Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen

Auteur Topic: Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen  (gelezen 24249 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 8 augustus 2004, 17:14:19
Tijd voor een nieuwe casus.

We starten met wat achtergrondinformatie :

Noordstad heeft ongeveer 60.000 inwoners en een vrij druk centrum waar een aantal doorgaande verkeerswegen doorheen lopen. Ongeveer 10 jaar geleden is een tunnel met een lengte van 200 meter aangelegd om het doorgaande verkeer onder een druk verkeersplein door te kunnen leiden. In maart is er nog een tankwagen met benzine in brand gevlogen in deze tunnel ;)

De brandweerkazerne van Noordstad ligt op circa 9 minuten rijden van de lokatie van de volgende casus.

Het korps heeft de beschikking over :
  • 2 tankautospuiten (bepakking volgens bzk-bestek)
  • 1 hoogwerker
  • 1 hulpverleningsvoertuig (hv-1)
  • 1 OvD-voertuig
  • 2 haakarmvoertuigen met de volgende haakarmbakken : dompelpomp (combi-bak), hulpverlening (basis-bak), schuimblushaakarmbak, gaspakken-haakarmbak en een commandohaakarmbak.
Verder hebben de korpsen van de buurgemeenten Oostdorp, Zuiddorp en Westdorp de beschikking over een tankautospuit (bepakking volgens bzk-bestek). Deze korpsen hebben een aanrijtijd naar de locatie van deze casus van 10 tot 20 minuten.




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2004, 17:32:32
Het is zondagmiddag 16.55 uur, ongeveer 14 graden, er staat een westenwind kracht 5 en het is een klein beetje mistig weer.

De 1e tankautospuit en de hv-1 worden gealarmeerd met de volgende alarmeringstekst :

Ongeval op de provinciale weg N502 t.h.v. hectometerpaal 34.6, het betreft vermoedelijk een tankwagen met gevaarlijke stoffen.

Tijdens het uitrukken na 4 minuten vraagt de bevelvoerder om bijzonderheden en krijgt van de meldkamer de volgende aanvullende informatie :

Er is een melding binnengekomen van een passerende automobilist dat een tankwagen van de weg is geraakt, een boom heeft geraakt en op z'n kant de sloot in is gereden. Een politievoertuig was toevallig in de buurt en vrij snel ter plaatse.

De eerste nadere informatie is dat de bestuurder zelf uit de tankwagen is gekomen met wat schaafwonden. Op de tankwagen zit een oranje gevaarlijke stoffen bord en er hangt een typische, prikkelende geur op de plaats van het ongeval



Vragen / discussiepunten :

  • De aanrijtijd is 9 minuten, welke concrete vragen en opdrachten geef je door aan de meldkamer?
  • Welke voorbereidingen kan je onderweg naar het incident als ploeg in het voertuig treffen?
  • Op de eerste melding is ook een ambulance gealarmeerd. Welke procedure volgt een ambulance bij dit soort meldingen?
  • En.... op welke wijze kan C2000 helpen bij de bestrijding van dit incident?

Heel veel succes met deze casus!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2004, 21:43:36
Leuke casus

Je kunt  de meldkamer laten vragen om mensen ramen en deuren dicht te laten houden ivm de vrij gekomen stoffen en wind die toch wel mooi blaast tot dat je weet of het geen kwaad meer kan.
Vraag aan de chauffeur wat ie geladen heeft .

Laat de brandweer met adembescherming en metertje polshoogte nemen.

Eventueel na meting en vast stelling van de stof een water scherm afleggen.

Laat de politie de weg afsluiten en vrij maken voor hulpdiensten die nog komen moeten.

Als de ambu ter plaatse komt laat hem dan de chauffeur checken.

Verder lees ik wel wat de geleerden die er iets van af weten over zeggen ;D
Tot zover een Leek ;D ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2004, 21:56:15
Een ongeval gevaarlijke stoffen, ik zal een poging wagen:

Uitruk met TS en HV1. Tevens zou ik graag de OVD meegealarmeerd willen hebben ivm aard van incident. Ook de AGS zal gealarmeerd moeten worden omdat we te maken hebben met uitstoot van de stof(prikkelende geur ).

