Wind driven fires in Hoogbouw

Auteur Topic: Wind driven fires in Hoogbouw  (gelezen 8461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Gepost op: 11 oktober 2010, 23:06:39
Wind Driven Fire (NIST) Chicago
Bij de vorige posting was deze link niet mee gekomen, hier een voorbeeld hoe een normale binnenbrand op grote hoogte door de wind enorme steekvlammen in bijvoorbeeld een trappenhuis kan verzoorzaken.
Hoe hoog is de overdruk die door preventie geeist wordt op een veilighiedstrappenhuis ?


Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:21:01
Is een beetje afhankelijk. Uit de (vervallen) NEN6092

5.1.3 Eisen aan drukverschillen

   1. po;t;i;j - po;t0;i > 30 Pa;
   2. pv;t;i;j - Pv;t0;i;j < 0 Pa;
   3. 40 Pa < p0;t;i;j - pv;t;i,j < 70 Pa;

én indien de toegang van rookcompartiment j op bouwlaag i het rookcompartiment met een overdruksluis k verbindt, geldt bovendien:

   5. po;t;i;j - ps;t;i;j > 0 Pa;
   6. ps;t;i;j - pv;t;i;j > 25 Pa;

waarin:
po;t;i;j    is de druk op tijdstip t in het overdruktrappehuis, tijdens de drukmeting, bij beschouwing van rookcompartiment j op bouwlaag i, in Pa;
po;t0;i    is de druk op tijdstip t = 0 s, in het overdruktrappehuis op bouwlaag i, in Pa;
ps;t;i;j    is de druk op tijdstip t in de overdruksluis k, die toegang verleent tot rookcompartiment j op bouwlaag i, in Pa;
pv;t;i;j    is de druk op tijdstip t op bouwlaag i, in de ruimte van rookcompartiment j, door welke ruimte een vluchtroute voert, en welke ruimte direct vanuit de overdrukruimte toegankelijk is, in Pa;
pv;t0;i;j    is de druk op tijdstip t = 0 s op bouwlaag i, in de ruimte van rookcompartiment j , door welke ruimte een vluchtroute voert, en welke ruimte direct vanuit de overdrukruimte toegankelijk is, in Pa.

(...)

5.2.3 Eisen aan luchtsnelheden

    * indien rookcompartiment j direct - dus niet via een overdruksluis - is verbonden met het trappehuis:
      vov;t;i;j > 1 m/s
    * indien het overdruktrappehuis vanuit het rookcompartiment j, alleen via een overdruksluis k toegankelijk is:
      vos;t;A;i;j > 0 m/s, én
      vos;t;B;i;j > 0,7 m/s öf
      (vsv;t;B;i;j > 0,7 m/s én vos;t;B;i;j > 0 m/s), én
      vsv;t;C;i;j > 0,5 m/s;

waarbij geen van deze snelheden groter mag zijn dan 5 m/s;
waarin:
vov;t;i;j    is de luchtsnelheid, in m/s, op tijdstip t op een bouwlaag i ter plaatse van de deuropening bij geopende - deur vanaf het overdruktrappehuis naar rookcompartiment j, indien die toegang het overdruktrappehuis niet verbindt met een overdruksluis;
vos;t;A;i;j    is de luchtsnelheid, in m/s, op tijdstip t op een bouwlaag i ter plaatse van de deuropening bij geopende deur vanaf het overdruktrappehuis naar overdruksluis k, en bij gesloten deur tussen deze overdruksluis en het aangrenzende rookcompartiment j;
vos;t;B;i;j    is de lucht snelhe id, in m/s, op tijdstip t op een bouwlaag i ter plaatse van de deuropening bij geopende deur vanaf het overdruktrappehuis naar overdruksluis k, en bij geopende deur tussen deze overdruksluis en het aangrenzende rookcompartiment j;
vsv;t;B;i;j    is de luchtsnelheid, in m/s, op tijdstip t op een bouwlaag i ter plaatse van de deuropening bij geopende deur vanaf overdruksluis k naar het aangrenzende rookcompartiment j, en bij geopende deur tussen deze overdruksluis en het overdruktrappehuis;
vsv;t;C;i;j    is de luchtsnelheid, in m/s, op tijdstip t op een bouwlaag i ter plaatse van de deuropening bij geopende deur vanaf overdruksluis k naar het aangrenzende rookcompartiment j, en bij gesloten deur tussen deze overdruksluis en het overdruktrappehuis.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:21:51
Dit misschien ff afsplitsen en een eigen topic geven als 'Wind driven fires'?  :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:24:42
Ja mag wel, maar denk dat we dan met een klein clubje forumleden overblijven. Maar het kan nooit kwaad om de mensen te informeren, als ze het willen lezen is het mooi, mee discussieren nog beter, en vinden ze het niet intressant ook goed.
Topic Hoogbouwbrandbestrijding, laten we zeggen  >50 m?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:39:35
Even een eigen topic gemaakt.

Zoals we net in de PM al besproken hebben kan dit ook voordoen op 30 meter hoogte tijdens een stormachtige dag. Dit is een maat die tegenwoordig ook in veel steden gebouwd wordt.

Maar hou je deze tegen met een overdruk installatie?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:40:46
Wat is trouwens feitelijk 'hoogbouw'? Is dat volgens de regelgeving hoger dan 70 meter of feitelijk als je er niet meer met een redvoertuig bij komt?  ::) ??? :)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:46:48
Hoogbouw, hoogste vloerniveau boven 20 m, dus brw lift, stijgleiding? Redvoertuig vind ik geen maat, veel gebouwen zijn niet te berieken met een redvoertuig, of de gevel van flatgebouwen is zo lang en er is geen opstelplaats voor redvoertuigen. Trouwens boven de 20 meter moet de ontvluchting toch geregeld zijn?
Je gegevens over overdruk zijn indrukwekkend moet ze even op me laten inwerken. :o
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2010, 23:56:23
Er is ook een NEN-EN 12101-6 norm die zeven verschillende systemen beschrijft voor overdruk. Dit gaat van alleen voor vluchten tot een trappenhuis dat gebruikt wordt voor inzet van de brandweer. Afhankelijk van het gebruik zijn er strengere / lichtere eisen.  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2010, 11:22:44
http://www.nj.com/hudson/index.ssf/2007/10/feds_to_probe_waterfront_highr.html

[img width=331 height=495]http://blog.nj.com/hudsoncountynow_impact/2007/10/fire.jpg



http://911research.wtc7.net/wtc/analysis/compare/fires.html (meer casussen op deze link)

[img width=335 height=495]http://911research.wtc7.net/wtc/analysis/compare/docs/mandarin/beijing_torch.jpg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993