Dat je inzet gebied een factor is, was al duidelijk..
Als het water temparatuur altijd onder de 12 graden is.. lijkt het me duidelijk dat een droogpak zeer wenselijk is..
ook al is boven water temparatuur ongeveer 28 graden..
Maar een droogpak heeft erg veel voordelen en een paar nadelen...
Een trilaminaat-droogpak of een rubberdroogpak heeft eigenlijk altijd een onderpak nodig. (pak-squeeze, windchill, isolatie)
Een closed cel neopreen droogpak heeft meestal geen onderpak nodig.. omdat dit relatief van zich zelf al isoleerd, en minder last heeft van windchill..
Windchill is deze context bedoel ik een natte droogpak in de wind (bijvoorbeeld op een snelle boot) kan nog steeds erg koud zijn, zelfs op een warme dag... als je onvoldoende isolatie er onder hebt..
Ik zie de KLPD te water, gewoon in overhemd, lange broek, geen zwemvest aan.. met een snelle bootjes varen. En gelijktijdig zie ik de KNRM met droogpakken varen bij 28 graden.. In de zelfde omstandigheden..
En reddingbrigades in een neopreen shorty of korte broek en t-shirt, al dan niet met redvest..
Ik bedoel maar, wie heeft er nu gelijk.. ff voor duidelijkheid, dezelfde dag, op het zelfde water, met ongeveer vergelijkbare bootjes..