten dwingen bij gebouwen in het buitengebied ipv 'waterwagens' aanschaffen. Leg de kosten waar ze horen.

Als er vroeger een 'blusvijver' bij een boerderij lag waarom ligt hij er dan nu niet meer?  ??? Als staatbosbeheer geen bluswatervoorziening aanlegt moet dan de brandweer/overheid veel eenheden gaan oproepen om het logistiek te gaan oplossen? Zomaar wat wilde gedachten...

Klopt helemaal. Maar je kan het wel in je gemeente vastleggen als beleidsregel  ;). En dan kan je het weer afdwingen  :)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/Hoofdstuk4/Titel43/geldigheidsdatum_03-11-2010

Even voor ik verder inhoudelijk ga: wat versta jij onder een buitengebied?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 3 november 2010, 21:04:06

Even voor ik verder inhoudelijk ga: wat versta jij onder een buitengebied?

'Boerderij' gebied en vrijstaande woningen in het buitengebied. Zodra er geclusterde woningen staan schat ik in dat er ook ook een waterleiding van voldoende diameter naar de woningen ligt. Eigenlijk als er voor de drinkwaterbedrijf te weinig afname is om een waterleiding met een capaciteit van meer dan 30 m3/uur aan te leggen. Daarnaast zal je volgens mij beleid moeten maken welke waterhoeveelheid je nodig hebt bij boederijen met vee en binnen welke tijd je deze capaciteit nodig hebt. Als dat niet door de drinkwateleiding geleverd kan worden dan zou, volgens mij, de eigenaar dit zelf moeten verzorgen. Of je moet naast iedere TS een waterwagen neer gaan zetten in de kazerne.  0098

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 3 november 2010, 21:14:47
'Boerderij' gebied en vrijstaande woningen in het buitengebied. Zodra er geclusterde woningen staan schat ik in dat er ook ook een waterleiding van voldoende diameter naar de woningen ligt. Eigenlijk als er voor de drinkwaterbedrijf te weinig afname is om een waterleiding met een capaciteit van meer dan 30 m3/uur aan te leggen. Daarnaast zal je volgens mij beleid moeten maken welke waterhoeveelheid je nodig hebt bij boederijen met vee en binnen welke tijd je deze capaciteit nodig hebt. Als dat niet door de drinkwateleiding geleverd kan worden dan zou, volgens mij, de eigenaar dit zelf moeten verzorgen. Of je moet naast iedere TS een waterwagen neer gaan zetten in de kazerne.  0098

Een boerderij gebied en/of vrijstaande woningen vind ik wel iets waarvoor de gemeente zorg moet dragen. Om de 250 meter een geboorde put, vervolgens wts 200 opbouwen (bijvoorbeeld he).

Is het echt één boerderij of één vrijstaande woning in de middel of nowere, dan: afbrandscenario.

jwk

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 november 2010, 00:07:29
Ik denk dat de gemeente door het aanschaffen van een tankwagen haar verantwoordelijkheid toont en het ook een handreiking is naar bewoners in het buitengebied.

En tsja, ga nu eens door het hele buitengebied putten boren. Dat levert een flink prijskaartje op denk ik.

Het valt me overigens wel op dat in de achterliggende tijd steeds meer gemeentes/korpsen overgaan tot de aanschaf van een tankwagen. Op basis waarvan doen ze dat dan? Ik denk toch op basis van hun verantwoording richting de burger. En gezien de verplichting uit de Brandweerwet 1985 willen sommige gemeentes de burger hierin zoveel mogelijk tegemoet komen denk ik, ook al geeft de Bouwverordening een uitzondering.

Daarbij komen nog de inzetten die je moeilijk vooraf kunt bedenken. Bijvoorbeeld een vrachtwagen met stro die ergens in een afgelegen polder in de hens gaat. Toch wel  handig als je dan flink wat water ter plekke kunt krijgen om de boel af te blussen als je geen WTS af kunt of wilt leggen in verband met bijvoorbeeld de afstand of beschikbaarheid van andere bluswatervoorzieningen.