Concrete vragen die je aan de meldkamer stelt zijn voornamelijk denk ik de volgende:

*Bovenwindse aanrijroute(tevens alle andere voertuigen die route laten rijden)
*Meteogegevens ivm verspreiding stof:Windrichting is reeds bekend>west, kracht 5 beaufort, mistig weer
*stofnaam of VN nummer?
*gewonden>chauffeur is gelukkig licht gewond, dat is je voornaamste bron waar je info uit kunt trekken ter plaatse.
*Is er ook brand?
*Wat heb ik benedenwinds voor bebouwing etc etc
*waterwinning

Voorbereidingen in het voertuig:

*B, 1 en 2 omhangen ademlucht
*Explosiemeter gereed maken
*Erachter proberen te komen met welke stof je te maken hebt>ivm opstellijn voertuigen(25,100 of 500 meter)

Ambulance heb ik geen kaas van gegeten, als ik er maar minimaal 1 tp krijg voor de chauffeur en mogelijk nog 1 voor veiligheid eigen personeel

C2000 kan handig zijn mbt communicatie tussen verschillende diensten tp. (mits t goed functioneert) denk aan afzettingen, eventueel ontruimen benedenwindse gebied etc.

Tot zover even mn voorlopige aanpak. Ik wacht met spanning af  ;)

Gegroet

Sander
Beverwijk


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2004, 23:29:00
Even vanuit mijn vak gebied (ambu)
Opstellen op 100 meter afstand en bovenwinds aanrijden (oost), indien een explosiegevaar aanwezig is 500 meter afstand bovenwinds, pas nadat bevelvoerder sein veilig heeft gegeven het ongeval benaderen.  Mijn voorkeur zou zijn om indien er onduidelijkheid bestaat over de stof op 500 meter afstand van pi te stoppen.  OVD inzet lijkt me op zijn plaats

Ik zal de brandweerkant eens proberen
Tijdens aanrijden:
Alle hulpdiensten (en publiek) 500 meter afstand laten houden en bovenwinds laten aanrijden.  Misschien is het mogelijk om via omstander gevaarlijke stoffen bord te achterhalen omdat hij klaarblijkelijk in de buurt is zodoende zouden we de stof en daarbij horende maatregelen kunnen weten.

Voorbereidingen:
Adembescherming en taakverdeling m.b.t. verkenning en beveiliging.?

C2000 (leuke vraag)
Indien het werkt (waar ik overigens wel vanuit ga) kan men alle aanwezige hulpdiensten in een incident groep worden geplaatst, zeker gezien de afstanden (bevelvoerder BRW, ambulance, politie) en zodoende kan er makkelijker communicatie plaatsvinden tussen de verschillende disciplines.

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2004, 17:30:43
Buiten de standaard TAS en HV1, laat ik ook de schuimblushaakarmbak alarmeren. Ik ga er vanuit dat de ROVD en AGS automatisch mee gealarmeerd worden.(Zo is dat bij onze regio geregeld met een OGS)


Aanrijroute is van groot belang. Ten eerste moet de meldkamer contact gaan leggen met de verkeerscentrum; deze kan het overige verkeer proberen om te leiden. En in samenspraak met de Politie moeten alle rijstroken direct worden afgesloten Tevens een veilige werkomgeving en snelle aanrijroute voor de hulpdiensten creëeren.  Regulier Verkeer moet minstens  in een straal van 500 meter om ongeval verwijdert blijven. Wel is het afhankelijk hoe de weg gelegen is. Wanneer deze van in het verlengde van de wind ligt, moet natuurlijk meer geevacueerd worden.

Door gebruik C2000 kan ik direct contact proberen te contact gaan leggen met de politie (en chauffeur) over de stof, deze adviseren over de veilige afstand en zorgen dat alles afgezet gaan worden.

