Privacy en politie TV programma's

Auteur Topic: Privacy en politie TV programma's  (gelezen 18848 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #70 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:30:47
Ook daarbij wordt echt niet op cameramensen bedoelt. Daar trapt geen rechter in. Ik denk dat Wout al een mooie samenvatting heeft gegeven van wat je moet.

Ik ben er nog eens wat dieper ingedoken en je hebt helemaal gelijk. Was wat te kort door de bocht, want 5:13 beperkt de bevoegdheid al meteen:
'Een toezichthouder maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.'. Ook de Memorie van Toelichting veegt iets dergelijks al meteen van tafel.
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #71 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:49:41
Voor zover ik weet is er niet echt een grond om een cameraploeg mee te voeren maar ook geen enkele die het verbied. Ander verhaal wordt het om een cameraploeg mee te nemen op een besloten erf of woning waarvoor je toch echt opsporingsbevoegdheden moet hebben om daar te komen.. Zie ook de boerin met de hooivork van een tijdje terug.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #72 Gepost op: 23 oktober 2010, 20:53:57
Met de door mij aangehaalde wetsartikelen heb ik inderdaad niks met cameraploegen te maken. Dit was ook helemaal niet de bedoeling. Ik gaf alleen antwoord op de gestelde vragen om duidelijkheid te geven met welke bevoegdheden wij de meeste bestuurders die bij deze programma's te zien zijn, aan de kant zetten.
Van camera's weet ik gelukkig heel weinig alleen dat ze niet met mij mee hoeven.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #73 Gepost op: 23 oktober 2010, 20:58:08
Goed, de ter zake doende wetten zijn aangehaald. Conclusie: zeggen niets over een camerateam.

Dus, stel dat je gevolg geeft aan een stopteken maar weigert alle verdere medewerking en je deelt mede dat je mee zult werken zodra de camera weg is, krijg je dan je zin of niet?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #74 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:16:43
Nee, ik denk niet dat de agenten dit accepteren......

Je kan het proberen, maar ik denk dat gewoon meewerken de minste kans op uitzending oplevert.

Ze hebben dagelijks tientallen staande houdingen die gefilmd worden en alleen de meest opvallende, extreme en bijzondere worden uitgezonden. Niet de gemiddelde 5 km/h te hard bon.... (ze zitten er wel tussen maar lang niet allemaal)

Daarnaast gewoon volledig anoniem laten maken, en inderdaad zo weinig mogelijk zeggen dan val je het minst op ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #75 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:33:08
Dan kost het me maar een zijruit....

(wordt zodanig spektakel dat SBS de hele week spectaculaire voorstukjes zal gaan laten zien van iemand die zwijgt in alle toonaarden en vervolgens afgevoerd wordt)


 0098 0098 0098

Maar zonder gekheid; hoop het een keer mee te mogen maken. Mocht ik op het moment van staande-houding toch al vrolijk zijn van humeur, dan werk ik lekker mee. Treffen ze een chagrijnige Dinges, tja..dan wordt het vermakelijk.  0098 98uiye


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #76 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:37:11
De geheimhoudingsplicht uit de Awb ziet niet op het geheim houden van alles wat mogelijk wel eens tot jouw persoon te herleiden zou kunnen zijn. Men noemt immers niet je naam en adres in het programma, dus er wordt geen geheimhoudingsplicht geschonden. Als je aan de kant wordt gezet, en ik kom er toevallig langsfietsen, dan is de politie ook niet verplicht om een scherm rond jouw auto op te zetten om te voorkomen dat iemand wellicht zou kunnen zien dat jij aan de kant wordt gezet.

En inderdaad ben je verplicht mee te werken met de politie. Als je bang bent dat je niet onherkenbaar genoeg in beeld zult worden gebracht, of als je vindt dat ze je helemaal niet mogen uitzenden (bv omdat het alleen maar leedvermaak is en geen educatieve waarde heeft etc), dan moet je dat voor de burgerlijke rechter uitvechten met de produktiemaatschappij. De politie staat hierbuiten.

En in zo'n geval kan het dus zomaar handig zijn om gewoon je mond te houden, en uitsluitend mee te werken aan de wettelijk verplichte onderdelen.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #77 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:46:03
En als iemand er op zo'n moment geen vertrouwen in heeft dat de gemaakte beelden toch op een bepaalde manier zullen ''uitlekken''?
Of onderling (politiepersoneel, SBS) zullen worden gebruikt, getoond?

Als een burger gewoon op geen enkele manier wenst mee te werken aan het circus? Niet wenst vast te worden gelegd door een camera in zo'n situatie?

Want op het moment zelf kun je niets uitvechten met een rechter, want de beelden worden op dat moment gemaakt. En dan is ''het kwaad'' al geschiedt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #78 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:47:59
Je kan immers niet vluchten voor de camera, want je hebt een stopteken gehad.

Edit: je wordt dus eigenlijk verplicht gefilmd. Want je kunt immers niet ontduiken / vluchten. Een burger die op straat verplicht vastgelegd wordt op camera, erg apart...welke wetsartikelen komen dan om de hoek?  ::)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #79 Gepost op: 23 oktober 2010, 21:55:26
Tja, in dat geval is het eigenlijk (hoe vervelend ook) heel simpel. De cameraploeg staat op de openbare weg en mogen alles filmen. Dat geld dus ook voor mensen die de politie filmen (hoe irritant wij dat soms ook vinden) Hoe de camera ploeg daar is gekomen, dat is lullig maar ja....

Het probleem is natuurlijk dat dan het kwaad al geschied is. Volgens mij proberen ze echter onder het portretrecht vandaan te komen door je te anonimiseren.....

Daarom zeg ik: gewoon vriendelijk meewerken en zo min mogelijk zeggen. OF nog beter: geen overtreding plegen, zodat je niet aan de kant gezet wordt....... O0

Je zal hoe dan ook, cameraploeg of niet, moeten meewerken aan je staande houding om de bekeuring af te handelen.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.