Privacy en politie TV programma's

Auteur Topic: Privacy en politie TV programma's  (gelezen 19381 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2010, 00:05:38
Maar wat is de 'winst' voor de politie dat ze (een tijdje) exclusief met dit programma gewerkt hebben? Blik op de Weg komt toch veel beter over dan weg misbruikers?

Wegmisbruikers is een programma wat mede mogelijk word gemaakt door BVOM, ''wij werken mee, maar ....'' BODW mocht ook mee doen, zolang ze de boodschap van BVOM maar overdroegen en dat weigerde Leo de Haas ...


Moet de politie nog wel met dit soort sensatie programma's meewerken?  :-X

Programma's als ''Bij de politie'', ''Strandpolitie'' en noem ze maar op hadden als doel de Nederlander te laten zien wat het politiewerk inhoud en waar men allemaal mee te maken krijgt. Als ze dit soort programma's weer gaan maken ''promoot'' je het werk.

Een programma als Wegmisbruikers laat een schrijvende agent zien, die het liefst nog even 10 minuten staat ''na te branden'' over hoe gevaarlijk het weggedrag wel niet was.
Vervolgens krijgen we een stukje propaganda van BVOM om de oren en gaat het weer verder ....

Ik kijk het overigens wel met enige regelmaat, maar meer omdat er nogal eens wat leuke (politie)actie's in naar voren komen ...



''Maar Koos, het is toch harstikke gevaarlijk, als je door rood heen rijd?''
''Nou inderdaad, uit onderzoek is gebleken dat er per jaar **** doden vallen door het rijden door rood, daarom krijgen de plisiemensen meer tijd en gelegenheid om hier op te gaan controleren, daarnaast zijn het hoge boetenbedragen, waar je heel wat andere leuke dingen voor kunt doen'' 98uiye
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2010, 01:48:39


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2010, 08:12:58
vrijdag EN zondag avond. Als ik meneer de Zeeuw was zou ik in ieder geval actie ondernemen....

Roomser als de paus is ook mogelijk he, het filmpje staat echt OVERAL. Dan hoeven we dat hier niet weg te laten...
Het is maar net waar je voor kiest...


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2010, 15:44:01
Wat zijn de politie richtlijnen voor omgaan met privacy van personen?

Volgens mij stel je een verkeerde vraag, de politie is hier geen partij in. De politie faciliteert het "meerijden" en dus het kunnen (en mogen) maken van de beelden en daar houdt het dan ook mee op. Net zo min als dat de politie bepaalt wat je wel of niet mag fotograferen en hoe fotografen al dan niet omspringen met privacy heeft men weinig tot niets te vertellen over de inhoud van een TV-programma. Volgens mij is dit gewoon een civiele zaak en daar heeft de politie niets mee te maken.

Immers, er wordt achteraf altijd gevraagd (zowel de aankondiging alsmede de daadwerkelijke vraag worden beiden in 99% van de gevallen geknipt) of het staande gehouden persoon er bezwaar tegen heeft om herkenbaar op TV te komen. Dat zal dus ook aan Demy de Zeeuw gevraagd zijn, hij wordt immers niet voor niets geblurred. Om vervolgens een aantal duidelijke hints te geven waarmee zijn identiteit alsnog boven tafel komt (hoewel, fans zouden zijn stem toch wel herkennen...) daarmee vegen ze hun eerdere vraag en eigenlijk hun eigen beleid mee van tafel.

Als dit echter keer op keer tot een rechtzaak leidt dan kan de politie op een bepaald moment besluiten hun medewerking weigeren, zij faciliteren het immers.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2010, 16:03:16
Persoonlijk vind ik dat de politie sowiso de medewerking aan dat programma moet beeindigen. Het toont ons als een verlengstuk van het BVOM, met geen eigen inbreng. Dan vind ik (weer persoonlijk) dat Blik op de Weg een veel genuanceerder beeld geeft. Naar mijn mening een beeld dat het politie werk veel realistischer en positiver weer geeft.
Digitaal onderzoek


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2010, 16:15:40
Volgens mij stel je een verkeerde vraag, de politie is hier geen partij in. De politie faciliteert het "meerijden" en dus het kunnen (en mogen) maken van de beelden en daar houdt het dan ook mee op. Net zo min als dat de politie bepaalt wat je wel of niet mag fotograferen en hoe fotografen al dan niet omspringen met privacy heeft men weinig tot niets te vertellen over de inhoud van een TV-programma. Volgens mij is dit gewoon een civiele zaak en daar heeft de politie niets mee te maken.

Immers, er wordt achteraf altijd gevraagd (zowel de aankondiging alsmede de daadwerkelijke vraag worden beiden in 99% van de gevallen geknipt) of het staande gehouden persoon er bezwaar tegen heeft om herkenbaar op TV te komen. Dat zal dus ook aan Demy de Zeeuw gevraagd zijn, hij wordt immers niet voor niets geblurred. Om vervolgens een aantal duidelijke hints te geven waarmee zijn identiteit alsnog boven tafel komt (hoewel, fans zouden zijn stem toch wel herkennen...) daarmee vegen ze hun eerdere vraag en eigenlijk hun eigen beleid mee van tafel.

Als dit echter keer op keer tot een rechtzaak leidt dan kan de politie op een bepaald moment besluiten hun medewerking weigeren, zij faciliteren het immers.

Volgens mij worden er toch echt onboard beelden gebruikt die gemaakt zijn door de camera's van de politie.  ;) Die zal de politie/justitie hebben afgestaan aan het TV programma.  :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2010, 16:31:19
Volgens mij worden er toch echt onboard beelden gebruikt die gemaakt zijn door de camera's van de politie.  ;) Die zal de politie/justitie hebben afgestaan aan het TV programma.  :)

Ja duh... Maar dan nog snap ik de vraagstelling niet. Het al dan niet herkenbaar in beeld brengen is en blijft een zaak van de programmamaker. Die hebben daar immers afspraken over gemaakt met de betrokkene en niet politie/justitie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2010, 16:38:33
Ja duh... Maar dan nog snap ik de vraagstelling niet. Het al dan niet herkenbaar in beeld brengen is en blijft een zaak van de programmamaker. Die hebben daar immers afspraken over gemaakt met de betrokkene en niet politie/justitie.

Ze rijden met de politie auto mee en de politie/justitie geeft de programma makers beelden (betaling in natura?) die met de camera van de politie auto opgenomen zijn. Dan lijkt me wel dat je als politie ook voorwaarden kunt stellen aan de medewerking. Je bent toch als politie agent 'onderdeel' van het programma.
BVOM heeft toch ook een tijdje BODW 'tegengewerkt' omdat ze niet mee wilde doen met de Koos show? ???

Moet je als agent meewerken aan het programma of is dit vrijwillig?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2010, 18:41:08
Bij Blik is het altijd vrijwillig. Bij WM wordt gewoon van bovenaf bepaald dat er een cameraploeg met je meegaat als ik goed ben ingelicht.
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2010, 19:38:54
Moet je als agent meewerken aan het programma of is dit vrijwillig?

Ik heb ooit eens begrepen dat het niet vrijwillig is voor de agent. Daarnaast denk ik dat niet de politie, maar de BVOM de eigenaar is van de onboard-beelden... Beelden vrijgeven mag de politie namelijk niet zelf, dat moet altijd met goedkeuring van Justitie gebeuren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !