volgen instructies AED

Auteur Topic: volgen instructies AED  (gelezen 4177 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 11 oktober 2010, 20:59:20
Tijdens de rayonavond hadden we o.a. een aantal verschillende AED's waarmee gewerkt kon worden.
De verscheidenheid van gesproken teksten loopt ver uiteen.

Ik werd daarbij gesterkt om zo snel mogelijk de AED inschakelen en direct daarna de borst vrij te maken en de elektroden te plakken

Dat was vloeken in de kerk, maar tot mijn verbazing zie het boekje van NODE mijn verhaal helemaal terug.
Daarop ben ik gaan kijken wat andere organisaties zeggen
Misschien kunnen jullie doorgeven wat andere organisaties bedacht hebben

--------------------------------------------------------------------------------------------
Instructieboek Basale Reanimatie & AED bediening editie 2007 (NODE)
Bld 22:

AED aanwezig: zet deze direct aan, ontbloot de borst en bevestig de elektroden.
Verlies zo min mogelijk tijd.
•   Zet de AED  aan door middel van de aan/uit knop, door het openen van het deksel of een combinatie van deze twee.
•   Laat een aanwezige tweede hulpverlener door gaan met de basale reanimatie.
•   Ontbloot de borst
•   Haal de electroden de verpakking en bevestig deze op de borstkas zoals aangegeven.
•   Bevestig de electroden
•   Volg de gesproken instructies strikt op.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Het EHBO boek editie 2007 (de bonden)
Bld 72:
Bij twee hulpverleners
•   2de hulpverlener zet de AED aan.
•   2de hulpverlener plaats de electrodes op de borstkas, zoals aangegeven staat op de elektroden
•   De hulpverleners controleren of niemand het so aanraakt
De AED analyseert en geeft advies
•   of er wordt een schok geadviseerd
•   of er wordt geen schok geadviseerd.
Etc.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Geheugensteun AED editie 2002 (Oranje Kruis)
Eerste schema “Reanimatie geďndiceerd”
•   Basele reanimatie zolang de AED niet aangesloten is
•   Zet de AED  aan
•   Bevestig de elektrodes
•   Volg gesproken instructie.

Schema  3 “controleer de halsslagader”
•   Zet de AED  aan
•   Volg gesproken instructies.
•   Bevestig de elektrodes

--------------------------------------------------------------------------------------------
Eerste hulp weet wat je moet doen editie 2008 (Rode Kruis en EFAM)
AED aanwezig: zet deze direct aan en volg de instructies van de adviesstem.

--------------------------------------------------------------------------------------------
BHV opleiding editie 2009 (NIBHV)
AED aanwezig: zet deze direct aan en volg de instructies van de adviesstem.
Met als toevoeging dat de eerste instructie “plak de elektroden” is
(geen letterlijke tekst voorhanden)

--------------------------------------------------------------------------------------------
Reanimeren en diffibrileren editie 2009(Vivon)
AED aanwezig: zet deze direct aan en volg de instructies van de adviesstem.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Landelijk protocol levensreddend handelen Brandweer editie 2.0 editie 2006 (stg LAMP)
8.2 “circulatiestilstand”
•   Start AED procedure
•   continueer BLS tijdens aansluiten AED
•   Zet de AED  aan
•   Bevestig elektroden
•   Volg gesproken instructies van AED




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2010, 20:05:29
In principe is de wijze waarop je mensen het aanleert afhankelijk van de doelgroep.

De passantenhulpverlener die niet andere zaken hoeft te weten, en het waarschijnlijk nooit bij de hand heeft, en slechts eens in twee jaar zijn herhaling doet, "Leer luister naar de AED, volg de instructies, (en werk liever niet vooruit..)..

De geoefende EHBO-er die meerdere trainingen gehad heeft kan je leren en het protocol al redelijk kent, leer je tijdwinst te halen, door eventueel al vooruit te werken....


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2010, 20:40:13
In principe is de wijze waarop je mensen het aanleert afhankelijk van de doelgroep.

De passantenhulpverlener die niet andere zaken hoeft te weten, en het waarschijnlijk nooit bij de hand heeft, en slechts eens in twee jaar zijn herhaling doet, "Leer luister naar de AED, volg de instructies, (en werk liever niet vooruit..)..
Even een absurd voorbeeld.
Een zon aanbidder krijgt een hartaanval, er wordt direct gereanimeerd.
De AED komt en begint zijn riedel spreek het so aan ... (ze zijn er)

Ik leer de cursisten het volgende:
- Zodra de AED aanwezig is, wordt deze direct ingezet
- schakel de AED in
- zonodig steek de stekker in de AED
-bevestig de elektroden
-volg de instructies van de AED


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2010, 20:43:36
Even een absurd voorbeeld.
Een zon aanbidder krijgt een hartaanval, er wordt direct gereanimeerd.
De AED komt en begint zijn riedel spreek het so aan ... (ze zijn er)

Ik leer de cursisten het volgende:
- Zodra de AED aanwezig is, wordt deze direct ingezet
- schakel de AED in
- zonodig steek de stekker in de AED
-bevestig de elektroden
-volg de instructies van de AED

In principe is de wijze waarop je mensen het aanleert afhankelijk van de doelgroep.

