Grote brand Schuur Lange Heideweg - Otterlo 10-10-2010

Auteur Topic: Grote brand Schuur Lange Heideweg - Otterlo 10-10-2010  (gelezen 6864 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:34:53
Honderden kalveren dood door brand
Uitgegeven: 10 oktober 2010 13:58

OTTERLO - Bij een brand in een schuur in Otterlo op de Veluwe zijn zondagmorgen ongeveer vijfhonderd kalveren omgekomen. De dieren, tien weken oud, zijn gestikt door de rook, zo heeft de politie bekendgemaakt.
 De melding van de brand kwam rond elf uur binnen. Twintig minuten later was het vuur onder controle. Over de oorzaak is nog niets bekend.
De brandweer kon voorkomen dat het vuur oversloeg naar een aangrenzende schuur, waarin ook honderden kalveren zaten.http://www.nu.nl/binnenland/2352900/honderden-kalveren-dood-brand.html

Gelukkig is de naastgelegen stal behouden.
Was de brand al uitslaand toen de brandweer kwam?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:44:42
500 kalveren dood bij brand Otterlo

OTTERLO - Bij een schuurbrand aan de Lange Heideweg in Otterlo zijn zondag zo'n 500 kalveren omgekomen. Een reddingspoging van de veehouder en een aantal omwonenden mislukte.
Omdat de schuur in het buitengebied staat was het volgens de brandweer lastig om aan voldoende bluswater te komen. De brandweer kon voorkomen dat het vuur oversloeg naar een andere schuur met daarin nog eens honderden kalveren. Alle dieren in de verwoeste schuur kwamen om.  De oorzaak van de brand is nog niet bekend. De politie doet onderzoek.

Trieste beelden van verbrande dieren op:
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/734821/500-kalveren-dood-bij-brand-Otterlo.htm

Waarom is de reddingspoging van de boer en zijn buren mislukt? Waren de dieren al gestikt of was de brand al te fel? Waren er mogelijk geïsoleerde dakplaten gebruikt die veel giftige gassen afgaven?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2010, 17:52:12
Geen paniek Tijgernest, over een jaartje of wat hebben we de dierenpolitie. Dan is het over met deze schandalige praktijken...  ::)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2010, 18:33:15
Ik maak me druk om elke stalbrand, omdat ik elk leven kostbaar vind, niet alleen dat van onze eigen diersoort.
En dan zeker als er in de persberichten wel direct duidelijk is dat er geen mensen gewond zijn geraakt, maar blijkbaar niet bekend is wat er in de stal zat.
Om te kunnen bepalen of er wel of geen slachtoffers zijn, moet je ter plaatse info vergaren. Dat is in de hectiek soms lastig. Wat een stuk minder lastig is, is navragen wat er in de stal zat. Als het goed is, is dat één van de eerste vragen van de AC of het eerst aanrijdende voertuig. Kortom: deze info is veel makkelijker te verkrijgen dan slachtofferinfo. Vandaar mijn verbazing dat makkelijk te verkrijgen info - van een bestaande situatie - niet bekend zou zijn en lastiger te verkrijgen informatie - gekoppeld aan de dynamiek van de brand zelf - wel.  

Laat ik het zinnetje wat ervoor stond ook even mee citeren ''Volgens een woordvoerder van de brandweer is het moeilijk om daar aan voldoende bluswater te komen. Meer informatie ontbreekt nog.''

Het zal dus écht nog niet bekend geweest zijn.. Als het direct bekend is wordt het echt wel vermeld ::)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2010, 18:34:15
Geen paniek Tijgernest, over een jaartje of wat hebben we de dierenpolitie. Dan is het over met deze schandalige praktijken...  ::)

Hopelijk kijken die dan niet alleen naar schrijnende situaties bij huisdieren, maar ook naar economisch belangrijke en daardoor redelijk taboe zijnde branches als de veeteelt.

Ik ben trouwens van mening dat wetgeving - vooral milieuwetgeving op het gebied van emissie - soms ook schadelijk is voor arbeidsveiligheid en dierenwelzijn. Dieren in bijna luchtdichte stallen opsluiten omdat er ammoniak vrijkomt uit hun mest, vind ik misdadig. En dan valt de centrale ventilatie uit - en stikken ze jammerlijk. Het zou een stuk prettiger zijn wanneer wetgeving tot stand komt nadat ALLE relevante aspecten zijn afgewogen - en de regels van verschillende velden op elkaar worden afgestemd. Wordt vervolgd!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2010, 18:42:47
Laat ik het zinnetje wat ervoor stond ook even mee citeren ''Volgens een woordvoerder van de brandweer is het moeilijk om daar aan voldoende bluswater te komen. Meer informatie ontbreekt nog.'' Het zal dus écht nog niet bekend geweest zijn.. Als het direct bekend is wordt het echt wel vermeld ::)

Ik zal hier maar geen betoog gaan beginnen over wat er allemaal wel of niet door woordvoerders naar buiten wordt gebracht - dan kan ik uit eigen ervaring nog uren doorgaan. Wees er in ieder geval van overtuigd, dat er vaak belangrijke aspecten buiten beeld blijven, ook als ze bekend zijn (misschien niet bij de voorlichter, maar wel bij sleutelfiguren van de inzet). Interne communicatie, heet dat. Ooit iets hierover zien staan in evaluaties van oefeningen? Dat de onderlinge communicatie weer niet helemaal ging zoals het had gemoeten? Zo gaat het niet alleen in oefeningen, maar in het echt ook.
Meermalen stond er in een persbericht in mijn eigen regio dat er "geen slachtoffers waren gevallen" bij een brand waarbij wel dieren waren omgekomen. Soms wist de voorlichter het echt niet, soms werd het als niet belangrijk beoordeeld. In alle gevallen heb ik na afloop contact opgenomen met de voorlichter. Ik heb gelukkig kunnen constateren dat dat heeft geholpen. Maar ik ga er dus niet zoals jij blindelings vanuit, dat het dus echt niet bekend was - ik geloof daar in dit geval namelijk helemaal niets van. De boer en zijn buren die blijkbaar nog een reddingspoging hebben gedaan, hebben over zo'n akelige ervaring beslist contact gehad met de brandweer.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:46:02
Een veehouder kan exact vertellen wat er in een stal staat, en hoeveel dieren hij in 1 stal heeft staan. Dat is informatie die direct opvraagbaar is bij de veehouder, en die naar alle waarschijnlijkheid ook meegegeven is met het eerste voertuig. Info over de bluswatervoorziening, daar weet de brandweer alles van, en daar zal de brandweer direct op ingezet hebben.
Dat er informatie nog niet direct compleet bij een persvoorlichter komt is ook een normaal verschijnsel. 123chill


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:53:32
De AGS is in ieder geval in Arnhem met prio 1 langs gekomen ;)

07-3696 met AGS naar grote brand Otterlo - ©StefanVerkerk.nl
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:45:22
voor de zorgvuldigheid misschien leuk om de topic titel aan te passen met LANGE heideweg otterlo
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:31:09

Is de 07-2763 (watertank) niet tp geweest? Hij is wel op geroepen.

De 07-2763 TW-WA is niet uitgerukt geweest i.p.v. de 07-2763 is Ede-Centrum met de 07-2741 TS-BT uitgerukt.
In totaal is er met de TSsen 31500 liter water T.P. gebracht 3x TS-BT 10000 liter + TS-res 1500liter zal wel genoeg zijn geweest.