Okee, maar heeft er iemand dat enig idee hoe dat bij deze school in elkaar zat? Ergens (diep in m'n hart) lijkt het me niet goed als een dergelijk nieuw gebouw volledig afbrandt. Zelfs een oud kantoorpand in Bilthoven (+30 jaar oud) had een brandwerende muur van een uur en daar zijn ook bij lange na niet alle kantoren afgebrand (Inventum)
My thoughts exactly!
Om op je eerste vraag in te gaan, op
deze link (al eerder gepost door pyro_loe) zijn wat sumiere plattegrondtekeningetjes te zien. Niet precies te zien waar de brandscheidingen liggen, maar je kunt er toch het een en ander aan afleiden. Op de eerste foto's van de brand kun je zien dat het middenstuk over alle verdiepingen al volledig in de brand staat. Ik ben er bijna zeker van dat de verdiepingsvloeren compartimentsgrenzen zijn, immers zowel de began grond (entreehal) als de tweede verdieping (gymzaal) zijn te groot om met elkaar 1 brandcompartiment te zijn. Dus hoe kunnen dan zoveel verdiepingen zo snel in de brand staan?
Mogelijkheid 1 (waar je dan al snel aan denkt): De compartimentsgrenzen deugden niet.
Mogelijkheid 2: de grenzen deugden wel, maar er is iets gebeurd waardoor het gebouw toch over de volledige hoogte in de brand is komen te staan.
Een van de weinige aanwijzingen die er nu zijn is het vermoeden van brandstichting en de zin
"De eerste brandweereenheid van de post Vinkhuizen constateerde ter plaatse dat het vuur zich aan de gevel snel uitbreidde (..)" . Dat zou kunnen betekenen dat er aan de gevel brand gesticht is die wellicht geholpen door de gevelconstructie en de harde wind bij alle verdiepingen naar binnen geslagen is. Als er inderdaad geen BMI met doormelding was kan het zijn dat de brand ook pas relatief laat ontdekt is. Daardoor neig ik dus toch naar mogelijkheid 2 alhoewel de gevel dus nog wel verdacht is.
Tot slot heb ik het idee dat de compartimentsgrenzen tussen het middengedeelte en de zijvleugels het nog een behoorlijke tijd gehouden hebben. Op de foto's is te zien dat eerst het dak brand (dakbedekking + isolatie?) en pas veel later de vleugels ook binnen in de brand staan. Het lijkt me een bijna onmogelijke taak voor de brandweer om op meerdere verdiepingen zoveel compartimentsgrens nat te houden. Dat vergt zeer veel mankracht die er in eerste instantie niet geweest zal zijn en ook een zeker risico, zeker toen het vuur zich via het dak verspreidde. Dat die compartimenten uiteindelijk toch doorgeslagen zijn lijkt me dan ook logisch, maar het zou me niet verbazen als ze het meer dan een uur gehouden hebben.