Nut en Noodzaak van Droogpakken

Auteur Topic: Nut en Noodzaak van Droogpakken  (gelezen 8496 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2004, 16:46:14
Dat je inzet gebied een factor is, was al duidelijk..

Als het water temparatuur altijd onder de 12 graden is.. lijkt het me duidelijk dat een droogpak zeer wenselijk is..
ook al is boven water temparatuur ongeveer 28 graden..

Maar een droogpak heeft erg veel voordelen en een paar nadelen...

Een trilaminaat-droogpak of een rubberdroogpak heeft eigenlijk altijd een onderpak nodig. (pak-squeeze, windchill, isolatie)
Een closed cel  neopreen droogpak heeft meestal geen onderpak nodig.. omdat dit relatief van zich zelf al isoleerd, en minder last heeft van windchill..

Windchill is deze context bedoel ik een natte droogpak in de wind (bijvoorbeeld op een snelle boot) kan nog steeds erg koud zijn, zelfs op een warme dag... als je onvoldoende isolatie er onder hebt..

Ik zie de KLPD te water, gewoon in overhemd, lange broek, geen zwemvest aan.. met een snelle bootjes varen.  En gelijktijdig zie ik de KNRM met droogpakken varen bij 28 graden.. In de zelfde omstandigheden..
En reddingbrigades in een neopreen shorty of korte broek en t-shirt, al dan niet met redvest..

Ik bedoel maar, wie heeft er nu gelijk.. ff voor duidelijkheid, dezelfde dag, op het zelfde water, met ongeveer vergelijkbare bootjes..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2004, 15:11:13
'Het verschil is dat knrm slecht kortere periodes op het water zijn en meestal hard varen (heenweg in ieder geval). De KLPD is de gehele dag op het water en vaart alleen hard waarneer nodig en een brigade vergelijkbaar. Als ik als brigade lid vanaf kade of haven zou gaan varen dan heeft een surfpak geen voorkeur (houdt je alleen warm in het water) als je vanaf een strand moet varen en dus eerst te water moet kan je er voor kiezen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2004, 09:35:51
De KLPD vertrouwt er volledig op dat bij het in volle vaart overboord slaan van een agent uit een RIB, deze gered en weer tot leven gewekt wordt door de reddingsbrigade.  8).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2004, 13:17:56
Is er nog een verschil tussen alleen varen of ook nog overstappen, slepen en andere vreemde zaken. Of het politie werk. Mijn voorkeur zou zijn om ten alle tijde een redvest te dragen, bij alle genoemde functies, een droogpak zou ik dragen als opstapper van een reddingsboot, een surfpak of iets dergelijks als opstapper op een reddingsboot van een brigade welke vanaf het strand vaart.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2004, 14:06:46
Ik zie af en toe KLPD bootjes stunten doen, zonder redvest, zonder pak, in overhemdje, waarvan ik zou denken, tja. ik zou dan toch wat extra beveiliging om doen...

Natuurlijk zijn die heren, erg goed getraind.. en kunnen ze met een snelheid van 70 kilometer alle onverwachte omstandigheden met gemak aan... en een dodemanskoortje hoeven zij natuurlijk niet te gebruiken..  ???

Maar ik vergis me vast...
maar ja, wie ben ik... Ik ben wel soms wel ff onder de indruk van die stunt die ze uitvoeren. Ik zou iets zuiniger op mijn eigendommen zijn.. Of zou het komen dat het niet hun eigendom is..  :P


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2004, 19:35:32
Volgens mij kun je de politie te water maar beter even buitenwege laten in dit verhaal......
  Ta


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2004, 19:55:07
Volgens mij kun je de politie te water maar beter even buitenwege laten in dit verhaal......

Ja, dat vroeg ik mij ook al af: wat hebben politie te water en droogpakken nu met elkaar te maken... ;D

Henk (die nu even liever een nat pak had...)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2004, 11:49:42
Is het niet alleen het weer tijdens het varen maar ook het risico van te water vallen en dan moeten overleven. De watertemperatuur is nu aangenaam maar onderkoeling kan je nog niet uitsluiten. Het weer kan altijd veranderen dus altijd goed gekleed varen.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2004, 19:05:45
Ja, dat vroeg ik mij ook al af: wat hebben politie te water en droogpakken nu met elkaar te maken... ;D

Misschien moeten we de arbo-omstandigheden even naast elkaar leggen.. Zowel de arbo-wet gebied een veilige werkomgeving. Reddingsbrigades, Politie te Water en de KNRM en brandweerduikers, hebben daarmee met vergelijkbare arbo-omstandigheden te maken.

En er zijn wel richtlijnen voor het werken op zee, en er zijn richtlijnen voor de visserij, die ook gelden voor de binnenwateren. Redden of openbaar toezicht, met snel wisselende omstandigheden geven en de wispelturigheid van het weer en op het water, zouden dus eisen moeten stellen an gebruikte materialen en kleding..

Nu weet ik niet of de SOLAS richtlijnen ook gelden voor de binnenwater.

Heeft iemand een idee ?


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2004, 17:11:46
Solas geld niet op binnenwater. Denk dat de Arbo wet ook nog niet zover is.
Je hoeft je pak op zee ook niet aan te hebben, maar  aan boord. Op zee schepen heb je zelfs een soort regen pak met stof om de voeten wat je dus aan kan trekken om droog te blijven maar dit is meer voor een malig gebruik. Aan boord van zee schepen hebben ze meestal geen pakken om in te werken, denk een kosten besparing van de rederij. De pakken worden echt alleen bij nood gebruikt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord