Laat ik het zinnetje wat ervoor stond ook even mee citeren ''Volgens een woordvoerder van de brandweer is het moeilijk om daar aan voldoende bluswater te komen. Meer informatie ontbreekt nog.'' Het zal dus écht nog niet bekend geweest zijn.. Als het direct bekend is wordt het echt wel vermeld
Ik zal hier maar geen betoog gaan beginnen over wat er allemaal wel of niet door woordvoerders naar buiten wordt gebracht - dan kan ik uit eigen ervaring nog uren doorgaan. Wees er in ieder geval van overtuigd, dat er vaak belangrijke aspecten buiten beeld blijven, ook als ze bekend zijn (misschien niet bij de voorlichter, maar wel bij sleutelfiguren van de inzet). Interne communicatie, heet dat. Ooit iets hierover zien staan in evaluaties van oefeningen? Dat de onderlinge communicatie weer niet helemaal ging zoals het had gemoeten? Zo gaat het niet alleen in oefeningen, maar in het echt ook.
Meermalen stond er in een persbericht in mijn eigen regio dat er "geen slachtoffers waren gevallen" bij een brand waarbij wel dieren waren omgekomen. Soms wist de voorlichter het echt niet, soms werd het als niet belangrijk beoordeeld. In alle gevallen heb ik na afloop contact opgenomen met de voorlichter. Ik heb gelukkig kunnen constateren dat dat heeft geholpen. Maar ik ga er dus niet zoals jij blindelings vanuit, dat het dus echt niet bekend was - ik geloof daar in dit geval namelijk helemaal niets van. De boer en zijn buren die blijkbaar nog een reddingspoging hebben gedaan, hebben over zo'n akelige ervaring beslist contact gehad met de brandweer.