De passantenhulpverlener die niet andere zaken hoeft te weten, en het waarschijnlijk nooit bij de hand heeft, en slechts eens in twee jaar zijn herhaling doet, "Leer luister naar de AED, volg de instructies, (en werk liever niet vooruit..)..

De geoefende EHBO-er die meerdere trainingen gehad heeft kan je leren en het protocol al redelijk kent, leer je tijdwinst te halen, door eventueel al vooruit te werken....




Ik sluit me hier bij aan
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:34:52
In principe is de wijze waarop je mensen het aanleert afhankelijk van de doelgroep.

De passantenhulpverlener die niet andere zaken hoeft te weten, en het waarschijnlijk nooit bij de hand heeft, en slechts eens in twee jaar zijn herhaling doet, "Leer luister naar de AED, volg de instructies, (en werk liever niet vooruit..)..

De geoefende EHBO-er die meerdere trainingen gehad heeft kan je leren en het protocol al redelijk kent, leer je tijdwinst te halen, door eventueel al vooruit te werken....



Zo heb ik het ook geleerd: het verhaaltje in de AED is handig voor de leek of als je zelf te zenuwachtig bent, bang bent om iets te vergeten of gewoon als hulplijn. Maar als jij zeker weet wat de volgende stap is, ga dan vooral door!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2010, 01:13:25
Als je inderdaad weet wat voor AED je in je handen hebt en hoe je moet plakken ga dan vooral direct aan de slag (zet wel eerst de AED aan :)). Het hele riedeltje is voor mensen die niet weten hoe ze het protocol van aanspreken/aanschudden/ademhaingscontrole etc moeten doen, maar een geoefend iemand kan gerust zijn gang gaan. Iedere seconde telt immers!
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:57:39
Het hele riedeltje is voor mensen die niet weten hoe ze het protocol van aanspreken/aanschudden/ademhaingscontrole etc moeten doen, maar een geoefend iemand kan gerust zijn gang gaan. Iedere seconde telt immers!

Binnen de nieuwe ERC-richtlijnen wordt dit een speerpunt bij de BLS
Elke BLS seconde telt !
Iemand die het riedeltje niet kent, is onvoldoende getrainend, en in dat geval wordt aanbevolen om alleen borstcompressies te geven.
De hv die de BLS voortzet kan die zelfde man coachen bij het aanzetten en plakken van de elektroden


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2011, 23:29:33
Hallo allemaal!

In de voorgaande berichten lees ik eigenlijk tot nu toe alleen maar dat je getraind moet zijn om de AED te kunnen bedienen.
Dat vind ik zelf ook maar de de hartstichting denkt daar anders over zoals te zien is in het reclame filmpje: De Hartstichting redt levens

Zoals wij het geleerd hebben:

Let op gevaar,
roep so aan en schud aan de schouders
Roep er iemand bij
so reageerd niet
draai het so om wanneer het op de buik ligt
schud so nogmaals aan de schouders
controleer ademhaling (kijk luister en voel)
Stuur omstander weg met bel 112, zeg wie je bent, waar je bent, dat het om een reanimatie gaat en neem als je terug komt de AED mee en laat dit herhalen
begin met BLS reanimatie 30/2
wanneer de AED te plaatsen is stop met reanimeren en zet zo spoedig mogelijk de AED aan.
AED plakkers plakken
Controleer of je het so raakt of omstanders het so raken (door armen te spreiden en te roepen houd afstand)
AED begint wanneer de plakkers geplakt zijn direct te analyseren
AED adviseert schok of geen schok
start BLS reanimatie tot AED anders adviseert
Ga net zo lang door dat de professionele hulp het overneemt of dat je uitgeput raakt of dat een mede hulpverlener het kan overnemen wissel dan om de 2 minuten (6 sessies)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


brt

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • BIG is Beautiful
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2011, 21:37:04
Hallo allemaal!

In de voorgaande berichten lees ik eigenlijk tot nu toe alleen maar dat je getraind moet zijn om de AED te kunnen bedienen.
Dat vind ik zelf ook maar de de hartstichting denkt daar anders over zoals te zien is in het reclame filmpje: De Hartstichting redt levens

Sorry,

Als ik naar het filmpje kijk zie ik aan het eind kijk op '6minuten.nl' en als je daar kijkt gaat dat over leer reanimeren.

de hartstichting denkt dus ook dat het beter is om het te leren
Keep it simple


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2011, 18:49:28
nou, volgens de nieuwe richtlijnen stoppen we niet met reanimeren als de AED ter plaatse is :P
we gaan juist zo lang mogelijk door!! elke borstcompressie is er 1..
en je hoeft ( als je bekend bent met de AED) ook de instructies niet af te wachten... je weet wat er gaat komen.
dus : bij DR.. druk je al op de knop!
en bij: het het is veilig om de patient aan te raken, start reanimatie (of soortgelijk) kun je al 12 bosrtcompressies hebben gedaan... dus: Starten, direct na de schoik..

omwisselen bij 2 minuten is afhankelijk van je tempo: 5 a 6 sessies..

en ja... leren is altijd beter.... ^-^

Grtz

Peter