De functie van OvD-P / CvD / CoPI-lid

Auteur Topic: De functie van OvD-P / CvD / CoPI-lid  (gelezen 12872 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 20 september 2010, 17:02:16
Rotterdam heeft geen functie / taak met de naam OvD-P. Voor deelname aan het CoPI is er een poule van CoPI-leden en voor de aansturing in de dagelijkse praktijk is er de chef van dienst (CvD).

En is dat een Brigadier of een Inspecteursfunctie ?


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2010, 17:25:37
En is dat een Brigadier of een Inspecteursfunctie ?

CvD = IP
CoPI-lid = IP of HIP met aanvullende opleiding

De CvD is tevens de dienstdoende hOvJ van het district.

Er is / was wel een roepnummer gereserveerd voor de 'brigadier surveillance' (**.10), maar die heb ik eigenlijk nooit voorbij horen komen. Volgens mij omdat de brigadier gewoon meedraait op één van de DHV's, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 20 september 2010, 23:17:06
CvD = IP
CoPI-lid = IP of HIP met aanvullende opleiding

De CvD is tevens de dienstdoende hOvJ van het district.

Er is / was wel een roepnummer gereserveerd voor de 'brigadier surveillance' (**.10), maar die heb ik eigenlijk nooit voorbij horen komen. Volgens mij omdat de brigadier gewoon meedraait op één van de DHV's, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Apart, dat zou betekenen dat Rotterdam afwijkt van een groot aantal regio's in de rest van Nederland.
De Chef van Dienst functie is normaliter namelijk een Brigadiersfunctie. Een stap hoger zou OvD-P danwel hOvJ zijn (en dus inspecteur).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:00:09
Rotterdam heeft geen functie / taak met de naam OvD-P. Voor deelname aan het CoPI is er een poule van CoPI-leden en voor de aansturing in de dagelijkse praktijk is er de chef van dienst (CvD).

Het roepnummer is overigens 10-90

Rotterdam heeft wel een OVD-P. De OVD-P rijdt met de copi auto. En komt tegenwoordig ook bij andere inzetten. Zoals Schiet en steekpartijen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2010, 00:05:53
Rotterdam heeft wel een OVD-P. De OVD-P rijdt met de copi auto. En komt tegenwoordig ook bij andere inzetten. Zoals Schiet en steekpartijen.

Degene die in de CoPI bus rijdt wordt 'CoPI lid' genoemd en vervult in het CoPI dezelfde taak als in andere regio's een OvD-P doet. Alleen wordt 'ie zo (bij mijn weten) dus niet genoemd. Vandaar dat ik zeg "geen functie / taak met de naam OvD-P".

Of het moet binnen het tijdsbestek van een jaar veranderd zijn, dat de CoPI leden nu OvD-P worden genoemd... ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2010, 07:40:31
Of het moet binnen het tijdsbestek van een jaar veranderd zijn, dat de CoPI leden nu OvD-P worden genoemd... ::)

Dat zou heel goed kunnen, gezien de functie-omschrijving binnen Politie Nederland (en bijbehorende rangen, eisen, salarisschalen) in heel Nederland gelijk is getrokken.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2010, 17:59:20
Degene die in de CoPI bus rijdt wordt 'CoPI lid' genoemd en vervult in het CoPI dezelfde taak als in andere regio's een OvD-P doet. Alleen wordt 'ie zo (bij mijn weten) dus niet genoemd. Vandaar dat ik zeg "geen functie / taak met de naam OvD-P".

Of het moet binnen het tijdsbestek van een jaar veranderd zijn, dat de CoPI leden nu OvD-P worden genoemd... ::)

Hij loopt niks voor niks met een hesje OVD-P aan.
En voorheen kwam hij niet TP bij andere incidenten dan grip  0098

Enne niks is zo veranderlijk binnen regio Rijnmond  :-X ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2010, 22:02:19
Dat zou heel goed kunnen, gezien de functie-omschrijving binnen Politie Nederland (en bijbehorende rangen, eisen, salarisschalen) in heel Nederland gelijk is getrokken.
Sinds wanneer is dat ingevoerd? Ik weet dat het op handen was, maar heb er niks meer over gehoord (tot nu dan).

Hij loopt niks voor niks met een hesje OVD-P aan.
Betekent dat dat de blauwe jassen er ook uit zijn?

Zoals helemaal rechts op deze foto.

bron: www.vr-rr.nl

En helemaal links op deze foto:

bron: www.nu.nl

En dezelfde meneer in het filmpje op deze pagina: http://www.mediatv.nl/nieuws/3719/Dode_bij_treinbotsing_Barendrecht_(video).html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2010, 22:54:01
Misschien is het een idee om alles even af te splitsen en het een en ander uit het  ''commando-voertuigen'' board hierheen te slepen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:22:04
Misschien is het een idee om alles even af te splitsen en het een en ander uit het  ''commando-voertuigen'' board hierheen te slepen?
Bij dezen O0

Misschien leuk om de discussie wat breder te trekken. Er zit namelijk nogal wat verschil in de wijze waarop de OvD-P functie is georganiseerd. Ik ben wel benieuwd hoe e.e.a. nu is georganiseerd.

Interessant in dat kader is het rapport "Kiezen en delen?" uit 2007 van de Inspectie OOV, te vinden op deze website: http://www.ioov.nl/actueel?popup=t..&ActItmIdt=109273


Overigens vermoed ik dat de organisatie in Rotterdam nu zo is dat de term OvD-P in de plaats van de term CvD is gekomen, maar dat de functie CoPI lid nog steeds een aparte functie is. Wanneer OvD-P piketdienst heeft als CoPI lid, kan het zijn dat hij met de CoPI bus bij een incident komt, maar wel in de hoedanigheid van OvD-P. Pas bij GRIP zal hij dan optreden als CoPI-lid.

Maar goed, dat is allemaal op basis van vermoedens. Wie het weet, mag het zeggen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s