Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoeld met "een oms met automatische melders met melding".
Bedoel je een brandmeldinstallatie met automatische melders die is aangesloten op het Openbaar (Brand)Meld Systeem?
Wat heb je dan voor andere installaties?
Als je de link bekijkt in mijn bericht kan je zien dat voor 99% van de scholen geen automatische melders vereist zijn.
Ik trek geen conclusie en zeg ook niet dat een sprinklerinstallatie in het algemeen niet efficient en interessant is. Ik zeg wel dat een sprinklerinstallatie duur is en daarom in dit geval kritisch naar de eventuele aanschaf gekeken moet worden. Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen van "een sprinklerinstallatie van pak 'm beet 10% van de bouwsom hier niet een hoop ellende kunnen voorkomen". Dan is de vraag: hoeveel kost het om in iedere nieuwbouwschool een sprinklerinstallatie te bouwen en hoeveel ellende voorkomt het?
Een sprinklerinstallatie kost ongeveer 50 tot 100 euro per vierkante meter. Financieel is het pas gunstig als de kosten voor de invoer van de installatie lager zijn dan de gemiddelde brandschade per Nederlands schoolgebouw. Bovendien voorkomt de installatie geen brand, maar beperkt het de schade.
Voorkomt een BMI dan wel een brand? Dat bedrag per m2 heb je ook maar gegoogled.
Door de protectionisme van de NL bedrijven blijft de prijs zo hoog. Maar het kan veel goedkoper. In de USA liggen de kosten al rond de 35 euro de m2. En de meeste installaties in NL worden volgens dezelfde NFPA normen aangelegd als in de USA...
Als je vrijwillig een installatie aanlegt kan het ook veel goedkoper.
Bij brand is er niet alleen schade aan het gebouw maar ook aan het inventaris. Dus een percentage van de bouwsom is geen reëel getal. Je kan beter naar de totale stichtings + inrichtingskosten + bijkomende kosten kijken.
Zie ook:
http://www.london-fire.gov.uk/SchoolSprinklers.asp . Andere landen lopen dus al ver voor op ons...