Naar aanleiding van een uitspraak van Henk over de KNRM die met 30 graden in droogpakken uitrukt op de Randmeren en IJselmeer.. lijkt het me handig om daarover een aparte discussie te starten, in plaats van een bestaande discussie te vervuilen..
. Bij de KNRM zwemmen ze ook niet, kan niet eens in die pakken. Wij kregen zelfs een standje dat we niet professioneel waren omdat we met dit weer niet in een droogpak rondvaarden. Ik op mijn beurt heb alle bewondering voor iemand die met dit weer in een Viking pak (EN WEL HÉLEMAAL DICHT RITSEN HÈ!!)z'n rondes doet, maar zelf zie ik het toch niet zo zitten. (Maar ik kan dan ook goed zwemmen en heb in de meeste gevallen alleen maar last van zo'n pak.)
Voorop gesteld dat een organisatie zijn eigen beleid kan hebben en dat daar over ook discussie mogelijk is..
Voor de discussie moet je een aantal dingen realiseren..
Droogpakken heb je in diverse soorten en maten.. Met extra ingebouwd drijfvermogen of niet. met reduceer ventielen en inflaters (Duikdroogpakken) of de bekende vickingpakken de de KNRM gebruikt..
Op warme dagen, heeft (zoals elke duiker, gaspakdrager weet) een droogpak een zeer belangrijk nadeel. Namelijk overhitting.. Dit word heel vaak onderschat... zeker als je nog een bepaalde inspanning moet doen..
Er zijn speciale cooling-vests die je temperatuur in je pak laag kunnen houden.. (maar de exemplaren die ik gezien heb, vond ik niet erg comfortabel.)
Je inzet gebied is zeker een ook een factor om te bepalen met welke uitrusting je zou moeten uitrukken.
Afhankelijk van het type droogpak kan je heel goed er mee zwemmen. maar net als alles wat je gebruikt moet je dat ook oefenen.. Een vikingdroogpak met extra drijfvermogen werk niet handig om een flink stuk in te zwemmen..
Nu ben ik benieuwd naar jullie mening, stel dat het inzet gebied het toelaat..
stel bootje vast op het drontermeer op een zonnige dag temparatuur 27 graden..
Is dan de droogpak jouw eerste keuze ? of welke alternatieven zien jullie..