Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen

Auteur Topic: Aug/sep 2004 - Ongeval tankwagen  (gelezen 24251 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 9 september 2004, 16:58:49
Gele chemieboek????? Is dat bij jullie nog niet verandert?
tot nog toe hebben we nog het gele boek

Rene112

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 9 september 2004, 19:55:27
Gele chemieboek????? Is dat bij jullie nog niet verandert?

Even ter informatie :

In de opleiding voor bevelvoerders (obm-gevaarlijke stoffen) wordt zowel het Eric-kaarten boek als het chemiekaartenboek behandeld. Bij het praktijkgedeelte en examen wordt vrijwel altijd alleen het Eric-kaarten boek gebruikt.

Belangrijkste verschillen : Chemiekaarten zijn meestal per gevaarlijke stof en gedetailleerder. Eric-kaarten zijn bedoeld voor een groep vergelijkbare gevaarlijke stoffen en bevatten dan ook minder stofgegevens.

Daarnaast zijn Eric-kaarten weer specifiek voor (transport)ongevallen met gevaarlijke stoffen gemaakt terwijl de Chemiekaarten eigenlijk bedoeld zijn voor ongevallen met kleinere hoeveelheden gevaarlijke stoffen (bijv. laboratorium situaties). Daarom zie je op de chemiekaarten geen aanwijzingen staan voor het brandweeroptreden terwijl Eric-kaarten concrete maatregelen aangeven (zoals neerslaan damp met straatwaterkanon of gebruik bluskleding met adembescherming).

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #42 Gepost op: 9 september 2004, 23:09:00
Opschaling naar middel-ogs is in dit geval bittere noodzaak. Zoals al eerder gezegd, ben je 4 man kwijt die in chemiepakken gehesen moeten worden door een aantal helpers, dus je moet gewoon een 2e TAS TP hebben. Aangezien 'Noordstad een 2e TAS heeft staan, krijg ik die ter plaatse. Aanrijtijd zal iets langer zijn dan de 1e TAS (9 minuten) ivm afzettingen en publiek. Dus uitgaande van ongeveer 10-12 minuten schat ik. Ik ben het ermee eens dat er geen verkenning gedaan wordt totdat de 2e TAS ter plaatse is ivm veiligheid, mocht er wat mis gaan, heb je altijd back-up ter plekke. Zij zullen zich dus gaan bezighouden met het inrichten van het ontsmettingsveld. En tevens gereedmaken van LD, mocht het fout gaan.
Ik denk dat de bemanning 1e TAS na ongeveer 6-10 minuten nadat de 2e TAS is gearriveerd met de verkenning kan starten.
WVD procedure mag opgestart worden. Metingen verrichten, o.a in de buurt van die school.
Overleg in de vorm van een CTPI is ook erg welkom. Hiervoor heb ik dus de commandohaakarmbak nodig.
Ook wil ik de schuimblushaakarmbak ter plaatse hebben voor het geval dat.
Wat die school betreft: zekerheid voor alles: zooitje bussen laten komen en die kids richting een sporthal ofzoiets transporteren.

Nou ik laat t hier ff bij, ik hoor t wel weer

Groeten

boris

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 10 september 2004, 21:39:53
Ik ben het eigenlijk wel met het voorgaande eens, alleen is een complete wvd procedure nu al nodig.
"er komen toch nooit schadelijke stoffen vrij". ::) ;)
Moet niet eerst eens bekend zijn om wat voor soort stof  het gaat?

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #44 Gepost op: 15 september 2004, 14:53:20
zit een en ander eens door te lezen, er wordt gezegd de politie met geluidswagen laten rondrijden maar is daar nu juist niet het nieuwe sirenesysteem voor (dat van de 1e maandag 12.00uur) dat is per stuk aanstuurbaar en dan inderdaad via de lokale media verdere informatie. of zou dan toch blijken dat het voor de overige bevolking werkt als uitnodiging voor ramptoerisme???? ;D ???

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 20 september 2004, 11:09:21
De tankwagen is inmiddels leeggelopen. De gevaarlijke stof is verdampt  of in de grond weggezakt.
De hulpverleners zonder ademberscherming, een halve woonwijk en de basisschool kinderen hebben het niet overleefd.  :'( :'( (waren niet tijdig geëvacueerd).
De hulpverleners met adembescherming zijn verhongerd door het uitblijven van de kadi.

Of gaat de casus nog verder ....

RAdeR  :)

P.S. de sigma-leden zitten na een paar weken weer thuis en zullen dus opnieuw gealarmeerd moeten worden.

firemanr

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 29 september 2004, 13:25:37
Even ter informatie :

In de opleiding voor bevelvoerders (obm-gevaarlijke stoffen) wordt zowel het Eric-kaarten boek als het chemiekaartenboek behandeld. Bij het praktijkgedeelte en examen wordt vrijwel altijd alleen het Eric-kaarten boek gebruikt.

Belangrijkste verschillen : Chemiekaarten zijn meestal per gevaarlijke stof en gedetailleerder. Eric-kaarten zijn bedoeld voor een groep vergelijkbare gevaarlijke stoffen en bevatten dan ook minder stofgegevens.

Daarnaast zijn Eric-kaarten weer specifiek voor (transport)ongevallen met gevaarlijke stoffen gemaakt terwijl de Chemiekaarten eigenlijk bedoeld zijn voor ongevallen met kleinere hoeveelheden gevaarlijke stoffen (bijv. laboratorium situaties). Daarom zie je op de chemiekaarten geen aanwijzingen staan voor het brandweeroptreden terwijl Eric-kaarten concrete maatregelen aangeven (zoals neerslaan damp met straatwaterkanon of gebruik bluskleding met adembescherming).

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Dankjewel voor de waardevolle aanvulling, René. ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #47 Gepost op: 3 oktober 2004, 18:37:41
Inmiddels oktober.... wat gaan we doen? ??? ;)

Paul SEH

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 3 oktober 2004, 19:34:45
Ik wacht rustig op een nieuwe casus.  ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #49 Gepost op: 3 oktober 2004, 20:35:23
Ik wacht rustig op een nieuwe casus.  ;)

Ik hoor het wel als ik nodig ben... ;)