Aanvaring tanker en containerschip - Noordzee Scheveningen 12-10-2010

Auteur Topic: Aanvaring tanker en containerschip - Noordzee Scheveningen 12-10-2010  (gelezen 11431 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2010, 14:27:47
Interessant rapport. Mooi beknopt ook, dit valt nog even snel weg te lezen. Maar om zoiets voor dit geval op te stellen zul je veel informatie moeten hebben. Er zijn bijvoorbeeld gevallen bekend waar het maken van afspraken mbt uitwijken via de marifoon juist een gevaarzetting/aanvaring hebben opgeleverd.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2010, 16:37:40
Aanvaring west van Scheveningen. 12 oktober 2010 - info nr 2

Het containerschip Jork Ranger, dat vanmorgen betrokken was bij een aanvaring met de tanker Mindoro, is inmiddels naar Rotterdam gevaren en heeft toestemming gekregen om binnen te lopen. De Mindoro is ten anker gegaan in de aanvaringspositie.
Aan boord is onderzoek gedaan en het schip kan onder de huidige weersomstandigheden de nacht op zee doorbrengen.
Op dit moment is nog niet bekend naar welke haven het schip zal gaan om zijn lading te lossen.

www.kustwacht.nl


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2010, 20:45:12
Tanker brengt nacht door op zee
12-10-2010 | Door: ANP

SCHEVENINGEN (ANP) - De Griekse tanker Mindoro, die dinsdag voor de kust van Scheveningen in aanvaring kwam met het Cypriotische containerschip Jork Ranger, blijft in de nacht van dinsdag op woensdag voor anker liggen op een plek in de buurt van de aanvaring. Onderzoek aan boord heeft uitgewezen dat dit onder de huidige weersomstandigheden verantwoord is. Dat meldde de Kustwacht.

Het is nog niet bekend naar welke haven het schip uiteindelijk gaat om zijn lading te lossen en om te worden gerepareerd. De eigenaar heeft inmiddels een contract gesloten met het sleepbedrijf Fairplay Towage, dat de tanker straks naar een haven zal slepen, aldus een woordvoerder van de Kustwacht. Dat kan Rotterdam zijn, maar ook een haven in Engeland.

Bron: ANP


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2010, 21:01:04
Hier staat een reken je rijk rapportje van RWS: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12714.msg809829.html#msg809829  ;)

en zulke rapporten houden nooit rekening met de wet van Murphy hè ;)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2010, 21:09:45
en zulke rapporten houden nooit rekening met de wet van Murphy hè ;)

Je hoeft alleen maar te kijken naar de kanaaltunnel. Daar rij je niet eens zelf doorheen maar toch is er al 3x brand geweest met vele miljoenen schade en langdurige uitval... Meer dan 10 weken... ;)

Om weer OT te komen... ;) Heeft de botsing plaatsgevonden op een kruispunt van vaarroutes of was dit toevallig dat de schepen daar voeren?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2010, 21:11:47
hier beelden van de aanvaring op radar:
Collision between Greek tanker Mindoro and Cypriot container ship Jork Ranger

Lijkt mij een foutje van de van boven komend schip...


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2010, 21:58:57
Lijkt mij een foutje van de van boven komend schip...

Die is inderdaad wat laat begonnen met uitwijken, de tanker kwam immers van stuurboord in. Waarschijnlijk was ie er voorover gegaan als ie niets had gedaan. Feit blijft wel dat op het water in principe altijd beide partijen fout zijn. De tanker had eerder moeten ingrijpen wanneer ze door heeft dat de containerbak te laat reageert.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2010, 22:00:02
hier beelden van de aanvaring op radar:
Collision between Greek tanker Mindoro and Cypriot container ship Jork Ranger

Waar komen die beelden trouwens vandaan, Traffic Centre Hoek?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2010, 22:02:38
Die is inderdaad wat laat begonnen met uitwijken, de tanker kwam immers van stuurboord in. Waarschijnlijk was ie er voorover gegaan als ie niets had gedaan. Feit blijft wel dat op het water in principe altijd beide partijen fout zijn. De tanker had eerder moeten ingrijpen wanneer ze door heeft dat de containerbak te laat reageert.

Was de boot rechts niet gestopt/langzamer gaan varen om de aanvaring te voorkomen?