Ja maar ik vraag me even wat waar de term Wind driven op slaat. Zie nergens een ventilator of zo staan achter de brandhaard die de vlammen naar de ploeg toestuurd.
Je ziet ze op deze opname niet, maar er wordt wel degelijk gebruik gemaakt van ventilotoren om dit effect op te wekken. In het filmpje zie je op 1.11 goed dat het vuur wat gemaakt is wordt beinvloed door geforceerde ventilatie, de vlammen hellen krachtig over. Deze methoden is redelijk gebruikelijk in o.a. USA om dit soort type branden te trainen.
Goed topic, bebouwingen NL zullen, zeker in de randstad, de komende jaren alleen maar omhoog gaan (> 70m). En dat brandweer NL niet of nauwelijks is voorbereidt op hoogbouw inzetten is al eens eerder op dit forum aan de orde geweest. Persoonlijk vindt ik het opmerkelijk dat er weinig informatie vrij komt na branden in hoogbouwobjecten (bouwkunde Delft, rabobankgebouw Utrecht). Als ik dan vervolgens zie dat het buitenland onderzoek doet naar een TU-brand dan vraag ik me werkelijk af of NL wel wil leren van dit soort incidenten.
Invloeden van windkrachten op grotere hoogte bij brandbestrijding hebben al langer mijn interessen gewekt. De invloeden kunnen enorm zijn en tot oncontroleerbare situaties leiden. Hierbij kunnen zich plotseling extreem gevaarlijke situaties voor brandweerpersoneel voordoen. Controle van luchtstromingen is zeer gewenst, maar zeker niet eenvoudig te realiseren. Herkennen en erkennen is dan belangrijk. Wat de amerikanen goed doen is de bewustwording van dit soort gevaren onder de aandacht brengen, o.a. middels dit soort trainingen zoals op het filmpje getoond.
En weer heb ik het gevoel dat brandweer NL een ontwijkend gedrag vertoond als het gaat om bewustwording op dit gebied.
Ventilatie in het algemeen heeft binnen brandweer NL niet echt voet aan de grond gekregen. Diverse redenen zijn hier de oorzaak van. Geen vertrouwen hebben in de taktiek en techniek van PPV en PPA is de meest gehoorde opmerking en reden om het niet als aanvalstool te gebruiken. Ook gebrek aan ervaring, juiste trainingen en geen ruimte op voertuigen om middelen mee te voeren liggen hieraan ten grondslag.
Wind driven fires zijn fenomenen opzich. Het beheersen van PPV en PPA is een onmisbare basis om dit soort type branden succesvol te kunnen bestrijden.
Het doorgronden van extremen luchtstromingen en eventueel hier sturing aan geven vraagt veel training en deskundigheid. Brandweer NL maakt ook hier weer een
afweging ten opzichte van hoe vaak het voorkomt tegen over de investeringen die het met zich mee brengt (ach die ene keer dat het voorkomt).
Misschien dat dit topic een bijdragen kan leveren om, al is het maar en heel klein beetje, dit oh zo interessante onderwerp iets meer op de kaart te zetten 3hj
P.s. tower, ben het met je eens dat de straal niet echt effectief wordt gebruikt