Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen

Auteur Topic: Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen  (gelezen 24248 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2004, 22:01:00
leuke casus!!
Uiteraard bovenwindse aanrijroute, 1&2, 3&4 ademlucht omhangen, explosiemeter aan, en bij ons wordt ook std.de OVD/OGS meegepiept bij een OGS.
zsm. spraakverbinding (moet vlgs mij kunnen met C2000), met die politie- eenheid, vragen of er iets lekt, aan de chauffeur vragen wat erinzit/zat het is immers zondag, en een enkel oranje bord kan betekenen dat de tank leeg is, of dat er meerder stoffen in diverse compartimenten vervoerd worden.tevens aan de politie verzoeken zoveel mogelijk afstand te houden, tot de stof bekend is misschien GEVI nummers???
Tevens de ambu. verzoeken op min. 100 mtr te blijven wachten tot de stof bekend is.
mijn eerste opstelplaats is dan ook 100 mtr, en dan met de verrekijker de zaak"bekijken"

Groeten, Willem


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2004, 20:27:45
Citaat
Ehhhh... even voor de duidelijkheid :

Bij een westenwind komt de wind vanuit het westen (en waait richting het oosten... ).

Een bovenwindse aanrijroute zal dan ook zoveel mogelijk vanuit het westen richting het oosten zijn.

Tsja, inderdaad,  :-[
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rene112

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2004, 13:47:27
Goed... in de meeste reacties wordt aangegeven dat we meer willen weten of de gevaarlijke stof die in de tankwagen zit.

We hebben onderweg via de meldkamer geregeld dat we direct met de politie ter plaatse kunnen communiceren (C2000!).

Op onze vraag of de politie kan aangeven welke cijfers op het oranje bord staan komt als antwoord dat de cijfers er af zijn gevallen  ;)

Geen geintje... kijk maar naar de volgende foto.


Rene112

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2004, 13:54:06
We zijn inmiddels ter plaatse... gestopt volgens de standaard procedure op 100 meter afstand (bovenwinds).

Op onze aanwijzigingen staan ook de politieagenten en chauffeur op deze lokatie. Met de verrekijker zien we hetzelfde plaatje als hierboven.

De chauffeur kan niet zo vertellen welke gevaarlijke stof hij vervoert, hij heeft het over een bijtende stof.

Gelukkig is alleen de tankwagen bij het ongeval betrokken, er zijn verder geen slachtoffers.

Vragen :

  • We zijn ter plaatse met 1 TS, 1 HV en de OvD is onderweg. Zijn er nog meer eenheden nodig?
  • We staan op 100 meter opgesteld. Hoe verloopt de verkenning door de brandweer?
  • Hoe komen we zo snel mogelijk aan de juiste informatie m.b.t. de stof of stoffen die worden vervoerd?
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2004, 15:05:34
Om te weten te komen welke stof vervoerd wordt wil ik dat iemand contact opneemt met de vervoerder zodat de noodzakelijke informatie doorgegeven kan worden.

De chauffeur onder behandeling van GGD stellen. Aangezien geklaagd werd over een prikkelende geur is er mogelijk sprake van een lekkage. Er zijn verder geen andere slachtoffers dus onnodig blootstellen is niet noodzakelijk.

Om de prikkelende geur te verminderen zou ik een nevelscherm aanleggen.  Waterschap en wegbeheerder in kennis stellen van mogelijke verontreiniging in de berm en het water.

Benedenwinds in ieder geval geen mensen houden. Indien bebouwing aanwezig dan deze binnen een straal van 100 meter ontruimen.

Verdere actie's in afwachting van stof info.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2004, 17:06:15
Misschien hebben ze die nummertjes er zo wel opgeplakt, t is een belgische tankwagen zo te zien, dus met die belgen weet je t nooit ;D

Overige eenheden brandweer: voorlopig alleen de AGS nog laten aanrijden. Zie nog geen noodzaak om verder op te schalen.(komt later ongetwijfeld wel denk ik  ;)

Politie heb ik wel meer eenheden nodig voor afzetting plaats incident en ontruimen( uit voorzorg) benedenwindse gebied in een straal van voorlopig 100 meter. Hier ga ik dus mee in de aanpak van Shave.

Om achter de stofnaam te komen zul je toch iets anders moeten verzinnen, want dat Belgische bord kom je niet veel verder mee. Aan de hand van kenteken de vervoerder contacten en daar meer info uit proberen te krijgen. Zaak is dat je zo snel mogelijk die stofnaam moet weten.

Ter plaatse verkennen: mensen niet onnodig in contact laten komen met stof, dus verkenning lijkt me, zolang de stof niet bekend is niet echt 100 % veilig. We kunnen ons denk ik beter bezighouden met preventieve maatregelen, dus waterscherm aanleggen bijvoorbeeld.

Tot zover, we wachten af

Groeten
Sander


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2004, 19:55:31
Heeft die chauffeur geen vrachtbrieven bij zich waar op staat wat ie geladen heeft????
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2004, 21:43:35
Zoiets verzin je toch niet....................... ;D :-X

Zoals ik eerder al vermeld heb laat ik dus naast de standaard TAS en HV-1 en OVD, ook AGS en de haakarmvoertuig met schuimbluscontainer komen.

Uit de foto blijkt WEL : Naast het oranje bordje bevindt zich een namelijk gevaarsetiket . Dit waarschuwt voor een  bijtende en/of corrosieve stof.

Om nu toch achter de stof te komen moet in eerste instantie  de chauffeur ondervraagt worden.

Anders zijn de vrachtpapieren in dit geval de enigste manier om uitsluitsel te geven. Deze zijn standaard te vinden in de cabine aan de bestuurders kant. Deze is, wanneer ik met de foto beoordeel, vrij toegankelijk.

Deze situatie vraagt om een eerste snelle verkenning. (kort mogelijk verblijf in gevaarlijk gebied).
Voor de eigen veiligheid personeel laat ik ze chemicalien overall aantrekken( + ademlucht natuurlijk) en daarbij de explosiegevaarmeters. Tevens laat ik een steekladdertje meenemen om in de cabine te kunnen klimmen (kijken). 3 en 4  ook chemicalien pakken back-up team in geval van noodsituatie. Ten alle tijde moet direct contact met de stof worden voorkomen!!

Ik maak direct middel alarm omdat ik nog een back-up team ter plaatse wil hebben in geval van calamiteit tijdens de inzet. Tevens moet het ontsmettingsveld ingericht gaan worden.

Tweede TAS na 10 a 20 minuten ter plaatse dan kan de eerste verkenning aanvangen.
Brandwacht 1e klas + WVD


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2004, 22:02:28
Ik kan het mis hebben, maar er staat me iets bij dat vrachtpapieren niet aan de bestuurderskant, maar juist aan de bijrijderskant te vinden zijn. En dat gaat erg ingewikkeld worden, aan de foto te zien. Ik weet niet hoe de cabine er bij ligt, maar ik denk dat het gebeuren met die vrachtpapieren een moeilijk verhaal wordt.

We wachten verdere foto's af

Groeten

Sander
Beverwijk


boris

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2004, 22:03:02
Verkenning doen 110 en 111. In uitruk kleding en met perslucht. Uiteraard wordt de explosiemeter meegenomen. Nummer 112 en 113 staan paraat om integrijpen als er onverhoopt iets mis zal gaan. 114 en 119 bouwen de waterwinning op, en zetten in overleg met de 110 de voorlopige opstellijn op. Hoge druk wordt gereed gemaakt.
De verkennings ploeg gaat richting ongeval, zorgen dat ze bovenwinds blijven, niet eventule vloeistof lekkage lopen en kijken of ze eventueel een stof nummer kunnen ontdekken.