Daarnaast wil ik weten:
- De gevaarlijke Stof (VN-Nummer).
- Meteogegevens voor de komende uren.
- De soort bebouwing in een cirkel van 500 meter is van het ongeval.
- Brandgevaar.
- Waterwinning.

In eerste instantie houdt ik een opstelplaats van 100 meter bovenwinds aan. De kaartcoordinaten worden via de meldkamer door gecommuniceerd naar de andere hulpdiensten. Slachtoffer moet naar deze plaats worden gebracht. daar wordt deze behandels door de ambulance.

Eerste inzetplan:
- Direct de stof indentifeceren;
Dit in eerste instantie doen van de opstellijn, met verrekijker, Communicatie met Politie en Chauffeur.
Van daaruit volgende inzet bepalen.
- Veiligheid (eigen) personeel:o.a. Ademlucht, explosiegevaarmeter. Anderen op ruime afstand.
- Verkennen (indien mogelijk) van de situatie.
Brandwacht 1e klas + WVD


The_Mitch

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2004, 12:46:08
Bovenstaande inzetplannen kan ik me aardig in vinden zover ik er verstand van heb.  Maar waarom laat iedereen wel adembescherming omhangen voor de veiligheid, maar wordt een chemicaliënpak, die ook standaard op een tas behoort te liggen, niet gebruikt bij een eerste verkenning?


Rene112

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2004, 13:14:43
Bovenstaande inzetplannen kan ik me aardig in vinden zover ik er verstand van heb.  Maar waarom laat iedereen wel adembescherming omhangen voor de veiligheid, maar wordt een chemicaliënpak, die ook standaard op een tas behoort te liggen, niet gebruikt bij een eerste verkenning?

Ho, ho, ho  ;) ;) ;D

Graag even niet te hard van stapel lopen....
Als we eerst met elkaar de antwoorden op de 4 vragen bespreken.... dan komt de situatie en inzet ter plaatse daarna wel aan de beurt!

De discussie over chemiegaspakkenoveralls komt echt nog wel goed!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2004, 20:34:47
C2000 (leuke vraag)
Indien het werkt (waar ik overigens wel vanuit ga) kan men alle aanwezige hulpdiensten in een incident groep worden geplaatst, zeker gezien de afstanden (bevelvoerder BRW, ambulance, politie) en zodoende kan er makkelijker communicatie plaatsvinden tussen de verschillende disciplines.

C2000 kan handig zijn mbt communicatie tussen verschillende diensten tp. (mits t goed functioneert) denk aan afzettingen, eventueel ontruimen benedenwindse gebied etc.

Door gebruik C2000 kan ik direct contact proberen te contact gaan leggen met de politie (en chauffeur) over de stof, deze adviseren over de veilige afstand en zorgen dat alles afgezet gaan worden.

Ik ga, net als Firefly, voor de nieuwe mogelijkheden die C2000 ons als hulpverleners geeft.... en die zijn er echt!

Vraag aan de meldkamer bij het uitrukken direct om met de politie-eenheid ter plaatse te kunnen communiceren (koppelen gespreksgroepen of multidisciplinaire groep opstarten).

Vraag direct aan de betreffende politiecollega's meer informatie over de situatie ter plaatse en natuurlijk specifiek : cijfers op de oranje borden etc. etc.

Vergeet vervolgens niet om je 'verantwoordelijkheid' te nemen en concrete aanwijzingen aan de politiecollega's te geven over een veilige afstand en eventuele afzettingen.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2004, 20:40:36
Even vanuit mijn vak gebied (ambu)
Opstellen op 100 meter afstand en bovenwinds aanrijden (oost), ....

Ehhhh... even voor de duidelijkheid :

Bij een westenwind komt de wind vanuit het westen (en waait richting het oosten... ;)).

Een bovenwindse aanrijroute zal dan ook zoveel mogelijk vanuit het westen richting het oosten zijn.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard