Scheiding tussen noodhulp en wijkzorg cq. handhaving

Auteur Topic: Scheiding tussen noodhulp en wijkzorg cq. handhaving  (gelezen 4447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:25:34
In Amsterdam Amstelland is nu een beweging gaande in de richting van regionale noodhulp, los dus van de wijkzorg. Vroegûh reed ieder wijkteam zelf zijn noodhulp, er waren dus zo'n 30 noodhulpauto's bemand ( 29 wijkteams en een ringwegauto). IJburg en team Havens waren er nog niet, in de huidige situaties hadden dat er dus 32 geweest. Er was steeds minder ruimte om projectmatig te gaan werken en de noodhulpauto's hadden niet zo heel veel te doen. Er werden samenwerkingsverbanden gezocht, in het Centrum (district1) en bv tussen A'veen Noord en Zuid. Nu is er in elk district uitgemaakt welk wijkteam wanneer een noodhulpauto moet leveren en kan de rest van de wijkteams projectmatig werken. Hoeveel noodhulpauto's er zijn is afhankelijk van de dag en het tijdstip. Er wordt dus flexibel mee omgegaan. Uitzondering is Team Hoofdwegen, deze zijn altijd verantwoordelijk voor de noodhulp op de A10.

Het idee is om de noodhulpfunctie helemaal los te gaan koppelen van de wijkteams de wijkteams worden verantwoordelijk voor toe- en doezicht in hun wijk, de noodhulp gaat meldingen rijden. Hoe dit ingevuld gaat worden is nog onderwerp discussie...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2010, 23:16:31
In Amsterdam Amstelland is nu een beweging gaande in de richting van regionale noodhulp, los dus van de wijkzorg. Nu is er in elk district uitgemaakt welk wijkteam wanneer een noodhulpauto moet leveren en kan de rest van de wijkteams projectmatig werken.

Met als (negatief) gevolg dat gemeenten als Uithoorn (met plaatsen als bijvoorbeeld De Kwakel) en Aalsmeer bij een spoedmelding een noodhulpvoertuig krijgen uit bijvoorbeeld Buitenveldert (15 km / 20 km) of Amstelveen Noord ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #12 Gepost op: 1 november 2010, 00:13:36
Ik weet het verschil tussen wijksurveillance en noodhulp, maar wat is het verschil in een wijkvariant en noodhulpvariant qua specs/uitrusting? Onze wijkauto's zijn namelijk ook geschikt voor noodhulp...

Haaglanden

Geen verschil in uitrusting, elk voertuig kan worden ingezet voor de noodhulp, althans, wat ik er tot nu toe van gezien heb. In tegenstelling tot RR zijn de noodhulp en de wijkzorg niet compleet gescheiden.
Bij aanvang dienst worden er vanuit de aanwezige ploeg 2 collega's aangewezen voor de noodhulp, 2 voor de wijkzorg enz enz.
Dit kunnen elke keer andere (capabele) collega's zijn. Tijdens de dienst heeft ieder voertuig contact met het bureau (en met elkaar) via het wijkkanaal en is er contact met de centrale meldkamer via het noodhulpkanaal.
In Haaglanden rijden niet alleen de noodhulpvoertuigen 112 meldingen, het gebeurt regelmatig dat de meldkamer ook wijkzorgvoertuigen oproept voor een incident.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2010, 21:05:05
Met als (negatief) gevolg dat gemeenten als Uithoorn (met plaatsen als bijvoorbeeld De Kwakel) en Aalsmeer bij een spoedmelding een noodhulpvoertuig krijgen uit bijvoorbeeld Buitenveldert (15 km / 20 km) of Amstelveen Noord ...  





Dat probeert de meldkamer te ondervangen door herpositionering van eenheden op basis van de info uit sherpa (voertuigvolgsysteem). Als Sherpa werkt....


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #14 Gepost op: 1 november 2010, 22:17:34
Met als (negatief) gevolg dat gemeenten als Uithoorn (met plaatsen als bijvoorbeeld De Kwakel) en Aalsmeer bij een spoedmelding een noodhulpvoertuig krijgen uit bijvoorbeeld Buitenveldert (15 km / 20 km) of Amstelveen Noord ...  




Heb gewerkt in Uithoorn. Als tijdens de spits de pleuris uitbrak, was je ongeveer 20 tot 30 minuten op jezelf aangewezen. Dat is in de binnenstad te Amsterdam wel anders.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #15 Gepost op: 1 november 2010, 23:19:24

Wat dat betreft is het ook een kwestie van mentaliteit, leuk als je als wijkagent bij een langslepend burenconflict zit, maar als er 500m verderop iemand een hartaanval krijgt is dat je prioriteit. Je bent en blijft een agent.
Mee eens. Maar dat gebeurd voornamelijk op eigen initiatief lijkt mij ipv aansturing door de meldkamer.

Tsja, ik vraag me dan af wat voor personeel er op die zogenaamde ''wijkzorg'' voertuigen zit.
Bij ons is er meestal simpelweg geen personeel om twee of drie auto's te bemannen per dienst ...
Als wij elke dienst per bureau een (1) extra voertuig (dwz. 2 motorrijders of een dubbel bemande personenauto / bus) kunnen bemannen dan gaat de vlag zeker uit.
Er zijn zelfs diensten dat er in het gehele district geen ''tweede'' auto's rijden  ::)
Wie is ons? Als we het over KE hebben dan klopt dat zeker. Voor ons wijkteam hebben we 2 noodhulp auto's (de 30 en de 40), maar die 40 gaat er amper uit.

Maar zolang niemand buiten de politie zich er om druk om maakt zal er niks veranderen.

Enne, 30 noodhulpauto's in de vorige situatie bij Amsterdam. Een natte droom voor elk ander korps denk ik zo.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #16 Gepost op: 2 november 2010, 03:09:20
Enne, 30 noodhulpauto's in de vorige situatie bij Amsterdam. Een natte droom voor elk ander korps denk ik zo.

Haaglanden heeft 19 wijkbureau's met zoiezo ieder 1 noodhulpvoertuig, bureau's als Zoetermeer en Westland hebben er meer.
Bureau Verkeer heeft ook minimaal 1 noodhulpvoertuig op de weg, volgens mij zelfs 2 of 3.. dat plus alle wijkzorgvoertuigen die ook noodhulp kunnen rijden.
Wij komen aardig in de buurt.. en dan heb ik Bureau Levende Have (hondjes..) niet meegeteld