Dan nog even een rekenvoorbeeldje betreffende de inzet van een tankwagen.
Er van uitgaande dat je met één hogedrukstraal en een watertank in de TS van 1500 liter ongeveer 12 minuten kunt blussen. Als bevelvoerder kun je bij een melding in het buitengebied bij het uitrukken direct een tankwagen alarmeren. Stel dat deze (indien centraal in het verzorgingsgebied gestationeerd) na een kwartier ter plaatse is, dan komt deze precies op tijd om de watervoorziening voor de TS te verzorgen. Je kunt dan met een tankwagen van 16 kuub een uurtje blussen met één lagedruk straal, of twee hogedruk stralen. In de tussentijd kan dan een WTS opgebouwd worden. Deze heeft namelijk een opkomsttijd van drie kwartier. Alles loopt dan mooi in elkaar over lijkt mij.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 4 november 2010, 17:10:26
Ik denk dat de gemeente door het aanschaffen van een tankwagen haar verantwoordelijkheid toont en het ook een handreiking is naar bewoners in het buitengebied.

En tsja, ga nu eens door het hele buitengebied putten boren. Dat levert een flink prijskaartje op denk ik.

Putten kan je op strategische plaatsen aanleggen. Als een boer een grotere stroom aansluiting wil voor zijn bedrijfsvoering dan betaald hij dit ook zelf. Dus waarom kan een boer bij zijn boederij geen geboorde put of blusvijver aanleggen?

Citaat

Het valt me overigens wel op dat in de achterliggende tijd steeds meer gemeentes/korpsen overgaan tot de aanschaf van een tankwagen. Op basis waarvan doen ze dat dan? Ik denk toch op basis van hun verantwoording richting de burger. En gezien de verplichting uit de Brandweerwet 1985 willen sommige gemeentes de burger hierin zoveel mogelijk tegemoet komen denk ik, ook al geeft de Bouwverordening een uitzondering.

Brandweer wet bestaat niet meer ;). Tegemoet komen is prima. Maar dan moet je aan de andere kant ook niet gaan bezuinigen op de brandweer dmv SIV's, TS4, langere aanrijdtijden, enz... Een beetje raar dat je minder geld aan de brandweer wilt gaat geven maar wel een tankwagen gaat aanschaffen.

Citaat

Daarbij komen nog de inzetten die je moeilijk vooraf kunt bedenken. Bijvoorbeeld een vrachtwagen met stro die ergens in een afgelegen polder in de hens gaat. Toch wel  handig als je dan flink wat water ter plekke kunt krijgen om de boel af te blussen als je geen WTS af kunt of wilt leggen in verband met bijvoorbeeld de afstand of beschikbaarheid van andere bluswatervoorzieningen.

Wat is de noodzaak om snel een wagen met stro te gaan blussen? Volgens mij moet je bij de nut en noodzaak van bluswatervoorzieningen ook kijken naar de tijdsfactor waarbinnen je het water nodig hebt. Het is 'leuk' dat je een water wagen hebt waarmee je een wagen stro kan blussen maar ik neem aan dat je deze niet hiervoor aanschaft...  ;)

Citaat

Dan nog even een rekenvoorbeeldje betreffende de inzet van een tankwagen.
Er van uitgaande dat je met één hogedrukstraal en een watertank in de TS van 1500 liter ongeveer 12 minuten kunt blussen. Als bevelvoerder kun je bij een melding in het buitengebied bij het uitrukken direct een tankwagen alarmeren. Stel dat deze (indien centraal in het verzorgingsgebied gestationeerd) na een kwartier ter plaatse is, dan komt deze precies op tijd om de watervoorziening voor de TS te verzorgen. Je kunt dan met een tankwagen van 16 kuub een uurtje blussen met één lagedruk straal, of twee hogedruk stralen. In de tussentijd kan dan een WTS opgebouwd worden. Deze heeft namelijk een opkomsttijd van drie kwartier. Alles loopt dan mooi in elkaar over lijkt mij.

Vraag: bij welke branden kan je af met een hoge druk en wanneer moet je over op lage druk. En hoelang kan een tankwagen x lage druk slangen voeden? Lukt het je bij boerderij branden om met deze hoeveelheid een woning af te schermen?