Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen

Auteur Topic: Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen  (gelezen 24252 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #30 Gepost op: 5 september 2004, 21:41:33
Hebben de vakantie al tot nieuwe ontwikkelingen geleid ?::).
Brandwacht 1e klas + WVD


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 6 september 2004, 08:53:26
Het heeft nu zolang geduurd dat zelfs het sigma klaar staat om uit te rukken.
 :D :D :D


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #32 Gepost op: 6 september 2004, 18:13:24
normaal heb je de stofindentificatiebordjes op de vrachtauto (oranje bordjes)Maar daar waren de cijfers vanaf gevallen,dus daar heb je dan niks aan. ;D
Je kunt een beetje inschatten wat erin zit als je kijkt naar de reclame op de vrachtwagen,misschien een telefoonnummer achterhalen en naar het bedrijf bellen.

Maar als het midden in de nacht is zal daar ook niet snel iemand opnemen :-\ Dus de enige zekerheid zijn de vrachtpapieren

oke  ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 6 september 2004, 22:02:41
Goed.... we gaan weer verder.....

Maar dat kan pas nadat we de vragen van 15 augustus m.b.t. de verkenning en het krijgen van meer informatie besproken hebben ;)

Even een paar opmerkingen/discussiepunten :

  • Wat mij opvalt dat een aantal van jullie besluiten dat benedenwinds een afzetting op 100 meter voldoende is. Een beetje vreemd als je beseft dat er daadwerkelijk een gevaarlijke stof vrijkomt en dat we bovenwinds ook 100 meter aanhouden ???

Het lijkt mij dat we in deze situatie benedenwinds toch een meter of 300-400 als eerste afzetting met de politie moeten afspreken. 1. Wat vinden jullie?

  • Interessant is het verschil in de verkenning tussen Firefly en Boris (beiden reactie van 15 augustus). Firefly kiest voor een verkenning in chemiepakken en Boris kiest voor bluskleding/ademlucht waarbij de bevelvoerder met één brandwacht gaat verkennen.


Laten we het even 'volgens het boekje' benaderen. De actie van de bevelvoerder met één brandwacht (in bluskleding met aangesloten ademlucht) noemen we de voorlopige verkenning. Deze heeft als doel het bepalen van de definitieve opstelplaats (100 of 25 meter), het is niet de bedoeling dat ze dichterbij komen dan 25 meter. Het resultaat is een besluit van de bevelvoerder om naar 25 meter te gaan, op 100 meter te blijven of bij acuut explosiegevaar eventueel verder terug te trekken.

Aangezien de stof hier nog niet bekend is (de chauffeur heeft geen papieren bij zich of een stofnaam, en de cijfers zijn van het oranje bord gevallen ;)) dient er een verkenning vanaf 100 meter te worden uitgevoerd in chemiepakken. Dit is de aanpak zoals Firefly beschrijft.

Proberen jullie je eens voor te stellen als je met circa 8 personen ter plaatse bent, en je 4 man liefst tegelijk een chemiepak wil laten aantrekken, en nog allerlei andere zaken moet regelen.....
2. Zou zo'n verkennings-inzet niet standaard moeten betekenen dat een 2e ploeg (tankautospuit) ter plaatse moet komen?

  • Vraag : 3. Hoeveel minuten duurt het voordat de verkenningsploeg gaat lopen voorbij de opstellijn? (gerekend vanaf het moment dat de bevelvoerder op 100 meter staat en hoort dat de stof onbekend is).

  • De bevelvoerder zal zich voornamelijk bezig houden met het direct aansturen van de verkenningsploeg en het zorgen voor het verzamelen van zoveel mogelijk informatie. Van de OvD-Brandweer wordt verwacht dat hij/zij (zo mogelijk samen met de andere OvD's) probeert op de situatie te anticiperen en eventuele vervolgacties voor te bereiden.


Nu hadden jullie vast al het vermoeden dat er meer ging komen....  ;) ;D    De politie staat op 400 meter afstand benedenwinds langs de provinciale weg ter hoogte van een basisschool met zo'n 400 leerlingen. De politie heeft daar de weg afgezet, er is direct contact met collega's bij de opstellijn. Ze ruiken daar bij de basisschool absoluut niets, alles lijkt veilig.
4. Welke acties onderneem je m.b.t. de basisschool?[/list]

Zo, even voldoende voor vandaag?
Wordt zeker vervolgd!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Richard W

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 8 september 2004, 12:40:01
Ik zou inderdaad een nader bericht "middel-ongeval" geven al zou het alleen maar om de specialisaties te alarmeren (splash 2000 bv) en voldoende personeel achter de hand te hebben.
Wat betreft de school, zou ik op dit punt willen adviseren om ramen en deuren dicht te houden en de media te laten volgen.
De tijd die nodig is om 4 man te laten aankleden in chemiepakken zou ik schatten op toch zo'n 5 minuten, afgaand op eigen (oefen)ervaring :-\.

Ik ben benieuwd, zeker na het ongeval van Maandag 7-9, waarbij het pampenplan van Middelburg in werking is getreden.

Richard.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #35 Gepost op: 8 september 2004, 13:48:57
Ehm ehm
 Zullen we die schoolkinderen  maar evacueren.
Beter weg gehaald dan later spijt krijgen.
Ze kunnen onder gebracht worden in een sporthal of een ander gebouw dat hopelijk wel in de buurt ligt maar toch ook op veilige afstand.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #36 Gepost op: 8 september 2004, 15:30:04
Zoals jullie in mijn vorige reactie hebben kunnen lezen heb ik al middelongeval gemaakt. Ik ben daarbij uitgegaan van een tankautospuit met een bemensing van 6 personen.
De tweede tankautospuit zal 10 tot 20 minuten aanwezig zijn zoals in de case werd vermeld. Ik hoop toch eigenlijk 10 minuten ;D maar aangezien de wegen zijn afgesloten zal het wel langer duren ivm de drukte.

Deze is dus voor back-up en inrichten van het  ontsmettingsveld. Ik wil niet beginnen met een verkenning, zonder dat ik de 2e TAS ter plaatse heb in verband met de veiligheid eigen personeel en er zijn geen slachtoffers te redden. Ik denk dat ik een verkenning (in chemiepakken) kan uitvoeren bij het voertuig na ongeveer 30 minuten.

De OVD-G moet gealarmeerd  worden voor overleg inschatting gezondheidsrisico's.

Politie met een radiowagen iedereen dringend verzoeken ramen en deuren gesloten te houden in een straal van 1000 meter rond het ongeval. Ook politie zal zelf eigen personeel veilig moeten positioneren. Waarbij deze zich niet in eventuele gassen/dampen kunnen begeven.

De AGS (inmiddels ter plaatse?) zal AC moeten verzoeken voor alarmering WVD-ploegen en een WVD deskundige. Deze moet de WVD-teams gaan coördineren voor metingen. Die kunnen dan binnen een uur metingen gaan verrichten. Dan is ook inmiddels de stof geindentificeerd.  Die moeten gaan meten bij o.a. de school en de rest van de woonwijk(en).

Ook denk ik dat de procedure opgestart moet worden om de een centraal coördinatiepunt te vormen waarin o.a. de bestuurders samenkomen en alle informatie wordt verzameld. Zodat deze een mogelijke evacuatie kunnen voorbereiden en coördineren.
Brandwacht 1e klas + WVD


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #37 Gepost op: 8 september 2004, 16:36:27
Kortom: grip2


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #38 Gepost op: 8 september 2004, 21:10:19
Dat zal het best zijn. ;)

Bij ons in de regio wordt nog niet met dergelijke scenario's gewerkt :-\
Vandaar dat ik niet precies weet wat deze inhoudt.
Brandwacht 1e klas + WVD


firemanr

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 9 september 2004, 00:28:49
alleen kunnen die vrachtpapieren jou een hoop vertellen wat er in die vrachtwagen zit,en daarop kun je je gevaar inschatten en aan de hand van het gele chemieboek je inzet bepalen ;)
Gele chemieboek????? Is dat bij jullie nog niet verandert?