Aanvaring tanker en containerschip - Noordzee Scheveningen 12-10-2010

Auteur Topic: Aanvaring tanker en containerschip - Noordzee Scheveningen 12-10-2010  (gelezen 11318 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2010, 23:05:16
Waar komen die beelden trouwens vandaan, Traffic Centre Hoek?

Als ik de onderschrift lees van het filmpje is dat van een programma van  deze site: http://www.vtexplorer.com/
Noemde het radar, kon even geen geschiktte naam er voor vinden  ;)

De beelden van TCH (of VCH) zien er anders uit en die worden niet vrijgegeven op internet. Overigens is het voor Scheveningen gebeurt dus die zullen denk ik meer beeld er op hebben gehad. Misschien de VCH ook dat zal ik niet durven zeggen.  ;)


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:34:07
Was de boot rechts niet gestopt/langzamer gaan varen om de aanvaring te voorkomen?

Hoe bedoel je?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2010, 10:39:34
Hoe bedoel je?

Nu ik het nog een keer bekijk blijft hij gewoon vaart houden.  :)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2010, 12:29:15
Was de boot rechts niet gestopt/langzamer gaan varen om de aanvaring te voorkomen?

De remweg van zulke schepen wordt gemeten in mijlen/honderden yards. Illustratief, de grote ertscarrier "Berge Stahl" die een route tussen Rotterdam en Brazilië onderhoud begint al in het Kanaal met vaart minderen, en wordt daar bij de aanloop van R'dam door sleepboten bij geholpen.

Citaat
De Berge Stahl begint ter hoogte van Cherbourg, Frankrijk (nog voor het Nauw van Calais) al snelheid te minderen om de juiste snelheid te hebben om in Rotterdam aan te komen. Ongeveer 60 km voor de kust van Nederland (voor het begin van de Eurogeul) worden twee loodsen aan boord gezet per helikopter die de kapitein adviseren over de te volgen route. Ongeveer 20 km voor Rotterdam wordt nog meer snelheid geminderd en komt het schip in de Maasgeul. Vanaf de Maascenter-boei wordt het schip begeleid door een patrouilleboot van het Havenbedrijf Rotterdam. Bij het passeren van het havenhoofd  worden 4 sleepboten vastgemaakt om de laatste snelheid uit het schip te halen en te helpen manoeuvreren in de haven. Voor het aanleggen bij EECV komt een andere loods aan boord. Elk bezoek van de Berge Stahl levert het Havenbedrijf zo'n 150.000 euro op.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Berge_Stahl

Mijn mening als zeeboer: Typisch gevalletje niet oplettende offcier van de wacht, niets murphy. Als je schip langzaam reageert moet je daar op anticiperen, en zulke botsingen zijn dmv radar van het schip zelf prima en eenvoudig te voorspellen.

Mvg Highfield
Bijdragen op persoonlijke titel.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2010, 14:58:19
De remweg van zulke schepen wordt gemeten in mijlen/honderden yards. Illustratief, de grote ertscarrier "Berge Stahl" die een route tussen Rotterdam en Brazilië onderhoud begint al in het Kanaal met vaart minderen, en wordt daar bij de aanloop van R'dam door sleepboten bij geholpen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Berge_Stahl

Mijn mening als zeeboer: Typisch gevalletje niet oplettende offcier van de wacht, niets murphy. Als je schip langzaam reageert moet je daar op anticiperen, en zulke botsingen zijn dmv radar van het schip zelf prima en eenvoudig te voorspellen.

Mvg Highfield

Het afremmen wat reeds in het kanaal begint, heeft niet zozeer te maken met stop afstand als je het mij vraagt. Eerder om het effect van squat te verminderen, en de machinekamer wat tijd te gunnen. Natuurlijk wordt de stopafstand dan wel meteen een stuk kleiner voor als het fout mocht gaan. Desalniettemin heeft een groot schip inderdaad een lange crash stop, maar ik vermoed dat zelfs bij de Berge Stahl dit niet boven de, zeg, 10 mijl komt.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2010, 15:24:36
Natuurlijk zijn de precieze vaareigenschappen van de Berge Stahl mij niet bekend, maar het illustreert wel de voorbereidingen en het tijd/afstand spelletje wat speelt bij het naderen van een druk knooppunt als R'dam over een van de drukst bevaren stukken zee van de wereld. Feit blijft dat de officieren van de wacht op beide schepen de situatie niet in de hand gehad hebben, en dat is ze aan te rekenen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2010, 16:50:56
Lijkt mij een foutje van de van boven komend schip...
Daar lijkt het inderdaad op. In geval van kruizende koersen heeft degene die over stuurboord zit in principe voorrang. Dat was dus Mindoro. Verder dient bij het voorkomen van een aanvaring in principe naar stuurboord worden gedraaid. De Jork Ranger heeft dat gedaan, de Mindoro niet (volgens bovengenoemde AIS). Dus heeft de Mindoro niet alles gedaan om een aanvaring te voorkomen. Dan kan het wel eens op gedeelde schuld uitdraaien. Maar dat wordt vast en zeker nog wel uitgezocht ;-)


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:32:35
Er is wel degelijk te zien dat de mindoro stuurboord uit draaid. En dan heb ik het niet over de timing waarop men het doet. Nou zal dat coastertje sneller manouvreren dan de tanker!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2010, 09:23:08
Er is wel degelijk te zien dat de mindoro stuurboord uit draaid. En dan heb ik het niet over de timing waarop men het doet. Nou zal dat coastertje sneller manouvreren dan de tanker!
Ja, op het moment dat hij een kleum krijg van de Jork Ranger ;-)
Dat het scheepssymbool op AIS die suggestie geeft komt volgens mij door een verschil in de gevaren koers en de koers over de grond.


RPA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #29 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:46:28
Ja, op het moment dat hij een kleum krijg van de Jork Ranger ;-)
Dat het scheepssymbool op AIS die suggestie geeft komt volgens mij door een verschil in de gevaren koers en de koers over de grond.

Je ziet dat ze al aan het sturen zijn. Maar zo'n geladen tanker gaat niet snel sturen. Die Jork Ranger stuurt ook al in en als je goed ziet probeert men uit te wijk om verder achter langs te gaan. Maar goed beide heeft het geen zin. De lijnen zijn duidelijk te zien. Die lijnen zie je ook op een radar (als je plot natuurlijk) en kan je ongeveer zien wanneer er een aanvaring plaats vind.
Ben benieuwd of ooit bekend gemaakt wordt wat er gebeurt is. Ben ik zelf wel erg benieuwd naar.

De tanker ligt ook in middels in het calandkanaal in een oliescherm. Zal er zeker nog 5 dagen liggen. Moet nog verder gelost worden en dan zal een scheepswerf er verder meegaan.